Gå til innhold
  • Bli medlem

Ally 18,5 – erfaringer ønskes!


passerinum

Anbefalte innlegg

Jeg har vært igjennom de fleste relevante Ally-trådene, men har funnet veldig lite erfaringer om flatvannsmodellen Ally 18,5. Vi er en familie på fire, to voksne og to jenter på henholdsvis 9 og 12 år. De seneste årene har vi hatt glede av en Ally 16,5, men ser etter et alternativ som er raskere på flattvann og enkel elv og har bedre plass til fire pluss oppakning. På grunn av skrogformen er 16,5'ern vår litt vinglete i motvind og svarer forholdsvis dårlig på økt kraft i padletakene. Det vi først og fremmest lurer på er fartspotensialet i Ally 18,5 vs 16,5. Er det noen på forumet som har prøvd 18,5, eller aller helst begge, og kan si noe om farten (gjerne med GPS-data) – er det markant forskjell i fart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Annonse

Jeg også lurer på noe med denne. Får jeg stappa 2 voksne og 4 unger med oppakning på en forsvarlig måte i en slik en, eller må jeg kjøpe 2 kanoer?

Ungene er små foreløpig, og for det meste er det bare 3 av de som skal være med på tur, men må jo beregne med fulltallig familie innimellom....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik. Det er fordeler og ulemper med alt, og ingenting er perfekt. Men kompromisser. Ally18,5 er nok litt raskere og den har nok også litt bedre retningstabilitet , enn de med buet kjøllinje. Men å manøvrere min i strøm er vanskeligere enn med de andre. Nå bruker jeg min bare på flatvann, og i sommer var vi (en kompis og jeg) en tur på Hardangervidda med den. Jeg kunne helt sikkert fått plass til ett par barnebarn i kanoen ,sammen med to voksne, men det hadde blitt vanskelig å få plass til sekkene da. Å få plass til fire unger + to voksne tror jeg ikke det er plass til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.