Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener dere?

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/--Nordmenn-gidder-ikke-ga-ned-fra-fjellet-selv-6969012.html

Jeg syns det er respektløst å tilkalle redningsmannskap for sånne grunner. Respektløst ovenfor mannskapet som gjør en fantastisk jobb og også ovenfor de som virkelig trenger hjelp.

Selv har jeg opplevd å bli utsatt for denne type 'adferd'. Ett ektepar brøt seg inn på hytta mi, ringte politi og fortalte de var gått seg vill og var skadet. Helikopter ble satt ut i søk, samt hunder og politi. Da politiet tilfeldigvis sjekket hytta og så hvordan tingenes tilstand var, ble de bedt om å gå hjem igjen på egen hånd. Det hører med at dette var i Østfold......

  • Liker 2
Annonse
Skrevet

Eg tror dette skyldes naivitet(turen er sikkert ikke så lang/tung) og mangel på kunnskap om seg selv(selv eg kan da gå en tur).

Man starter på en tur "alle" andre klarer med stor tiltro til seg selv og egne evner. Så viser det seg at kroppen ikke klarer å levere,

man blir sliten, tom for krefter, aggressiv og mister evnen til å planlegge/tenke. Man kjenner ikke kroppen sin, og tror at nå er det

noe galt og at man ikke kan fortsette lenger(selv om man faktisk kan klare å gå lenger). Så ringer man til en nødetat/HRS og ber

om assistanse.

Det er nok få som krever helikopter, og som blir deretter oppriktig sure/sinte om det ikke kommer ett. Og det kommer vel også frem

av artikkelen. Men mange håper nok på at de slipper å gå ned da de oppriktig mener selv at de er helt tomme for krefter og ikke vil

klare å gå ned for egen maskin.

Så er spørsmålet. En person som ofte er dårlig kledd, dårlig utstyrt, lite kunnskap og ingen mat/vann, vil ikke den personen faktisk

ha behov for assistanse i en slik situasjon? Det kommer naturligvis an på mange faktorer, men under visse forhold så vil situasjonen

faktisk kunne gå fra triviell til alvorlig. Dette kan bero på væsketap, temperatur, dårlig helse(ikke alle kjenner sin egen kropp),

avgjørelser som fører til skade eller at de tar større risiko osv.

Som frivillig hjelpemannskap har eg enda ikke måttet hente ned noen fra fjellet i slike situasjoner, men eg kan oppriktig si at dersom

den telefonen kommer så vil eg fortsatt være motivert til å hjelpe vedkommende ned. I det store bildet er det lett å si at en slik aksjon

er bortkastet og unødvendig bruk av penger. Men om vi ser det fra en annen side så vil både eg og mannskapet eg jobber sammen

med få verdifull trening. I tillegg vil man kunne avverge muligheten for at en eller flere personer blir skadet på virkelig, og ender opp

med å faktisk trenge helikopteret.

  • Liker 2
Skrevet

Jeg er helt enig med totoni og sturlaS å tilkalle et hellikopter for at man rett og slett er blitt slite og at man ikke orker å gå ned igjen er helt bak mål. HÅPER at de som har gjort dette leser inlegget.

Sir bare en ting

INGENTING gjør meg mer fobanna !!!

  • Liker 1
Gjest Srx (Ron)
Skrevet

Synes det er utrolig at folk får seg til å gjøre slikt, eies det ikke skamvett?

Selv så er nok min terskel for å ringe etter hjelp rimelig høy. Da må jeg ha skadet meg slik at jeg ikke klarer å gå, eller mistet alt av utstyr og været er alvorlig.

En vis polfarer sa til meg. Når du tror du er så sliten at du ikke klarer mer, har du enda 50% igjen.

  • Liker 1
Skrevet

Problemet er jo ikke at de vil ha assistanseetter min mening, de fleste av oss har jo gjort en blunder av større eller mindre omfang, men at de krever helikopterassistanse.

Man kan stort sett overalt her i landet få kalt ut Røde Kors med pledd og nødproviant på relativt kort tid til nesten alle tenkelige plasser. Men dette vil jo enkelte ikke, siden det betyr de må gå selv evt bli båret.

Jeg jobber selv på Ambulansen i Lom og hører hvert år om flere slike episoder, så de er ikke direkte sjeldne.

Det går også i samme retning når det gjelder Ambulansebruk, folk blir oppriktig sinte og mener vi ikke er villige til å gjøre jobben vår når vi mener feks en forstuet/pent brudd i en ankel/håndledd eller et pent kutt kan gå i drosje, framfor å ta ambulansen ut av beredskap i bygda for 6-8timer. Det er slett ikke uvanlig vi blir tilkalt for småskader som skal inn til legevakt, det som forundrer meg litt er da hvorfor man ikke får mannen/kona/mor/far til å kjøre seg til legevakt, det tar akkurat samme tid som vi bruker på å kjøre ut til pasient.. Enten tenker man ikke, eller så er terskelen for å tilkalle Ambulanse ekstremt lav, og man skjønner ikke at når man tilkaller en Ambulanse, så kan det gå på bekostning av noen som blir livstruende skadet.

Det virker være et klart skille mellom de gamle 50-60+ og de som er yngre, de eldre må man nærmest tvinge inn i en Ambulanse selv når de er livstruende skadet, mens yngre KREVER Ambulanse for filleting, for de "kan sine rettigheter" som enkelte sier.

Dette er ikke ment som provokasjon eller at man skal være redd for å tilkalle Ambulansen når det virkelig trengs eller når man er usikker på om det trengs, men heller en oppfordring til å tenke seg om en eller to ganger på ting som strengt tatt kan kjøres i egen bil eller drosje.

Det er heller ikke slik at dette er scenario som skjer hver dag, men det skjer jevnlig og det er en økende tendens. Folk flest er faktisk veldig oppegående og "misbruker" ikke nødetatene!

  • Liker 3
Skrevet

Folk er folk... Gjennom mange år i Røde Kors Hjelpekorps har jeg opplevde folk med enkle skader som beinbrudd og forstuinger som ikke ville kjøre snøskuter fram til bygda, men fortalte de var medlem av Norsk Luftambulanse og derfor hadde rett på å bli hentet av luftambulansen.

Skrevet

Folk er folk... Gjennom mange år i Røde Kors Hjelpekorps har jeg opplevde folk med enkle skader som beinbrudd og forstuinger som ikke ville kjøre snøskuter fram til bygda, men fortalte de var medlem av Norsk Luftambulanse og derfor hadde rett på å bli hentet av luftambulansen.

Jeg opplevde en gang å komme til en skadet gutt i en alpinbakke. Vi kom med snøskuter og slede for å hente ham ned. Et vanlig beinbrudd og en helt vanlig transport for oss.

Mens vi drev og behandlet ham kom plutselig NLA sitt helikopter og landet like ved. Vi lurte litt på hva dette var, siden vi ikke hadde hørt om noen alvårlig ulykke. Mannskapet fra helikoptert kom bort til oss for å høre hva som var skjedd, men vi visste ikke om noe annet enn et beinbrudd som vi hadde full kontroll på.

Da kom plutselig em mann løpende. Han var guttens lærer og var på tur med en skoleklasse. Han viftet med medlemskortet sitt fra NLA og fortalte at han var mdlem og at de måtte fly gutten til sykehuset.

Han fikk ikke sendt gutten med helikopter, men mannskapet på helikopteret leste ham "dagens tekst" så ettertrykkelig at han sikkert aldrig glemmer det.

Nå er det en gang slik at folk kan ikke bare ringe og forlange eller be om helikopter. Alle slike henvendelser skal gå via AMK eller hovedredningssentralen. Det er disse som avgjør hva som skal settes inn av resurser og ikke en sliten fotturist på vei hjem fra Preikestolen.

Men situasjoner kan jo overdramatiseres for å få ting som man vil, men i verste fall kan man faktisk bli anmeldt og dømt for "falsk alarm".

Dette kan bli en gansk dyr opplevelse.

Skrevet

Ja, det er skremmende at folk ikke går tur etter evne, men at de regner med å bli flydd ned når de er slitne.

Jeg synes nok det må være lov å ringe 113 når en person har et brudd eller om du er i tvil om det er alvorlig nok. Det er opptil dem i redningssentralen å bedømme om du har ringt en gang for mye og bør legge på eller om det var reelt. Og selvfølgelig er det opptil dem å bedømme hvilken form for transport som er mest passende, om det er helikopter, scooter eller kjøring i egen bil.

Men jeg har på mange fjellturer vært plaget med ganske plagsomme gnagsår og har vært inne på tanken at det hadde vært veldig kjekt å bli fraktet ut :cool: . Men selvfølgelig gjør man det ikke i praksis.

Skrevet

En sak har alltid to sider. En jeg kjenner veldig godt tok seg en tur alene i fjellheimen for ikke så lenge siden. Først gikk han fra Gjendesheim over Besseggen til Memurubu, for deretter å fortsette opp mot Surtningssue. Underveis fra Memurubu omtrent oppe ved Raudhammeren kom han i skade for å ødelegge noe medisinsk utstyr, og som han fortalte meg hadde han to valg. 1. Fortsette opp på toppen med uvissheten om å komme seg hjem igjen, eller 2. snu og komme seg ned til bilen igjen. Selvfølgelig kunne han gått innom Memurubu for å be om assistanse og jeg er sikker på at han hadde blitt skysset med båt inn til Gjendesheim da, men stoltheten var nok for stor.

Så vedkommende som var fullstendig utslitt av medisinske årsaker fortsatte på stien langs Gjende, formen ble dårligere og dårligere og krampen rev i bena hans, samtidig som blodsukkeret nærmet seg ketoacidosisk nivå, men han fortsatte. Etter oppkast, krabbing av de små oppoverbakkene langs vannet kom han omsider frem til bilen der hvor det befant seg reservedel. I den situasjonen mener jeg det kanskje burde blitt ringt assistanse eller i det minste kontaktet personalet på Memurubu. Han er kanskje den rake motsetning av de som blir beskrevet i artikkelen.

Som flere skriver mellom linjene må en ha respekt for naturen og en bør kjenne seg selv og IKKE minst en må ha med seg nok utstyr for du vet aldri hva som kan skje når en kommer litt bort fra asfalten. Det er vel flere en meg som kan skrive under på at en har blitt overrasket over væromslag i fjellheimen.

Uansett er det bra at redningsetaten eksisterer og jeg mener en heller får ringe en gang for mye enn for lite, det har vært nok ulykker og skader i fjellene våre, vi har ingen å miste. Og selv om en bør kjenne seg selv bedre er det fortsatt bedre at en blir fraktet ned fra fjellet enn at ens ånd vil vandre der for evig

  • Liker 2
Skrevet

Finns det inte privata företag som flyger helikopter i Norge? Det är väl bara att ringa nummerupplysningen och få nummer till dem alternativt bli kopplad.

Det har varit flera diskusjoner på utsidan.se om folk som inte orkar, har fel utrustning eller gör dåliga bedömningar och som ringer för att få hjälp med att bli utflugna. Förr eller senare så går det från att vara en situation de bör klara själva till att vara en nödsituation.

Jag kan tycka att det bör finnas en generositet här men att man i eftertid kan få betala om man har burit sig klandervärt åt. Så länge det är gratis och inte straffbart så kommer detta beteendet att eskalera, min åsikt!

Skrevet

Folk er folk... Gjennom mange år i Røde Kors Hjelpekorps har jeg opplevde folk med enkle skader som beinbrudd og forstuinger som ikke ville kjøre snøskuter fram til bygda, men fortalte de var medlem av Norsk Luftambulanse og derfor hadde rett på å bli hentet av luftambulansen.

Etter å ha fraktet ut fra Grimsdalshytta med skuter pga skulder-ut-av-ledd forstår jeg dem godt... :oops:

Skrevet

Etter å ha fraktet ut fra Grimsdalshytta med skuter pga skulder-ut-av-ledd forstår jeg dem godt... :oops:

Mener du da at det er viktigere å frakte ut noen som ikke har noe livstruende skade, eller fare for varige men, på bekostning av de med livstruende skader?

For man tar jo ut beredskapen, samt helikopterpersonellet har ganske strenge regler rundt fly/hviletid og man risikerer at de "flyr ut på tid" og må ha 8t hvile hvor de ikke kan ta noen pasienter.

Klart det er behagelig med en rask helikoptertur, men det går jo fort ut over andre med større behov.

Skrevet

Nei, det mener jeg ikke. Men jeg kan forsikre deg om at det gjør svinaktig vondt å riste rundt på en skuterslede når kroppen ikke henger sammen.

Takk og lov at det finns morfin!

Forresten, det der med varig men: Det tok 10 timer før jeg ble operert (eller i hvert fall vridd på plass under narkose) og det blir sagt at det er pga at det tok så lang tid at jeg fremdeles har problem med bevegeligheten etter 2½ år.

  • Liker 1
Skrevet

Det er ikke noe annet å vente når vi i mange år har alet opp en generasjon som er vant til å bli kjørt til/fra barnehager, skoler, trening, venner, etc. Vi "vil dem jo bare godt", eller så kjører vi dem fordi vi ikke gidder å følge dem selv ved å gå. Men, å oppfostre en generasjon ved å venne dem til at det å bevege seg fra A-B og vice versa er det samme som å kjøre bil eller et annet kjøretøy, så er det ikke rart vi leser om slikt. Å kjøre unger hit og dit, er å gi dem sjokolade hver gang de spør om det. Meningen er sikkert god, men ingen har godt av det i lengden. Når selv barnehageunger må til kiropraktor fordi de har plager som eldre mennesker har, fordi de ikke beveger seg nok, så burde vel noen alarmklokker ha ringt for lengst.

  • Liker 5
Skrevet

Finns det inte privata företag som flyger helikopter i Norge? Det är väl bara att ringa nummerupplysningen och få nummer till dem alternativt bli kopplad.

I Norge er det strengere enn i Sverige med hvor det er lov å lande med helikopter. Det er ikke bare å lande i en nasjonalpark. Ellers kan det muligens være ganske dyrt for de som skal betale privat helikopter.

Skrevet

Finns det inte privata företag som flyger helikopter i Norge? Det är väl bara att ringa nummerupplysningen och få nummer till dem alternativt bli kopplad.

Det har varit flera diskusjoner på utsidan.se om folk som inte orkar, har fel utrustning eller gör dåliga bedömningar och som ringer för att få hjälp med att bli utflugna. Förr eller senare så går det från att vara en situation de bör klara själva till att vara en nödsituation.

Jag kan tycka att det bör finnas en generositet här men att man i eftertid kan få betala om man har burit sig klandervärt åt. Så länge det är gratis och inte straffbart så kommer detta beteendet att eskalera, min åsikt!

Jo, det finnes private helikopteroperatører, men som Lindap sier, så har de ikke lov til å lande hvor som helt, stort sett nesten ingen steder.

De tar seg også ganske godt betalt for slike oppdrag, ca. kr. 1000,- pr. minutt.

Spørsmålet om betaling for redningsoperasjoner er oppe til diskusjon rett som det er. Problemet er bare det at det er nesten umulig å lage en definisjon på hva som er uaktsomt, eller grovt uaktsomt. Det som er grovt uaktsomt av meg trenger ikke nødvendig vis være uaktsomt av deg. Det kommer helt an på kompetansenivået og det har vi ingen standard for å måle.

En lete- eller redningsaksjon koster ganske mye penger. Det koster langt over 10 000,- bar for å starte Seakingen på 330 skvadronen.

Vi kan risikere å starte en farlig utvikling som vi ikke aner konsekvensene av hvis vi skal begynne å gjøre enkeltpersoner økonomisk ansvarlige for redningsaksjoner.

Skrevet

Kanskje vi bør få med noe mer enn de tabloide overskrifter før en tar stilling til enkeltsaker.

Stavanger Aftenblas hadde følgende vedrørende saken som startet tråden:

"De tok turen opp for å undersøke. Hun hadde da pådratt seg en liten kneskade, men mente selv hun skulle klare å gå ned. Hun prøvde å komme seg ned, men greide det ikke. Det var også for dårlig vær til å fly helikopter. Derfor pakket vi henne inn og ventet til det lysnet, sier Åmlid. Mannen og barnet ble sendt ned til ei hytte"

Det mangler kanskje noen opplysninger eller mulige andre vurderinger i en del av de saker som er nevnt tidligere i tråden.

  • Liker 2
Skrevet

Hovedredningssentralen ble opplyst om: "Det ble opplyst på telefon at mor var utslitt, så sliten at hun ikke orket å gå ned".

Jeg kjenner ingen som ut fra dette kan si at her er det en liten skade inne i bildet også.

Nå gjelder vel ikke denne saken primært denne hendelsen,men mer generelt.

Som hovedredningssentralen sier: "Vi har situasjoner der folk er blitt slitne på fjellet og ber om hjelp. Når vi sender mannskap fra Røde Kors for å hjelpe dem ned, blir de forbannet, for de vil ha helikopter."

  • 1 måned senere...
Skrevet

Jeg kom over dette innlegget. Skulle jeg komme med en kommentar basert på dette, så måtte det bli "det kan kun bli værre".

How not to be the centre of a news story

coast2coastmapsegment_n.jpgThe story, earlier this month, of a group walking Wainwright’s Coast to Coast walk navigating with just a guidebook and having to be rescued on two successive days caused something of a kerfuffle (you can read some of the reaction on the Grough website). It’s true that the truly incompetent and obstinate generate a great deal of frustration within the emergency services, but it would be a shame if this led to a culture of control over where and how we walk. In some countries you need a permit to walk the trails in their national parks, submit yourself to equipment checks, and sign yourself in and out.

  • Liker 2
  • 3 måneder senere...
Skrevet

Folk som ringer efter helikopter för att dom är trötta borde få en helikopter ditsänd.

Personalen i helkoptern skall bestå av en furir (=sersjant) med 15 år erfarenhet från kustartelleriet som ger dom en 30 minuters utskällning så håret står baköver innan han hoppar in i helikoptern och flyger därifrån.

  • Liker 2
Skrevet

Folk som ringer efter helikopter för att dom är trötta borde få en helikopter ditsänd.

Personalen i helkoptern skall bestå av en furir (=sersjant) med 15 år erfarenhet från kustartelleriet som ger dom en 30 minuters utskällning så håret står baköver innan han hoppar in i helikoptern och flyger därifrån.

Hartman fra Full metal Jacket hadde vært noe :P

Skrevet

http://www.bt.no/nyh...er-2831155.html

SeaKingen tok i det minste med seg andre i området også :)

Denne personen hadde gått seg vill på gullfjellet, alene, i mørket, i snøen, i kuldegrader. Bra at han tok til vett å ringte etter hjelp. Det har vert flere dødsfall opp gjennom tidene på gullfjellet. Det er en grunn til at de har laget varderekkene og redningshytten på Gullfjellet, og det er nettopp fordi det har vert flere redningsaksjoner der. Men når man ikke finner hytten, da hjelper den ikke så mye.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.