Gå til innhold
  • Bli medlem

Snømengder i fjellet


Tom

Anbefalte innlegg

Jepp, det vet jeg. Det var et tysk Junkers JU 52/3 som var på vei fra Fornebu til Bardufoss i 1942 med 5 personer ombord. Det var svært dårlig vær denne novemberdagen. Den voldsomme Sølen-massivet var ikke helt med i beregningene, og i tåka rakk de ikke gå klar av toppen. Resultatet ble et kratig sammenstøt med toppen av fjellryggen, som senere har fått navnet "Flytoppen". Deler av flyskroget ble også spredd nedover fjellsiden. Fire omkommer momentant, 5. mann klarer å karre seg nedover fjellsiden i uværet. Etter en stund måtte også han gi tapt.

post-12-133474392266_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg trodde egentlig det meste var flatt i Rendalen, men Rendalssølen ser jo virkelig ut som bratte og gøyale fjell! Fint bilde forresten!
Ikke akkurat om snøforholdene dette (tvert imot bilder fra 06.07.03), men jeg tenkte jeg må vise panda litt fra Rendalssølen/1755. Denne ligger jo så alene i landskapet at ikke noe annet skygger for utsikten, som er intet annet enn formidabel. Nordveggen faller nær vertikalt 450 m stupt ned i Sølnholet. Ser at Kim (som har hytte i nærheten) har vært der 20 ganger - imponerende!

Sjøl kan jeg nevne at idet Neil Armstrong tråkket ut på månen 21.07.1969 - da sto jeg med pointerhvalpen vår i ryggsekken, og strakte hals på nordtoppen av Rendalssølen! Dette trepuklede fjellmassivet er kongen i området, og sees fra overalt. Verdt turen, kan jeg love dere! Rendalssølen består av Nordtoppen/1699, Stortoppen/1755 og Sørtoppen/1688. Oppe på Sørtoppen ligger mange flotte stenheller med fossil havbunn, bølgende finvatret sandbunn! Turen over flyene sørfra er ikke så flat som man skulle tro, man passerer bekker og hauger, og oppunder fjellmassivet ligger et artig område med mye småtjern i et markert dødisgrop-landskap. Og hele tida har du følge av rype, småspove og heilo, mens gjøken galer gladlynt nedi lia...

Vedlegger noen bilder for den nyskjerrige, tatt som sagt 06.07.03, på en tur over Stortoppen, derfra vest og tversover Sølnskaret til Sørtoppen, før retur sørover ned flyer og lier mot bilen.

post-51-133474392452_thumb.jpg

post-51-133474392459_thumb.jpg

post-51-133474392467_thumb.jpg

post-51-133474392492_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant artikkel om flyvraket ved Midtrondene!

Kanskje litt "off-topic" dette her med flyvrak rundt omkring, men jeg slenger meg på. Det finnes nemlig også en flyvrak fra krigens dager lenger sør i Rondane, ikke langt fra Trolløypa, rundt ei mil sør for Friisvegen og Måsåplassen. Dette er kanskje ikke så allment kjent som de andre flyvrakene? Her er det kun flykroppen som ligger igjen i dag, resten har blitt plukket av souvenir-lystne fjellfolk. Legger med et bilde av flyvraket fra sist påske under.

post-527-133474392499_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.