Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lenge trodd at Nordre Knutsholstind er toppen med høyde 2185 slik bl.a. sidene til Morten&Julia sier og den ellers gode topplisten til Torgeir Eraker viser.

I sommerferien var jeg en tur oppe ved nålene og gikk runden om topp 2185, og denne heter da vitterligen Nest Nordre Knutsholstind. Nordre Knutsholstind derimot, ligger (opplagt) nord for Nest Nordre, og denne er også kjent som Burchardts tind, men Burchardts tind er ikke noe offisielt navn.

Ref. turkart "Jotunheimen Aust" og "Turguide til fjellene mellom Bygdin og Gjende" av Thommesen m.fl.

Enig/uenig?

Annonse
Skrevet

Det er ikke noe automatikk i at det ytterste punktet alltid får navnet Nordre, Søre, Vestre, Østre.. Den mest presise benevningen er å ta utgangspunktet i hovedtoppen og nummerere toppene i himmelretningen, men det blir fort vanskelig da det er så mange andre topper.

Har ikke kartet her foran meg nå, men mener å huske at nordre er korrekt avmerket og at Burchardts Tind fremkommer mest som en liten krusning i høydekotene nordøst for denne. Uten høydeangivelse eller navn. For øvrig har vi angitt den som Knutsholstind Nordøst på våre sider (NE dessverre på engelsk). Nålene skulle da teoretisk hett Nordvestre Knutsholstindan. Og hvorfor skulle ikke Vestre Leirungstind hett Søre Knutsholstind. Skaret mot Knutseggen er betraktelig mindre enn det mot Øystre Leirungstind. Søre Knutsholstind er ikke en topp, mens den markante toppen søt for Store Knutsholstind heter Vesle. Ser man på de sørlige Smørstabbtindane er det også noen rare navn synes jeg. I det hele tatt er det blitt en del tilfeldigheter i navnesettingen på en del sekundæretopper. Nordre og Nordøstre Knutsholstind forholder seg i en y form omtrent som Søre og Sørøstre Smørstabbtind gjør det.

Jeg vet ikke?

Skrevet

Det er sikkert mye rar navngivning, men det var ikke det som var poenget. Kartet er det vi har som felles referanse alle sammen, og der står både Nordre (som du korrekt påpeker er uten noen høydeangivelse) og Nest Nordre som er høyde 2185. Dette gjelder "Jotunheimen Aust"-kartet, mens det på M711-kartet ikke står noe navn på disse toppene i det hele tatt. Kanskje det på revisjonen som kommer en gang i fremtiden er endret til hhv. Nordre og Burchardts tind :)

Når det gjelder nålene, så er de som ligger på rad referert til som "Søre", "Nest Nordre" og "Nordre", mens den østre er kalt "Midtre". Forstå det den som kan. Dette står forresten ikke på noen kart, men det er en skisse av de i turguiden til Thommesen.

For å spinne litt videre på dette:

Jeg var i sommer også oppom Store Memurutind. Jeg trodde jeg var på hovedtoppen, det er jo den som er merket av på kartet - trodde jeg. I ettertid viser det seg at østtoppen, som ikke har navn eller høydeangivelse på mine kart, er angitt som 2m høyere. Dermed blir den navngitte Store Memurutind med høyde 2364 redusert til en sekundærtopp (av seg selv). Skuffelsen var stor da jeg fant ut dette. Jeg følte meg snytt for en primærtopp :)

Skrevet

Forstår godt at du blir forvirret.. Jeg har jobbet en del med dette, under revisjon og supplering av Røynes liste. Under dette arbeidet leste jeg ut kartkoordinater på alle toppene fra M711-serien, og det var ikke helt lett å finne alle... Når det gjelder Burchardts Tind, så hadde denne også navnet "Knutholstind, på NØ-eggen". Ser at den nå er benevnt "Nørdre" på "Jotunheimen Aust", men kommer ikke til å gjøre noen endringer i listene foreløpig.

Navnene henger igjen fra originalen; Røymes liste fra 1985. Mitt mål er å få etablert ei ny liste der alle slike "feil" er rettet opp. Dette krever en gjennomgang av alle navnene, samt at kartverket bestemmer seg en gang for alle hva de navnsatte toppene skal hete. Det ble gjort mange endringer med kartene "Jotunheimen Aust" og "Jotunheimen Vest", sett i forhold til M711-serien. Samtidig vil jeg ha med meg alle de "nye" toppene med primærfaktor ca. 10 meter. Dermed kan det fortsatt ta noen år før denne lista foreligger.

Skrevet

Jeg prøver å kalle toppene etter himmelretninger og nr. i rekken. Det blir det et system av. Er det bare en topp kaller jeg den søre, midtre, nordre osv. Problemet er hvis det dukker opp "nye" topper innimellom... Ivar Helleberg har brukt en del S-1A og S-1B osv. Det synes jeg blir litt for mye koding. Uansett, det vil alltid være litt forvirring inntil vi har en endelig korrekt liste med alle 10-meterne.

Navn som Vesle og Søre ødelegger litt av systemet, men Vesle ligger igjen fra gammelt av og det bør toppen få hete. Som f.eks. Vesle Knutsholstind, Vesle Skagastølstind.

Høydeangivelsen beskriver toppen, så er det tvil, ta en titt på den.

Vi burde få til en 100% korrekt liste på 2000-meterne, slik at alle nye samlere har noe konkret å forholde seg til.

Skrevet
....

... Mitt mål er å få etablert ei ny liste der alle slike "feil" er rettet opp. Dette krever en gjennomgang av alle navnene, samt at kartverket bestemmer seg en gang for alle hva de navnsatte toppene skal hete. Det ble gjort mange endringer med kartene "Jotunheimen Aust" og "Jotunheimen Vest", sett i forhold til M711-serien. .....

Denne ''øvelsen'' har jeg vært i gjennom, sjekket mot elektroniske kart (Opplev Jotunheimen og Garmin MapSource) og mot Sentralt Stedsnavnregister (SSR).

For Knutsholstindene har jeg:

Navn - annet navn - Øst - Nord - høyde - primærfaktor

Knutsholstinden - Knutsholstinden Store - 0476650 - 6810150 - 2341 - 970

Knutsholstinden Midtre - 0476200 - 6810750 - 2170 - 40

Knutsholstinden Nestnørdre - Knutsholstind N - 0476300 - 6811250 - 2185 - 55

Knutsholstinden Nørdre - Burchardts tind - 0476250 - 6811450 - 2125 - 30

Knutsholstinden Søre - Flaket S - 0477450 - 6809350 - 2145 - 15

Knutsholstinden Vesle - Flaket - 0477350 - 6809400 - 2205 - 75

Kilder for mine data kan skaffes.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.