Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har lenge brukt GPS, men alltid funnet stedene jeg skal til ved å søke opp stedene. Nå har det seg slik at GPSen ikke finner Østerbø turisthytte. I følge ut.no er koordinatene: Lat/Long: 60°49'38"N, 7°30'23"E.

Når jeg skal skrive inn ønsket posisjon på GPSen min ber den om koordinater på følgende måte:

N: xx°xx.xxx'

E: xxx°xx.xxx'

Jeg trenger altså å vite hvor jeg fyller ut nullene hen ;)

Jeg tror det blir sånn... men stemmer det? N: 60°49.038' og E: 007°30.023'?

Eller skal jeg skrive: N: 60°49.380' og E: 007°30.230'?? (eventuelt: 700°30.230'). Jeg er ganske sikker på at førstnevnte blir riktig, mens denne er feil... men trenger en bekreftelse fra dere :)

Annonse
Skrevet

N60°49,633`

E007°30,383`

Fordi et sekund (grader-minutt-sekund) er 1/60dels minutt må en regne om (evt bruke en online kalkulator-google "convert gps position); eller stille om GPSen til grader-minutt-sekund).

Eks; 38"= 38/60=0,633`

• 3 uker senere...
Skrevet

Still om til UTM, så får du en enklere hverdag. Da samsvarer nemlig dataene på GPS med dataene på kartet som jeg tar som en selvfølge at du også har med.

Skrevet

Eller enda bredre, vis begge deler :)

Om du bruker Garmin så velger du UTM i oppsettet på possisjonsformat. Deretter kan du på kartet og på tripcomputer(og andre steder) legge til både posisjon i lengde og breddegrad, og UTM. Så har man begge deler. :)

Skrevet

Vil påstå at å holde seg til UTM er det klart enkleste, det er to rekker med tall, det er alt, et system å forholde seg til (så lenge man er på landejorda) noe mer er det ikke å tenke på.

Etter noen e-poster med turistforeningen har de altså begynt å skrive koordinatene til hyttene i UTM i tillegg.

Skrevet

Fantastisk. Eg foretrekker UTM selv :)

Men det er mange som bruker Lat/Long fortsatt, så det er greit å ha begge for hånd samt være kjent med begge. Eg er i hjelpekorpset, og der bruker vi stort sett bare UTM. Veldig enkelt å ta over radio da vi bruker bare seks av sifrene. Men det hender av og til at noen trenger Lat/Long, spesielt når vi snakker med politiet eller båter, og da er det greit å ha den raskt tilgjengelig uten å måtte foreta en omkonfigurering av GPS'en i hui og hast.

Så skulle man gå seg vill, og måtte kontakte en av nødetatenene så er det greit å ha begge for hånd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.