Gå til innhold
  • Bli medlem

GPS koordinater. Rookie spørsmål.

EvenAug

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har lenge brukt GPS, men alltid funnet stedene jeg skal til ved å søke opp stedene. Nå har det seg slik at GPSen ikke finner Østerbø turisthytte. I følge ut.no er koordinatene: Lat/Long: 60°49'38"N, 7°30'23"E.

Når jeg skal skrive inn ønsket posisjon på GPSen min ber den om koordinater på følgende måte:

N: xx°xx.xxx'

E: xxx°xx.xxx'

Jeg trenger altså å vite hvor jeg fyller ut nullene hen ;)

Jeg tror det blir sånn... men stemmer det? N: 60°49.038' og E: 007°30.023'?

Eller skal jeg skrive: N: 60°49.380' og E: 007°30.230'?? (eventuelt: 700°30.230'). Jeg er ganske sikker på at førstnevnte blir riktig, mens denne er feil... men trenger en bekreftelse fra dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 3 uker senere...

Eller enda bredre, vis begge deler :)

Om du bruker Garmin så velger du UTM i oppsettet på possisjonsformat. Deretter kan du på kartet og på tripcomputer(og andre steder) legge til både posisjon i lengde og breddegrad, og UTM. Så har man begge deler. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil påstå at å holde seg til UTM er det klart enkleste, det er to rekker med tall, det er alt, et system å forholde seg til (så lenge man er på landejorda) noe mer er det ikke å tenke på.

Etter noen e-poster med turistforeningen har de altså begynt å skrive koordinatene til hyttene i UTM i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk. Eg foretrekker UTM selv :)

Men det er mange som bruker Lat/Long fortsatt, så det er greit å ha begge for hånd samt være kjent med begge. Eg er i hjelpekorpset, og der bruker vi stort sett bare UTM. Veldig enkelt å ta over radio da vi bruker bare seks av sifrene. Men det hender av og til at noen trenger Lat/Long, spesielt når vi snakker med politiet eller båter, og da er det greit å ha den raskt tilgjengelig uten å måtte foreta en omkonfigurering av GPS'en i hui og hast.

Så skulle man gå seg vill, og måtte kontakte en av nødetatenene så er det greit å ha begge for hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.