Gjest Anonymous Skrevet 20. mai 2005 Skrevet 20. mai 2005 Nokon som har erfaringar med bruk av lockout? Har kjøpt Gary Fisher, type Marlin med lockout. Har skjønt at lockout'en ikkje stoppar gaffelen heilt, men at den berre minskar dempinga. På nettet las eg om ein leverandør som anbefalte at lockout'en kun skulle brukast på heilt flatt underlag, men den tåler vel litt små asfalthumpar vel...? Siter
ThomasB Skrevet 20. mai 2005 Skrevet 20. mai 2005 Den nye typen lock out låser gaffelen mens den er komprimert mens den eldre versjonen hindrer gaffelen i å komprimeres ved at den stenger igjen for oljen. Her er det ventilen som stenger for oljen som har en tendens for å ryke. Den nye typen tåler juling, den gamle typen tåler litt juling, men ikke mye. Det finnes en tredje versjon også men er usikker på hvordan denne fungerer. Ettersom gaffelen din bare går tregere når du stenger den av vil jeg tro at du har denne typen gaffel. Hvis gaffelen satt orginalt på en Marlin vil jeg tro at den med hensikt er lagd slik at den ikke skal låse helt for at man ikke så lett skal "blåse" den. Hvis du har en gaffel uten olje så trenger du uansett ikke være redd for at lock outen skal gå istykker. Siter
Gjest Anonymous Skrevet 20. mai 2005 Skrevet 20. mai 2005 Demparen på GF Marlin er ein: Manitou Axel Comp w/TPC Lock-Out | 100mm travel, så veit de det... Siter
ThomasB Skrevet 21. mai 2005 Skrevet 21. mai 2005 Den skal bli helt stiv. Vær forsiktig med store belastninger når den er låst. Er hindringen av en slik art at du ville bremset eller svingt utenom med bil bør du gjøre det samme med sykkel med demper i låst posisjon. Siter
Gjest Anonymous Skrevet 2. juni 2005 Skrevet 2. juni 2005 Lockouter finnes i mange varianter og prisklasser. Siste hyl nå er "tenkende" lockouter som åpner seg automatisk når underlaget blir ujevnt. En lockout skal i utgangspunktet låse gaffelen helt, ellers er jo noe av poenget borte ved bevare kraft ved stående tråkking, kraftig aksellerasjon og spurter. Om du kjører med gaffelen låst eller ikke er det din følelse av komfort som avgjør. Gjør det vondt i håndleddene pga slag fra underlaget er det jo ganske naturlig å åpne gaffelen og/ eller redusere dekktrykket noe. Personlig mener jeg at svært mange hverdag- og tursyklister kunne klart seg uten støtdemper, men sykkeltrenden er nå en gang slik at nesten samtlige sykler kommer med dempergaffel, selv de aller, aller billigste! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.