goneclimbing Skrevet 28. juli 2012 Del Skrevet 28. juli 2012 Hejsan, Vi tänkte åka från göteborg till norge och fjällvandra och plocka hjortron (molte). Har ni några förslag på turer och fjäll? Är Dovre eller Rondane fint? Vi har varit Jotunheimen några gånger och vill gärna uppleva något annat fjäll som är lite mer grönt. Ha det! mvh Fredrik Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lindap Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 Du er kanskje litt tidlig ute for multer/molter. Jeg kommer nettopp fra hytta i Femundområdet og der var det ingenting ennå. Også veldig få multer i blomst. Kanskje må du vurdere nord-Norge. Det så ut på værevarslet at de har hatt en del fint vær. Kanskje naturen der har kommet litt lengre? I Finnmark er det mange multer og blåbær, men du må ganskje lete litt etter fjell. Men jeg har sett store fjell nord for Stabbursdalen. Jeg kommer nettopp tilbake fra Dovrefjell med start og slutt på Kongsvoll. Dalen fra Kongsvoll er ganske frodig og det er mye moskus, hvis du er interessert i det. Jeg synes de var kule. Rundt Snøhetta er det veldig mye steinur og lite muligheter for bær. Tidligere har jeg gått fra Oppdal og det begynner ganske frodig, men etterhvert havner du også i steinur. Mot Lesja er det frodig igjen. Rondane kjenner jeg ikke godt nok. Hva med Lofoten og Vesterålen? Vakre og høye fjell og godt med bær (hvis sesongen har begynt der???). Husk å ikke plukke multer når en local ser deg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsdx Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 Masse multer i blomst på Helgeland, men ikke modne ennå. En uke eller to.., 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TL Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 Fullmodne molter på øyene langs Helgelandskysten nå, ble noen håndfuller i helga I innlandet er det nok litt tidlig... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsdx Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Ja, jeg tenkte på fjellet, Lomsdal-Visten. På øyene må man passe seg for de lokale... Vi plukker kun molter på egen tomt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
goneclimbing Skrevet 31. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2012 Hej, Tack så jättemycket för era svar! Vi satt igår o funderade länge på hur vi skulle göra då det är ganska långt att bila till lofoten eller helgeland och lite krångligt o få ihop flyg m.m. Så vi åker till Rondane och vandrar en vecka, vi får hoppas på att rapporten på yr inte stämmer utan att det blir lite sol och att vi kan göra nån topptur. Vi får nog spara multe tills nästa år Ha d gott och tack för snabba svar, fantastiskt! mvh Fredrik o Evy Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsdx Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 God tur, jeg skal opp til Rondane-området på fredag, kan oppdatere her om det finnes multer under tregrensa. Over tregrensa skulle jeg tro at det er for tidlig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+jaknudsen Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Jeg antar det er litt tidlig for multer i Nordmarka nå? 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsdx Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Jeg antar det er litt tidlig for multer i Nordmarka nå? Observerte modne blåbær i går og en gammal kjerring med en stor bøtte. Vet ikke om det er noe tegn på at multesesongen er i gang eller ikke... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+ost Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Sesongen er igang i Nordmarka... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
REs Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 Var en tur i Ryfylkeheiene for tre uker siden og det var mye blomst, men ingen bær. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+jaknudsen Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 Takker for tips. Tok en tur i Mylla-/Gjerdingen-traktene - det var lite modent, men til dels mye kart. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
REJOHN Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 Var en tur i Ryfylkeheiene for tre uker siden og det var mye blomst, men ingen bær. Det var noen røde bær innover mot Blåfjellenden i helga, men fortsatt litt for tidlig. I Suldal, i går (Stranddalen) var det så langt stort sett bare blomster. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsdx Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Med tanke på multer ser det dårlig ut i Rondane så langt i år. Har ikke sett noen røde kart en gang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hakristian Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Drar i morgen tidlig til meråkerfjellene for å plukke multer. Bruker å være bra med bær der i august Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsdx Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Rett etter jeg postet her kom jeg over norn kart på 1000 moh ca, i Rondane-området. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gjranhansen Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Hei, bor i harstad i Troms, her er det ingen molter enda som er modne ihvertfall men sykt mye multeblomst . Burde vente lengre uti måneden før du prøver å finne etpar bær Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snilen Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Så var det den danske gjestearbeideren som hadde fått smaken på molte. Han spurte sine norske kolleger om hvor man kunne plukke, men gode moltemyrer er som kjent ikke noe man deler med andre. Han fikk et rundt svar: Du må nok opp på snaufjellet. Dansken satte seg ned med norgeskartet og forsøkte å finne Snaufjellet på kartet. Han fant noe oppe i Troms, men syntes det var en litt lang reise for noen bær. Sann historie fra virkeligheten. 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.