Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette har nok vært omtalt før her på forumet, og alle har vel sin egen mening. Men, kan noen være korte og konsise i sin uttalelse om hvorfor Dermizax bør foretrekkes forran Gore-Tex?

Må kjøpe ny jakke etter at min 14 år gamle, grevlingluktende Norrøna Dovre regelrett råtnet av kroppen sist helg. Makan til jakke finner jeg nok ikke igjen, og lurer på å prøve en av Bergans sine? Men hvilken? Kan noen anbefale? :wink:

Annonse
Skrevet

Har brukt/bruker begge stoffer, gore-tex kun i jakke. Prisen var tungen på vektskålen når jeg kjøpte ny skibukse, og dermed ble det ei Bergans/Dermizax. Har aldri angret på det, og for meg er stoffene likeverdige. Andre faktorer teller mer (pris, passform, praktiske løsninger osv).

Kona har også ei Dermizax skibukse, som jeg kanskje bør begynne å kalle regnbukse.... for det er da den virkelig blir brukt... fordi den er så bra.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hovudskilnaden mellom gtx og dermizax er at membranane er heilt ulike. Gtx er holmembran på annan måte enn dermizax, og krever meir vedlikehald. Gtx blir tett dersom det ligg drit utanpå ytterstoffet, og krever difor oftare vask, samt reimpregnering(for å oppretthalde pusteevna). Dermizax pustar godt sjølv om ytterstoffet er skite. Dermizax skal heller ikkje reimpregnerast på anna måte enn med varmebehandling - dvs tørketrommel eller strykejern. Ein anna skilnad er òg at dermizax ikkje reagerer på kulde med å bli stiv og knitrete. MEN, når det gjeld slitestyrke, pleier gtxbekledning (3-lags) å halde lenger. Eg har både dermizax- og gtx-bekledning sjølv, og er eigentleg like godt nøgd med begge deler. Alt til sitt bruk heiter det jo...

Tora :lol:

Skrevet

Jeg kan skrive under på at Dermizax puster bedre og er mykere og mer behagelig. Men stoffet er tyngre. Det er litt smak og behag, jeg bruker begge deler og klarer vel ikke helt bestemme meg for hva som er best.

Skrevet

Dermizax har ingen manbran som ting kan skje med, det har Goretex. Får du problemer med Dermizax er det bare å kjøre det i vaskemaskinen sammen med en god dose Omo. Etterpå kjører du det i tørketrommelen så er det like fint igjen.

Ettersom det ikke har noen membran vil det (i motsetning til Gore Tex) puste like bra under alle temperaturer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.