Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Renset miljøbensin - alkylat soter MYE MER enn rødsprit. Parafin er håpløst. Det eneste drivstoff som ikke soter er etanol, men det er svært giftig. (Bruker bare gressklipperbensin fra Fellesskjøpet, aldri 95 blyfri. Ventilsmøremidlene er giftige.)

Jeg har en Trangia tilpasset Optimus Nova. Jeg har en Primus Express Lander og en Kovea Booster +1. Ingen av disse kan forvarmes med alkylat uten at det soter mye, særlig i sidevind.

Dermed spriker mine erfaringer dramatisk ift flere innlegg på denne tråden. Merkelig. Utfordrer alle å stryke fingrene nedi forvarmerskål og rundt brennhode for å se etter. Veldig rart om ikke folks fingre blir svarte. Med rødsprit blir mine fingre også litt merket uten at jeg kan kalle det sot i vanlig forstand.

Er det ulike krav og forventninger til soting som er ute og går?

Aiaiai - her er det mye synsing og mening uten praktisk erfaring, virker det som! :-)

Parafin/lampeolje soter desidert mest, men jeg har ikke hatt spesielt store problemer med dette før etter lang tids bruk. Ja, det soter, men dyse tettes ikke umidelbart. Med normal bruk kan du godt bruke lampeolje et par år helt problemfritt. Hva er normal bruk? Tja, for min del er det 15-20 turer i året med 30-60 min fyring.

Alkylatbensin - kjøp fra bensinstasjon, halv pris i forhold til sports-/frilufts-butikker. Her er det minimalt med soting. OG - forvarming med bensin er så enkelt at det ikke er noe poeng å ha med ekstra beholder med rødsprit. Forvarming med lampeolje pleier jeg å tenne med stormstikker (til fyrverkeri) funker hver gang. Bensin - tenner umiddelbart, her er det aldri problemer, selv i (moderat) vind.

Gass - helt greit, soter overhodet ikke, men: under 0 grader er det vanskelig å fyre. Da rister du bare litt på gassbeholder, setter den gjerne opp ned og voila! Det brenner. Har funket for meg ned til under -20 grader.

All erfaring er på Primus Omnifuel, her har du regulering både på flaske og brenner. Løp & kjøp, sjekk XXL sin nett-priser først, de ligger vanligvis langt under butikkpris.

Kan nojk også være greit å gjøre litt testing hjemme før du drar på tur, fyr opp, få brenner rødglødende, slukk flammen, tenn opp, se hva som skal til for å fyre opp omnifuel i forskjellige situasjoner, så slipper du å knote om uhellet skulle være ute.

-Morten

Annonse
Skrevet

Hei mronseth!

Du kjenner ikke meg og min erfaring med primusfyring. Jeg kjenner heller ikke til deg annet enn at du er på 15-20 turer med primusfyring i 30 til 60 minutter og fyrer bare med Primus Omnifuel.

Ser at dine erfaringer spriker veldig med mine. Jeg blir gjerne med deg på tur der du fyrer gass i lavere temperaturer enn 20 minusgrader (...) fyrer naphtabasert lampeolje på Omnifuel uten problemer i to år ... eller slår til med forvarming på samme guffa ...

Med unntak av det du mener går an med gass (kremt...), tror jeg dette handler om hva slags sotnivå vi mener er akseptable. Jeg skal ikke ha sot i det hele tatt, men misfarging av brennergodset kan aksepteres. I skikkelig kulde, fyrer jeg alltid med rødsprit til denne ikke lenger antennes ved ca. 28-32 minusgrader. På fjorårets Femundløp måtte vi blande inn alkylatbensin for å få en forvarmersats som fyrer godt nok til at brennstoffet forgasses.

Skrevet

http://www.friluftsl...ss-i-kulda.html

Denne testen viser at det er mulig å bruke gass også i minusgrader. Det er dog viktig å merke seg at det bør brukes en ny full boks,og at merket Providus er i en klasse for seg.

Jeg bruker gass på korte turer ned til underkant null når det er bart. Kaldere og snø er det Omnfuel og Felleskjøpets grønne bensin. Mitt snitt vanlige forbruk med snøsmelting på høy effekt og oppvarming telt lav effekt er ca 1.5-2.5 dl i timen.

Skrevet

Uansett kva enkelte meiner om at gass kan fungere i kulda, kjem ein ikkje bort fra faktumet at gassen vert avkjøla under bruk. Så der gassen kanskje fungerer for å koke opp ein kaffekopp, kan det svikte ved litt lengre tids brenning. Dette gjeld uansett gassblanding, også rein butan. Dei som har prøvd og fått gass til å fungere i kulda, har ikkje prøvd lenge nok.

Uansett temperatur, får ingen meg med på tur der det bare skal brukast gass for å smelte snø, og det er einaste vannkilda.

Det er godt mogleg at TrondA ikkje ville akseptere sotnivået på novaen min etter 12 år med forvarming med parafin, det får bli hans sak. For meg er sotnivået heilt uproblematisk. Det einast sotet eg har registrert er over holet eg stikk inn fyrstikkene eg har brukt for å tenne på forvarminga. Men eg sluttar i ikkje å bruke fyrstikker av den grunn.

Skrevet

Dette gjeld uansett gassblanding, også rein butan.

Her var det meininga at det skulle stå 'også rein propan'.

Eg har vore med på å fyre med propan frå ein 12kg stålbeholder (riktignok langt frå full) til denne var så nedkjøla at brennaren slokna. Jo større beholder (større varmekapasitet), jo lenger fungerer det.

Skal ein ha ein trykkbrennar som ein kan stole på i kulda, er ein avhengig av å kunne pumpe trykk sjølv. Eg ville heller ikkje stole på bensinbrennar som Svea 123 i kulda, men her manglar eg eigen erfaring, og denne erfaringa kjem eg ikkje til prøve å tileigne meg.

Skrevet

Hei afe!

Kjenner deg fra dine mange kompetente innlegg og vet at du aldri ville tatt med rein butan på vintertur... Fra min LPG-drevne lille bil kan jeg bekrefte at de verste vinterdagene i Norge kan jeg kjøre på propan til minus 25-30 grader i ca. to timer. Etterhvert fusker gasstilførselen og jeg må slå over til bensindrift. Dette til tross for at kokepunktet til propan er minus 43 grader. Mine erfaringer er dermed i tråd med dine der du har opplevd å koke på propan i stålbeholder til dette til slutt streiket. Selv med ren propan, vil vi altså få driftstans om kulden er streng og eksponeringen er langvarig nok. Dette skjer ikke med trykksatte primuser drevet av ren parafin (eks. Shelsol D60) og renset bensin.

Jeg har fyrt min kjære Svea 123R i streng kulde flere ganger. Den har så liten tank at den er tom før kulden setter inn for alvor. Det skal sies at jeg merker at effekten ikke er optimal. Den har lite å gå på for max ytelse er 1400 watt. Jeg har imidlertid aldri opplevd at eksotermisk kulde har stoppet forgassingen. (Riktignok har jeg satt den rett i snøen der den aldri kom over i normal drift, men det er en annen historie...)

Svea 123R er ingen vinterprimus. Dette er sjarmtrollet for en person på korte barmarksturer.

Lykke til videre med forvarming med parafin, forresten...

Skrevet

Mitt innlegg igår kl:23:52 var ment blant annet for de som tenker å telte vår, sommer og høst og er usikker om de kan dra på tur med gassbrenner når termometeret kanskje vil krype under 0. Dette kom ikke fram i det innlegget.

Det er altså mulig å dra på telttur en helg og lage litt mat og koke kaffe med gass selv om det skulle bli noen minusgrader. Men som det står beskrevet i testen jeg linket til http://www.friluftsl...ss-i-kulda.html, bruk stor helt full boks og eventuelt reserve boks. Fortrinnsvis med en brenner som gjør det mulig å snu gassboksen på hodet. Man kan ikke beregne å bruke gass som varmekilde i teltet. Da må man ha med mye ekstra gass.

Ikke alle vil gå til innkjøp av en forholdsvis dyr multifuelbrenner for et par tidlig vår- eller sene høstturer dersom de ikke telter vinterstid. Derfor kan det være greit å vite at det er mulig med gass og kanskje man får en tur eller to ekstra.

Til turer på snø med snøsmelting er jeg helt enig med afe at gass er uegnet. Jeg testet ut det på en av mine første vinterturer for mange år siden. Det var under tregrensa og jeg kunne fyre bål til snøsmelting.

  • 7 måneder senere...
Skrevet

Et tips for fyring av gass i minusgrader er å legge gassbeholderen inn i jakken før bruk. Dette er alfa og omega. Sett deretter gassbeholderen på hodet, som nevnt i tråden over her. Sett en reflektor bak gassbeholderen og sett den så nært brenneren som "mulig" så den står lunt og fint. Pass på, og forsikre deg om at den ikke blir for varm. 

 

  • 4 uker senere...
Skrevet

Hei mronseth!

Du kjenner ikke meg og min erfaring med primusfyring. Jeg kjenner heller ikke til deg annet enn at du er på 15-20 turer med primusfyring i 30 til 60 minutter og fyrer bare med Primus Omnifuel.

Ser at dine erfaringer spriker veldig med mine. Jeg blir gjerne med deg på tur der du fyrer gass i lavere temperaturer enn 20 minusgrader (...) fyrer naphtabasert lampeolje på Omnifuel uten problemer i to år ... eller slår til med forvarming på samme guffa ...

Med unntak av det du mener går an med gass (kremt...), tror jeg dette handler om hva slags sotnivå vi mener er akseptable. Jeg skal ikke ha sot i det hele tatt, men misfarging av brennergodset kan aksepteres. I skikkelig kulde, fyrer jeg alltid med rødsprit til denne ikke lenger antennes ved ca. 28-32 minusgrader. På fjorårets Femundløp måtte vi blande inn alkylatbensin for å få en forvarmersats som fyrer godt nok til at brennstoffet forgasses.

 

 

Heisan,

 

Ja, helt sikkert forskjellig mening om hva som er akesptabelt sotnivå. Selv er jeg at den oppfatningen at en omnifuel er en bruksgjenstand, og blir den sotete/skitten/ødelagt så fikser jeg det. Uproblematisk.

Du kan godt bli med på tur, for tiden blir det mest med den lokale speidergruppa, og for enkelhetens skyld fyrer vi med alkylat, sommer som vinter. Ellers så blir jeg gjerne med deg på hundekjøring, si bare i fra om du trenger en handler :-)

 

-Morten

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.