Gå til innhold
  • Bli medlem

Haldde/Halde/Haldi i Alta kommune.


Polardego

Anbefalte innlegg

Ser det er tre topper på over 1000 meter i området. På kartet heter de Haldi(1009 m), Store Haldi(1149 m) og en navnløs topp på 1010 m øst for Store Haldi.

- Er det mulig å rekke alle tre på en dagstur?

- Er det mulig å rekke bare den største på en dagstur?

- Hvordan er det å komme opp fra Vassbotndalen vest for Talvik? Ser OK ut på kartet og på satelittfoto.

- Hvordan er det å komme opp fra Grasdalen vest for Mathisdalen? Ser også OK ut på kart og satelittfoto.

- Har vært inne på Haldetoppen ved det gamle nordlysobservatoriet flere ganger og det ser ut som at derifra og vestover er det mest bare steinur. Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke svare direkte, men jeg gikk på skole i Alta i 94/95 og vi gikk fra Kåfjord opp til Halde (Sukkertoppen, 907m) første dag (grusvei/ traktorvei helt til toppen). Her står det gamle nordlys observatoriet og så vidt jeg vet er det ulåst, men det kan hende læreren vår hadde nøkkel. I hvertfall flott overnatting med stor takterasse (flatt tak) med fantastisk utsikt til stjernehimmelen og nordlyset.

Andre dag gikk vi ned og opp på Store Halde for deretter å sette kursen ned mot vannet mellom toppene på 1040m og 1069m. Her er det veldig steinete (løst) og bratt. Vil ikke anbefale med barn eller hund. Vi kom oss ned i Botnelvdalen før vi teltet. Tredje dagen gikk vi videre ned og ble hentet med buss inne ved Bjørndalen vil jeg tro (det er en stund siden 1994....).

Basert på det vil jeg tro at det er fullt mulig å nå alle toppene på én dag, men ville nok tatt det over to dager med transport inn første dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.