Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

Spennende greier! Artig og informativ rapport! En start i mørke og måneskinn setter alltid en ekstra piff på slike turer. Morten lurte på om også jeg ville bli med, men jeg hadde dessverre ikke anledning denne gangen. Litt dumt det syntes jeg, for jeg har også stått og sett imot denne stolte knyttneven der ute under vesthimmelen, så mange mange ganger... Men det kommer jo flere dager :)

Skrevet

Lodalskåpa forsvinner nok ikke så fort Erik... Så den ligger og venter der på deg.

Det var en fantastisk flott tur, en anelse for lang og slitsom for min kondisjon til virkelig å nyte den, men det er litt spesielt med en slik tur - hvor så mange setter hverandre i møte seint en fredagskveld og traver inn i breeventyret midt på natta, opplever nydelige fargespill og står på Vestlandsdronninga halv 9 om morgenen etter en herlig soloppgang ved Brenibba og så kaver seg ned til bilen i halvsøvne. På en måte er det hele litt uvirkelig i ettertid. Alle reiser hver til sitt, kroppen er ute av søvnrytmen.. Fant turen i det hele tatt sted? Jada, bildene er i alle fall et bevis på det.

Når det går såpass i ett som det gjorde på denne turen, kommer gjerne inntrykkene for fullt først litt i ettertid for mitt vedkommende.

Flott turartikkel Torgeir, og fine bilder - spesielt artig at du også tok noen bilder i nattens mulm og nestenmørke - tror ikke det var så mange andre som dro fram kameraene før det ble litt lysere, men du hadde jo litt mer overskudd enn oss andre :)

Selv skrev jeg turartikkel fra turen for boka i går.

Alle kom hele opp, ned og hjem - så det må definitivt anses som en vellykket tur.

Skrevet

En drøy tur i en tid på døgnet hvor kroppens helst ville ha inntatt horisontalen. Jeg lar meg lett imponere over slik innsats! Men det å gå opp Fåbergstølsbreen uten tau ville jeg nok ikke gjort, selv om det er mye snø i år. Men vær sin smak - flotte bilder og opplevelser ble det nok garantert!

Skrevet
Men det å gå opp Fåbergstølsbreen uten tau ville jeg nok ikke gjort, selv om det er mye snø i år. Men vær sin smak!

Dette med breer ja - tror nok det var en god del tryggere opp der på panserskaran natt til lørdag enn på en hvilken som helst norsk hovedvei i bil, men det er bare min vurdering. Breen var i alle fall en flott opplevelse med sortblå istårn, og enda sortere - enorme sprekker (som vi klokelig holdt god avstand til)...

Skrevet

Panserskare er bra saker, Morten :o Nok om det. Egentlig er jeg mest imponert over at dere orket tur på Skarvemellen søndag! Jeg liker meg bedre i slike omgivelser enn på panserskare over mørke bresprekker... Og Julia: du ser vel at du liker Trym? :)

post-12-1334743915_thumb.jpg

Gjest Anonymous
Skrevet

Nå gikk ikke vi opp på breen før ganske langt oppe og holdt oss utelukkende på skarefrosne rygger. Går en der i tau (med ski på beina, ikke stegjern) og en sklir, har de andre ikke mye å stille opp med. Da er det bedre uten tau, synes nå jeg da i dette spesielle tilfelle. Jeg vil også tilføye at vi ringte til Breførarlaget og sjekket opp forholdene på forhånd. Nedoverturen på breen i dagslys bekreftet også at veivalget oppover var helt kurant - så sant man ikke skled.

Julia

Gjest Anonymous
Skrevet

Tom: Morten har en flerdagers skjegg som faller for barberingshøvelen i dag :). Du blingser nok, ellers hadde du sett at den til Hitler ikke hadde så mye til felles med den til Morten.

Julia

Skrevet

Flott tur, flott beskrivelse og fine bilder.

Minnes egne turer på "Kåpa", har veldig sansen for opplegget !

Det kriblet virkelig !

Underlig at ikke flere snur døgnet, spesielt på denne tiden !

Undret meg litt på veivalget ned fra Breinibba ?

Var ikke det veldig bratt ?

Mulighet for fin kjøring ?

knut

Gjest Anonymous
Skrevet

Knut: Husker ikke helt hva Torgeir gjorde, men de fleste av oss skrådde helt bort til litt neden for 1872 moh før vi snudd og skled på skrå ned mot breflata. Du må ikke nødvendigvis ta disse inntegningene på millimeteren.. Kanskje Torgeir heller ikke hadde våknet helt etter turen ???

Morten

Skrevet
Fant turen i det hele tatt sted? Jada, bildene er i alle fall et bevis på det.

Har følt det på akkurat samme måten de siste dagene! Har liksom vært nødt til å titte flere ganger på bildene for å få bekreftet at det hele ikke var en drøm. Og heldigvis var det ikke det. :D

Tusen takk til alle for en herlig og minnerik tur! 8) Har sjelden vært så søvnig og sliten underveis på tur før, men så har jeg aldri startet sent på kvelden heller. Merket godt at kroppen sånn rundt kl 0400 heller ville noe langt annet enn å gå på ski. Men belønningen var stor da, når vi i soloppgangen slet oss opp mot Brenibba. For et fantastisk lys! 8):D Det ble omtrent som jeg hadde drømt om på forhånd.

Bra turrapport og flotte bilder Torgeir! Du hadde orket å dra fram kameraet litt tidligere enn meg ser jeg. Morsomt å se nattebildene! Nattevandringen husker jeg bare sånn vagt. :roll: Også artig med bildet fra den bratte snøbakken opp mot Lodalskåpa der isøksa var en god venn. Du har bildet nedover, jeg oppover.

Noen flere bilder fra turen:

post-42-133474391556_thumb.jpg

post-42-133474391562_thumb.jpg

post-42-133474391568_thumb.jpg

post-42-133474391574_thumb.jpg

Skrevet

Eg har gått eit par natturar på Josten tidlegare, men aldri hatt slik klaff med været.

Vi var vel veldig i tvil på fredag etter å ha sett og høyrt værmeldingane, men då Morten ringte kl 12 og sa; vi tar sjansen, så var det berre å sette i gang. Likevel vart eg i stuss då eg køyrde frå Førde om ettermiddagen, og det var regnbyger i fjella rundt. For ikkje å sei snøbyger på toppane. Så kom eg gjennom tunnelen til Fjærland, og det var blå himmel, då skjønte et at dette kunne gå bra. Og klart vart det like til vi stod på toppen av Kåpa, så då gjorde det ingen ting at vi såg skyene komme sigande inn over Sunnmøre. Vel tilbake til Førde om kvelden, så kom regnet på nytt.

Som dei andre har vore inne på, det er lysforholda som gjer ein slik tur til ei spesiell oppleving. På denne tida er det berre ein god time at det er litt skymt, men

ikkje skikkeleg mørkt. Og å komme opp på breplatået omlag kl 02.30, for så å dagslyset sakte komme sigande, det må berre opplevast.

Er veldig takknemlig for ha fått våre med på turen, med hyggeleg turfølge.

Skrevet

Torgeir og Svein,

Flotte bilder! Lyset der oppe er inntakende.

Slike bilder gjør det mulig å gå turen tre ganger: Først på kartet og i planleggingen av den. Så selve turen. Og til sist i fotoalbumet.

Mvh. Gunnar

Skrevet
Knut: Husker ikke helt hva Torgeir gjorde, men de fleste av oss skrådde helt bort til litt neden for 1872 moh før vi snudd og skled på skrå ned mot breflata. Du må ikke nødvendigvis ta disse inntegningene på millimeteren.. Kanskje Torgeir heller ikke hadde våknet helt etter turen ???

Morten

Kan ikke garantere at streken er plassert helt på millimeteren riktig, men jeg kjørte litt mer rett ned fra Brenibba enn resten av gjengen. Det er en skavl i området et sted, og vi skrådde i alle fall bort forbi denne før vi fortsatte ned mot skardet. Jeg hadde fellene på fortsatt, så det gikk ikke akkurat fort nedover... Husker Morten sa at det var veldig bratt nedover der, men jeg ble i alle fall ikke skremt :wink:

På bilde 15 under turartikkelen vises hele skråningen. Vi hadde pause i bakken til høyre for den store skavlen/skyggen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.