CNB Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 I natt ble jeg liggende å høre på uværet og tenke litt. La oss si at man er på fjellet og blir overrasket av ett skikkelig tordenvær. Man søker jo da det man kan av ly, og hvis man har en Jervenduk i sekken ville man vel satt seg inn i denne? Det er mulig jeg er helt på bærtur her nå, men er ikke jerven original "aluminiumsfolie" ? Nå vet ikke jeg så mye om strøm og lyn, men vil det være smart å gjemme seg i en aluminiumsball når det lyner rundt ørene dine? Bare noen tanker jeg hadde der jeg lå, siden jeg vurderer en Jerven original til å ha i dagstursekken når jeg er på tur. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rismyhr Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 Nå har jo jerven duk alu folie på innsiden, kommer selvfølgelig ann på hvilken side du vender ut. Men vender du alu siden innover så kan jeg ikke skjønne at det skal være noe problem. Den siden med alu folie på vil man sjeldent vende utover, annet enn når du vil bruke duken som et slags varmeskjold, feks. over teltet i solsteika osv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phaser Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 Spiller nok ingen rolle om folien er inn eller ut eller om du ligger i duken i det hele tatt. Se heller på hvor du er. Om du er oppe på en topp under det eneste treet så er faren større enn om du er nede i en trang dal. Å stå i båten å veive med fiskestanga midt ute på ett stort vann er heller ikke lurt. Lynet går som regel etter ting som stikker opp fra området rundt, så da er det lurt å unngå de stedene når det står på. Det Kan også være områder med mye jern i bakken som er utsatt, men det kan vi ikke vite uansett. Tapatalk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CNB Skrevet 7. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2012 Joda, dette er jo greit. Grunnen til at jeg begynte å tenke på dette var etter en samtale med en som jobber mye med strøm. Han ville ikke lagt seg utsatt til i en sånn hvis det lynte skikkelig, men så jobber han ikke med lyn heller.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elisabeth-81 Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 Hvilken side som er ut har ingen betydning. Lynet lar seg ikke stoppe av en tynn duk. Strøm tar alltid raskeste veien til jord og alu leder ganske godt så jeg ville absolutt ikke pakket meg inn i det. Trær leder dårlig så sannsynligheten for at det heller går gjennom duken er stor, men sjansen generelt for å bli truffet er jo ganske liten. Jeg er elektriker og kan derfor et og annet om strøm og ledeevne og må si meg enig med han du pratet med. Mye visvas ute og går. Men om du dusjer godt først så kan du også putte hårføneren i badevannet uten å bli grilla, du ville ikke gjort det fordet??? Alu og lyn, sannsynlig like dårlig kombinasjon. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vidarvale Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 De fleste har vel hørt at det er trygt å sitte i en bil når det er fare for lyn.Dette blir ofte forklart med at gummien i dekkene isolerer slik at det ikke vil gå strøm gjennom bilen (og folkene inni). Det er trygt å sitte i en bil ved lynnedslag, men dette er fordi bilen kan sees på som en lukket metal kasse (Faradays bur) og inne i et metal bur så kan det ikke oppstå noe felt eller strømmer. Om en Jerven duk kan defineres som et Faradays bur er jeg usikker på, men det vil ikke være farligere å ligge i en Jervenduk. Kanskje er det en ørliten sjans for at det er tryggere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
afe Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 <br /> vil det være smart å gjemme seg i en aluminiumsball når det lyner rundt ørene dine? Ja, det kan vera lurt. Gjer eit søk på "Faradays bur" for å få forklaringa. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CNB Skrevet 7. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2012 Jeg har faktisk sitti i en bil det slo ned i når jeg var liten. Det gikk helt fint det, kun to svarte merker i lakken på taket. Ble ganske rart vakum i bilen husker jeg. Dette med Faradays bur forutsetter vel at man ikke er i kontakt med veggene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elisabeth-81 Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 Gummidekk...det isolerer. Sitter du på en gummimatte under duken så går det også bra for da er ikke raskeste veien gjennom deg siden gummi ikke leder i det hele tatt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hege P. Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 Jeg er ikke redd for jervenduken under tordenvær, men jeg har en Lavvu Light med ei to meter lang stålstang i midten. Den er jeg mer bekymret for. Men går det, så går det.. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aspiranten Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 Gummidekk...det isolerer. Sitter du på en gummimatte under duken så går det også bra for da er ikke raskeste veien gjennom deg siden gummi ikke leder i det hele tatt. Lynet hopper en kilometer eller to fra skyene og ned til jorden. Jeg tror ikke 15mm gummi vil redde deg altså Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elisabeth-81 Skrevet 8. juli 2012 Del Skrevet 8. juli 2012 Er vel endel mer enn 15mm, ihvertfall på dekkene mine og den tørre luften inni dekket isolerer også, men du har et poeng, tror ikke lynet går gjennom dekket (om dette er ren gummi da, det kan jeg ingenting om) men det er fortsatt såpass høye spenninger at det vil bli overslag til jord. Men jeg ville fortsatt ikke sittet under alu eller vært borti karosseriet på en bil ved et nedslag. Er det potensialforskjell blir du grilla. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aspiranten Skrevet 8. juli 2012 Del Skrevet 8. juli 2012 Det er nettopp karosseriet på bilen som beskytter deg http://en.wikipedia....ki/Faraday_cage Kort på norsk: Strømmen ledes via metallet til å gå rundt deg istedetfor gjennom deg, og på den måten overlever man lyn og sterk strøm. Den enorme strømstyrken hopper elegant over de 10-30cmned til bakken fra bilens karosseri. Dekkene har derfor ingenting å si. Når du har statisk elektrisitet og tar på ting så kan du avogtil se en bitteliten lysbue manifestere seg. Det er i prinsippet hva som skjer når lynet slår ned. Denne er forøvrig artig å se 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
borgern Skrevet 8. juli 2012 Del Skrevet 8. juli 2012 På en bil så følger lynet karosseriet ned til et metallpunkt nær bakken, så utlader det derfar til bakken. I en bil går lynet sånn sett rundt deg. Karosseriet er den beste lederen og derfor følger lynet den. Gummi derimot er en isolator. Gummihjulene gjør da att kjøretøyet ikke er knyttet til jord. Hvilken vei du har duken spiller nok ingen rolle hvis du først blir truffet. Her gjelder det å finne ly i terrenget hvor en minst utsatt for lynnedslag som nevnt tidligere. Stanga i Lavvulight er forresten aluminium og ikke rent stål. Dog er aluminium mykt i seg selv så en eller annen legering er det. Aluminium leder strøm ca 2/3 av kobber. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CNB Skrevet 8. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2012 Hva hadde valget blitt hvis teltet ditt sto utsatt til? Bli i teltet, ta jervenduken og krølle seg sammen ved en stein eller ta regnjakka over hue og sette seg på huk ved steinen? Jeg er ikke så stressa for dette. Men etter at en jeg kjenner fikk ladet batteriene skikkelig på en tur han var på for noen år siden når han ble truffet av lynet/spenning gjennom bakken,gjør man seg jo noen tanker. Han overlevde forresten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stormåsen Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Lynet går fra bakken og opp til skyene.... Ellers er ikke dette noe å bekymre seg for-sjansene for at Jervenduken tiltrekker seg lynet er mindre enn sjansen for å bli truffet i hodet av et eller annet fra verdensrommet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chjohans Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Lynet går fra bakken og opp til skyene.... Det er en sannhet med veldig mange modifikasjoner. Lyn kan gå mellom ulike deler av en sky, mellom to skyer, mellom en sky og den skyfrie lufta omkring og mellom en sky og jordoverflaten under. I det siste tilfellet har vi både sky-til-bakke og bakke-til-sky lyn. I tillegg så har vi kulelyn. Den relative hyppigheten av disse forskjellige typene avhenger av hvor på kloden vi befinner oss. I "vår" del av verden er nok det vanligste sky-til-bakke samt sky-til-sky lyn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Balle Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Synes jeg må bidra litt til forvirringen. Grunnen til at det er trygt å sitte i en bil, har absolutt ingenting med gummihjulene å gjøre, det hadde vært like trygt om bilen hadde stått på felgene på ei jernbanelinje. Det er som nevnt Faradays bur-prinsippet som gjør seg gjeldene. Sjansen for å bli truffet av lyn reduseres betydelig av å innta en kuleform, det er ikke uten grunn at isolatorer i høyspent-arrangementer er runde...Sett på bakgrunn av det, kan det kanskje være tryggere med en jervenduk rundt seg, men jeg tror at aluminiums-sjiktet er for tynt. Hadde det vært noen cm., så. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CNB Skrevet 9. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2012 Dette utviklet seg jo til å bli særs lærerikt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aspiranten Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Dette utviklet seg jo til å bli særs lærerikt! Vedrørende diskusjonen hvilken retning lynet går, sjekk ut denne slowmotion filmen! http://www.youtube.com/watch?v=RLWIBrweSU8 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CNB Skrevet 10. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2012 Her lærte jeg noe nytt ihvertfall! Bra filmsnutt!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
REs Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 Hvorfor er det trygt å sitte inne i en bil ved fare for lynnedslag? Hvorfor faller ikke fuglene ned fra elektriske ledninger, hvorfor dør man ikke hvis noen kaster hårføneren i badekaret når man bader og hvorfor kunne mannen i filmen gå over fra helikopteret til høyspentledningene uten å bli grilla. (Lysbuen fra lederen han hadde med var sannsynligvis bare statisk elektrisitet fra helikopteret som ble ladet ut.) Strøm går alltid minste motstands vei til jord og gidder simpelt hen ikke gå innom en fugl på en ledning eller en mann i en bil. Disse har jo mye større motstand enn metallet. (Det er bare i amerikanske filmer at man dør av å komme borti vann som har kommet i kontakt med en strømførende leder. Og hvis jeg ikke husker feil så definerer fysikken ferskvann som isolator.) Men strøm kan hoppe. Jeg mener å huske at strøm hopper gjennom luft med ca. 1cm pr. 1000 volt. Altså holder det å være 30cm fra en høyspentledning på 30 000 V. for å bli grillet. Hvis et lyn har en spenning på 200 - 1000 Volt / mm så hjelper det nok lite med gummihjul på bilen. La oss nå se hva som sitter igjen av fysikkundervisningen om lyn og torden for mange år siden: Lyn oppstår ved en plutselig elektrisk utladning i atmosfæren. utladningen kan foregå inne i en sky, mellom to skyer eller mellom en sky og bakken. Inne i en sky, ofte en "cumulonimbus" http://no.wikipedia....ki/Cumulonimbus , kan det bygge seg opp store ladningsforskjeller mellom bunn og topp. Spenningsforskjellen kan bli så stor at det oppstår et elektrisk overslag. (Ref. lysbuen fra et elektrisk sveiseapparat.) Dannelsen av lyn foregår i flere trinn. Ved overslag til bakken oppstår først et elektronskred som går i en spiss ca 50 meter ned fra skyen. Dette skjer i løpet av ca. 1/1000 sekund og gir et svakt lys. Så kommer en pause på ca. 50/1000 sekund før det kommer et nytt elektronskred i fortsettelsen av det første, og dette gjentar seg helt ned til bakken. Denne elektronbanen kan da være opp til en kilometer og ofte sterkt forgrenet. Når elektronene har nådd bakken oppstår det en utladning ved at positive ioner beveger seg motsatt vei. Det er her vi får det skarpe lyset som kjennetegner lynet. Den første fasen varer i ca. 1/100 sekund eller mer, mens den lysende fasen foregår i ca. 100/1000 sekund. (Fant ikke my på tastaturet) Strømmen i denne fasen kan ofte komme opp i 20 - 30 000 ampere, og i noen sjeldne tilfeller opp mot det tidobbelte. (Hjelper ikke mye med en 16 amp. sikring her nei.) Etter ca.1/100 sekund kommer det et nytt, men noe svakere overslag, og slik kan det fortsette et titalls ganger. Banen eller kanalen hvor lynet dannes har en diameter på ca. 10cm. Smellet som høres kommer av den plutselige kraftige oppvarmingen og utvidelsen av luften i området hvor lyn-utladningen finner sted. Den rullende lyden som kjennetegner torden kommer av at lyden reflekteres og det dannes et ekko. Lyn mot bakken søker ofte mot spisser eller fremspring av ledende gjenstander. Treffer lynet en god leder med stort tverrsnitt så gjør det ofte liten skade, mens lynnedslag i tynne eller dårlige ledere gir stor oppvarming og store skader. Noen ganger kan man se at det lyser rundt et kirkespir eller en fjelltopp eller lignende. Dette kalles Sankt Elms ild og er faktisk en form for lyn, bare med mye mindre effekt. Er man ute i tordenvær så er det nok viktigere å ligge lavt enn å stole på gummisåler eller bildekk. Den strømmen og de spenningene vi her snakker om er så store at selv en elektriker nok vil komme til kort. Selv har jeg ligget i telt og opplevd lyn så nære et det luktet kortslutning eller "sveiseverksted" lenge etter at uværet hadde gitt seg. http://no.wikipedia.org/wiki/Lyn http://no.wikipedia..../wiki/Tordenvær http://no.wikipedia..../Sankt_Elms_ild http://no.wikipedia.org/wiki/Kulelyn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.