Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange er bekymret for at ferdselen i denne vår populære nasjonalpark skal sette for store spor etter seg. Etter å ha ferdes i området i flere år deler jeg ikke denne bekymringen. Til å være besøkt ev såvidt mange tusen mennesker i løpet av sesongen er pasienten i forbausende god form, synes jeg. For to år siden var det en del søppel å irritere seg over, men i fjor og denne gang var det lite å se til dette, til tross for at jeg gikk i de mest besøkte områdene. Femundsmarka bød på de samme store naturopplevelsene som den alltid har gjort. En del folk i "lysløypa," men beveger du deg litt utenfor allfarvei har du marka nesten for deg selv. Legger ved noen bilder fra turen og håper de kan få folk ut av sofakroken.

post-4016-0-35726800-1341524061_thumb.jp

post-4016-0-88305100-1341524084_thumb.jp

post-4016-0-76149300-1341524140_thumb.jp

post-4016-0-48186800-1341524160_thumb.jp

post-4016-0-31629300-1341524212_thumb.jp

post-4016-0-09232600-1341524266_thumb.jp

Annonse
Skrevet

Fine bilder. Hva regnes som "lysløypa" i Femundsmarka? Eneste området jeg traff på mye folk var ved Revbua og Røvollen. På min vandring i juni så jeg heller ikke noe søppel, men mange leirbålplasser bar spor av menneskelig aktivitet. I den grad dette er "etablerte" plasser synes jeg kanskje det er greit, men det kan bli litt mye.

Skrevet

Flotte bilder, Larka! Kjenner turlysten melde seg nå ;)

Er veldig glad for at inntrykket ditt av forsøplingen har bedret seg, jeg har ikke vært i Femundsmarka siden 2009 og da synes jeg det begynte å bli nok søppel. Det har nok med holdninger å gjøre, kanskje de med de dårligste holdningene holder seg borte nå som "Monseneffekten" har avtatt? Det verste jeg har sett var en gjeng som hadde en liten motorsag liggende i leiren sin ved øvre Røa...

Lysløypa må vel være Røavassdraget, spesielt fra Roasten og ned tenker jeg, det er i alle fall der jeg har sett mest folk.

• Liker 1
Skrevet

Hadde nylig en ukestur selv hvor vi ikke traff på en sjel - før vi kom ned til lysløypa. Da var det plutselig kjukt med folk (båten begynte å gå to dager før vi kom dit). Store hunder, store allyer og store samekniver...

Nydelig natur og svært få bål å se fra Mugga og innover mot Styggsjøen over fjellet på veien dit. Men så fort vi kom ned til Røa, Roasten og omegn så vi gjerne 8-10 bålgruer side om side. Helt latterlig å se hvordan folk "er på ekspedisjon og skal lage sin egen bålplass".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.