Gå til innhold
  • Bli medlem

Utlån av kajakker ved lysefjorden

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Jeg og en kamerat skal padle lysefjorden en helg om en uke eller to. Vi har kano, men det hadde vært kjekkere med kajakk føler vi. Noen som vet om noen som leier ut?

andre tips om turen mottas også med stor takk

Olsen!

Annonse
Skrevet

Padlebutikken Ut i Naturen (www.utinaturen.no) leigde iallefall ut kajakker tidlegare (og leiger sikkert ut no også). Butikken ligg i Stavanger.

Har padla inn Lysefjorden, frå Oanes til Lysebotn. Litt om turen her:

http://breogfjellsport.no/padling/articles.php?s_id=48&articleID=178

Med kajakk er det ein kjempefin tur. Fjorden er smal og "lun" det første stykket, men blir ganske brei etter kvart. Det er fleire fine teltplassar, kan sjekke opp dette viss du er interessert.

Det er ein del stadar ein kan gå iland, men ofte er det bare bratt fjell rett ned i fjorden. Brygge ved Flørli og Sognesand.

No veit eg ikkje om de er erfarne padlarar, men må nesten nemna at ei må ta vare på seg sjølv på ein slik tur (kunne kammeratredning, kle seg fornuftig, ha sikkerhetsutstyr etc.)

Viss det bare vil padle den eine vegen, kan det sikkert ta med kajakkane tilbake med kombibåten (men sjekk opp dette med båtselskapet, sjå kolumbus.no)

Viss du skal padle med kano:

Er det er litt vind, så kan det fort bli litt (for store?) bølger for kano innover i fjorden. Første stykket innover frå Oanes er ganske i le og her er også fjorden smal. Trur det er vanleg å padle med kano her. Lenger innover opner fjorden seg opp og blir betrakteleg meir vindutsatt. Det er også vanskeleg å ta seg iland viss ein skulle kantre. Sjøen er kald på denne tida av året, men det er du sikkert klar over. Ville på ingen måte sjølv ha padla i kano inn heile fjorden med mindre det var meget fint vèr og grei temperatur i sjøen. (Viss det er følgebåt med, så er det noko anna)

For ei tid tilbake hadde nokre danskar eit uhell med kano i Lysefjorden:

http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article16629.ece

Eit lite utdrag om kanopadling på fjorden:

"Hanne Sundbø er daglig leder i Reisemål Ryfylke. Hun synes også det er dristig å legge ut på kanotur i Lysefjorden - særlig på denne tiden av året.

- Men kano på fjorden høres generelt dristig ut, synes jeg. I tillegg går fjellene rett ned i Lysefjorden en del steder. Går noe galt, kan en ikke ta seg i land, sier hun og avviser at det er snakk om organiserte kanoturer i Lysefjorden."

Forøvrig er det grei mobildekning i fjorden med både Telenor mobil og Netcom (Botneheia, Sognesand, Lysebotn)

Gjest Anonymous
Skrevet

Takker,

Ut i naturen leier ut ja, men da må ein vere medlem...Det er ikkje eg.

Leirplasser ja, du vet ikke om noen plass der jeg finner godt nok kart på internett? ellers så er det jo bare å kjøpe kart.

Hører flere advarer mot kano i Lysefjorden, så jeg må nok se meg om etter kajakk ja. Takk for tipsene hittil!

mvh

• 2 år senere...
Skrevet

Hei.Lysefjorden båtservice leier ut Havkajakker på Forsand ved munningen av lysefjorden 390 kr pr dag med alt utstyr.Du må kunne kameratredning eller ha grunnkurs for å leie.

www.lysefjorden.com eller ring 97737448

Skrevet

Folka i Lysefjorden Båtservice A/S som leier ut kajakker på Forsand er lokalkjente de gir deg råd om stoppe/overnattingsteder.De har skyssbåt som de går i Lysefjorden med daglig.

• 1 år senere...
Skrevet

Anbefaler på det sterkeste å kjøpe kartet Lysefjorden som Ugland IT Group kom ut med sist år(?). Målestokk 1:50 000. Det inneholder også flere sider med nyttig informasjon, og jeg ser på det som et "must" dersom en vurderer lysefjorden rundt, enten til fots eller i kajakk.

Skrevet
Anbefaler på det sterkeste å kjøpe kartet Lysefjorden som Ugland IT Group kom ut med sist år(?). Målestokk 1:50 000. Det inneholder også flere sider med nyttig informasjon, og jeg ser på det som et "must" dersom en vurderer lysefjorden rundt, enten til fots eller i kajakk.

hei hvor får jeg kjeøpt det. for jeg har tenkt meg inn lysefjorden me kajakk kan ver greit å ha et kart.

Skrevet

hei hvor får jeg kjeøpt det. for jeg har tenkt meg inn lysefjorden me kajakk kan ver greit å ha et kart.

Jeg kjøpte det på min lokale G-sport forretning. De bestillte det ekstra for meg da, så tror de fleste sportsforretninger skal kunne skaffe deg dette..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.