Gå til innhold
  • Bli medlem

Femundsmarka


EgilMagneLarsen

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei

Jeg og en kamerat og våre firbeinte skal gå Femundsmarka på langs i midten av August.

Er det noen her som har erfaring fra område og har tips og erfaringer og komme med?

På foorhånd takk :)

Gode sko, nok myggmiddel, solkrem, regntøy, mye minne og batteri til kamera. Fiskeutstyr! Det er tortur å ferdes gjennom området uten det i sesongen. Det er også verdt å være oppmerksom på firbeintes poter under en slik tur. Nå vet ikke jeg hvor godt herdet potene til deres venner er, men terrenget er til dels krevende. Masse stein og i tørt vær er den reinmosen (laven) som det finnes ubegripelige mengder av som en utmerket kombinasjon av grovt sandpapir og skalpellkniver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ja går ikke på tur uten stanga uansett :) når du nevner det med potene.......er potefett og evt. sokker tingen og ha med seg? Har hatt hund i noen år nå og gått me på fjellet,men aldri så langt. Har du tips til myggmiddel? Jegæ reagerer sånn på myggen atdet må være super vare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har god nok tid ville jeg i hvert fall tatt turen inn i "hjertet" av Femundsmarka og Rogen. Så kan du skrå over Skredbro-fjellet og inn i retning Langen, Synnervika og Røros.

Er vel en del folk der i August, men fikk inntrykk av at det var langt flere til kano enn til fots da jeg var der i juni.

Jeg skal ta en liknende tur på høsten en gang, men da på andre siden av Femunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Potefett og sokker på firbente er helt klart å anbefale.

Når det gjelder mygg middel så er Nordic summer (Wilma) egentlig veldig bra synes jeg.

Holder mygg, knott, klegg, fluer, kvinnfolk borte. Litt minus det siste selvfølgelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midt i august er det ikke så ille med mygg og innsekter lenger, heldigvis. Men jeg pleier å ta med en flaske gel av merke Off ( med Deet). Eller en roll-on fra Autan som også virker. Tror den inneholder noe annet enn Deet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Var der siste uken av august og det var da betydelig mengde mygg der noen av dagene.....

Tirsdagskvelden hadde vi gravøl. -3 grader skulle jo liksom drepe all mygg da.... men, det var noen millioner som ikke forsto det.

Super tur.

så det blir nok en litt lenger tur der neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.