Gå til innhold
  • Bli medlem

Ladding av tlf. etc. på tur.


Gjest Srx (Ron)

Anbefalte innlegg

Annonse

Bruker en Guide 10 fra produsenten GoalZero. Det er en boks hvor man kan putte 4 x AA -batterier i og lade fra USB.

Fordelen er at man kan ta med fire ekstra batterier om man vet man trenger litt ekstra lading, og samtidig ha mulighet til å ta batteriene ut og sette dem rett i f.eks en gps.

Tror jeg gjør 2 eller 3 ladinger av iPhone på tur på fire stk batterier. Kan velge å også lade digitalkameraet om jeg trenger det, siden det tar lading via USB.

Kjøper du med Nomad 7 har du også solcellepanel til å lade batteriene underveis.

Link produsent: http://www.goalzero.com/shop/p/79/Guide-10-Adventure-Kit/1:1/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var en stand på vilmarkmessa som solgt kun Goalzero ting (på lillestrøm i år) mulig hvis du sjekker hvem som var der så kan du få tak i dem,eventuelt sende mail til dem som har vilmarkmessa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaffet meg denne http://dx.com/p/6000mah-rechargeable-external-battery-pack-with-cellphone-adapters-blue-54010?item=35

200 gr vekt. I følge kapasitet skal den gi meg ca 3,3 ladinger til min telefon pr gang. Har hatt den litt kort til å komme med noen større erfaringer på den.

Men den er i metall, bra bygget, bra etui. Har ladet mobil fra den et par ganger for å testet. Den greier hvertfall lade min S2 til 100% så den gir nok ut.

Prismessig er den jo under kr 200 så den kommer hit uten mva tillegg. Frakt er gratis. Min var her etter 8 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har kjøpt meg lader som lades opp på solcelle (og usb) så kan lade opp laderen så lenge det er lys :) har ikke prøvd den enda, men lada seg fort opp i vinduet ihvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Skaffet meg denne http://dx.com/p/6000...e-54010?item=35

200 gr vekt. I følge kapasitet skal den gi meg ca 3,3 ladinger til min telefon pr gang. Har hatt den litt kort til å komme med noen større erfaringer på den.

Har også den der, imponerende solid til DX vare å være, men så koster den litt mer en 10kroner også...

Klarer 2 ladinger på min S2 (som jeg også har :P ), 3.lading ble bare rundt 20% eller noe slikt..

Min er over 1år nå, ligger oppladet i "daglig/jobbsekken" i tilfelle rottefelle...

Har også Nomade 7, denne har vært med på flere teltturer en batteripakken, det ideelle er selvfølgelig å ha med begge deler, både lagre og fornye energi...

Men vekten blir litt for høy når man skal vandre...

Kult at det har kommet en norsk forhandler på GoalZero.!

Tror jeg bytter ut DX batteripakken med en Guide 10, AA batterier til alt er GULL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempelur dings den der Biolite stove. Like før jeg bestilte - men så at vekta var som den var og den vil fort komme opp i 1500,- med frakt toll og moms.

Ligger forøvrig noe artikler på ut og på friluftsliv.

Litt OT men sjekk også http://jompy.co.uk/about/ som går på koking av vann via varmesløyfe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempelur dings den der Biolite stove. Like før jeg bestilte - men så at vekta var som den var

Enig, jeg synes den er genial, men for tung. Men jeg tenkte at det er ikke alle som er like bekymret for vekta, og hvis man regner kombinert vekt på brenner og lader så er det kanskje ikke så ille. Og vi er jo heller ikke bortskjemt med sollys her i Norge heller... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, jeg synes den er genial, men for tung. Men jeg tenkte at det er ikke alle som er like bekymret for vekta, og hvis man regner kombinert vekt på brenner og lader så er det kanskje ikke så ille. Og vi er jo heller ikke bortskjemt med sollys her i Norge heller... :)

Jepp. Et poeng med vekta, men regn inn vekta på annen fuel som du skal drasse med deg også.. Blir fort litt det... I tillegg til at medbrakt fuel trenger en god del plass. Om man skal på en dagstur med varm lunch er det jo greit med en hendig liten gassbrenner men om man skal være ute i mange dager trenger man fort en del brennstoff, særlig om man tar hensyn til rådet om å koke alt av vann før man drikker det for å unngå div sykdommer som herjer i fjellet.

Jeg var ute på telttur nå i natt, kom akkurat inn døra. Jeg hadde med en bestikkholder i stål fra IKEA av denne typen:

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/30131716/

jeg hadde den med for å teste om jeg kunne bruke den opp ned over et lys inne i teltet, type varmeovn, men fant ut at jeg skulle fyre kongler i den for å holde myggen unna i stedet. Etter hvert gikk jeg over til å brenne småkvister også, så satte jeg kjelen oppå. Dette ble en lignende løsning med Biolite stove, bare uten elektrisitet og med hull i vegger og bunn. Funka bra, fin trekk pga hullene, og vannet ble kokt. Mista en del energi ut på sidene, da det delvis kom flammer og mye varme ut sidehullene, men prinsippet var bra, og jeg ser for meg at en slik brenner kan funke dritbra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har derfor vært på utkikk på en løsning som baserer seg på reservebatteri og/eller ladding fra en batteribank. I den forbindelse så kom jeg over følgende produkt fra Jula:

http://www.jula.no/p...7000-mah-980370

7000 mAh, 4 laddinger av en smarttelefon, 200g og 399 kr og med adapter for alle typer telefoner.

Jeg kjøpt en i forrige uke og så langt har den laddet fint min htc telefon, men jeg har ikke etterprøvd om kapasiteten holder de lovde 7000 mAh / 4 laddinger. Men utifra den oppgitte informasjonene så må vel dette være eneren i klassen "Mest for penga".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gjør det ;) Overskuddsstrømmen går til USB;)

:) så bra. Men er det noe batteri i den slik at man har vifte når man skal fyre opp? Fant ikke noe om det på sidene? Uansett ikke dum denne om man skal på langtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.