Gå til innhold
  • Bli medlem

Vandretur, men hvor hen?


Lisbeth/Line

Anbefalte innlegg

Vi har planer om at tage på en uges vandretur i Norge denne sommer. Er der nogen der har et godt forslag til hvor en sådan tur kunne gå til? Vi skal til Geiranger fjorden først så det skal være et sted mellem der og Oslo. Vi er ikke voldsomt erfarne med vandring men er klar på udfordringer og medbringer fiskestang. Vi er i bil og medbringer et telt og diverse udstyr dertil.

Vi vil gerne slutte samme sted som vi begynder turen.

Håber I kan hjælpe os med nogle gode forslag.

Venlig hilsen

Line og Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rondane er jo på vei til Oslo. Har ikke vært der selv, men tenker at det er vel en grunn til at så mange drar dit. Dovrefjell skal jeg teste ut i sommer, det er ikke så langt fra Geiranger. Tror det er veldig fint der også kan man treffe på Moskus. Jotunheimen har de høyeste fjellene om det er det dere er ute etter. Regner med at når dere skal til Norge så er det fjell dere vil se og ikke skog?

Det er lettere å komme med forslag til tur når man vet hvor lenge dere skal være borte, hvor langt dere vil gå og i hva slags terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for svar Elisabeth.

Yderligere kan vi fortælle, at vi har ca. 7 dage og vil gerne gå 5-6 timer om dagen i fjeldnatur.

Kan du også fortælle om man gratis kan fiske i de norske søer og fjorde eller om vi skal have fiskekort?

Lisbeth/Line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært på noen av fjellene som ligger mellom Geiranger og Oslo. Jotunheimen og Hardangervidda er fine steder om man vil være ute i mange dager, men da blir det en liten omvei til Oslo. Jotunheimen er vel det stedet som gir mest ekstrem opplevelse, men også der det er flest folk. Ta en titt på Norgeskart.no. Jeg bruker det som utgangspunkt når jeg planlegger turer. Ligger også endel turtips og raporter på fjellforum.

Ingenting er gratis i Norge ;) Jeg har bare fiskekort på vannene rundt der jeg bor og er ikke helt sikker på hvor man får kjøpt fiskekort for de forskjellige stedene, men det vet helt sikkert turistforeningen.

Håper dere får en fantastisk tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskekort selges for mange områder på nett: www.inatur.no Der er det også kart, beskrivelser og forskjellig. Et annet nettsted er www.godtur.no med kart, høydeprofiler, måleverktøy for avstander mm. Kanskje finner dere turforslag på www.kortreist.no også. Regner med det må finnes mye interessant på www.visitnorway.com Dere har særlig mange muligheter for sterkt variert turterreng om dere velger å dele opp turen litt også. Dette kan dere jo gjøre naturlig i forbindelse med hjemturen fra Geiranger. F.eks er det ikke så langt til Olden og Loen hvor en tur opp på eller til breene er storslått og lett tilgjengelig, f.eks Briksdalsbreen. Fra vest i Ottadalen er det muligheter til å vandre i daler mellom høye fjell med mange vann, eller lengre øst store områder med lett turterreng og myriader av fiskevann. Fra Dovreskogen kan dere kjøre opp i det som ofte kalles norges vakreste dal, Grimsdalen som går over til Folldal og Østerdalen, med storslåtte Rondane. Litt nord for denne dalen finner dere Einumdalen som også er flott.

Bruk noen av linkene og nettet ellers, søk på stedsnavn, daler og fjellområder og det ligger mange turforslag og mange turrapporter der.

Lykke til og god tur!

:-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvis det ikke er for sent med et svar...

Rondane er et dejligt sted. Når du først er oppe, er stigningerne rolige, så et godt sted hvis man ikke har meget erfaring. Udsigten fra Rondslottet er fantastisk, og med en lejer ved Rondvassbu er det en kort tur op. Du kan sagtens gå en rundtur fra Høvringen eller Mysusætter.

Jotumheim er også flot, men kræver bedre fysik og mere erfaring. En klassisk tur her er besseggen (en dag) og det er muligt at lave en lille uges tur rundt i det område.

God tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.