Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg og min kjære befinner oss for tiden i Finnmark, her skal vi være ut september. Vi skal på flere turer denne perioden siden begge har permisjon fra jobben. Her kommer en lite detaljert turrapport fra vår vandring i Pasvikdalen. Kanskje det kommet en mer omfattende rapport senere når jeg får tilgang til pc. Alt dette blir gjort med min Iphone.

Vi startet 15 mai i vaggetem. Herfra gikk vi på grusveg til Sortbrysttjern. Sekkene var tunge og formen vår var ikke den beste.

post-6651-1340654222,748_thumb.jpg

Da vi kom til Ellenkoia kunne vi konstatere at det var is på Ellenvann. Vi tilbringte noen dager på koia. Vi gikk småturer i området, og fikk testet fiskestangen i noen mindre vann som var isfri. Fikk ei gjedde, herlig med årets første fisk. Den smakte godt! Vi fant en del kloremerker i skogen etter bjørn, eksotisk! Urskogen var eventyrlig vakker, aldri sett makan. Ellenkoia var ei utrolig koselig koie! Her var det hyttebøker fra mange år tilbake, spennende lesning.

post-6651-1340653902,08_thumb.jpg

post-6651-1340653960,6514_thumb.jpg

post-6651-1340654061,6804_thumb.jpg

Etter noen dager gikk vi til Piiolakoia ved grensen til Finland. Ei flott koie, med gasskomfyr! Vi fant kun myrvann og valgte derfor å koke vannet før vi drakk det. Vi gikk en dagstur over grensen til ei hytte på finsk side, for en natur!

post-6651-1340654497,9963_thumb.jpg

Etterhvert gikk vi videre langs grensegjerdet til Grenseparvannskoia, for ei sjelfull lita koie. Etter hytteboka å dømme er dette ikke ei koie som blir mye besøkt. Her brukte vi dagene på bålkos og fisking. Vi fikk både harr abbor og gjedde. Vi fant bjørnemøkk og noe som kunne se ut som et gammelt spisested for bamsefar, mye benrester. For en opplevelse:)

post-6651-1340654764,9065_thumb.jpg

Videre gikk vi til Dagvann, her slo vi opp teltet. Vi gikk en dagstur til treriksrøysa herfra. Vi forflyttet oss gjennom tett skog og over myrer. En trolsk stemning. Plutslig åpnet skogen seg og treriksrøysa viste seg. Her traff vi på to komunearbeidere som drev med noe restaureringsarbeid, spesielt å treffe de her. Det var forresten de eneste menneskene vi traff på vår tur i Pasvikdalen. Etter litt sjokolade og noen bilder gikk vi tilbake til leiren.

post-6651-1340655058,6853_thumb.jpg

post-6651-1340655149,4681_thumb.jpg

Fra Dagvann gikk vi tilbake til Ellenkoia, litt trått terreng med en del steinur. Det hadde vært to personer på koia siden sist vi var der, den ene var oppsynsmannen. Etter et par dager gikk vi tilbake til Vaggetem, samme veg som vi kom, og tok bussen til Kirkenes.

Pasvikdalen var en stor opplevelse fra dag en, hit skal vi tilbake. Kanskje om vinteren, det må være helt fantastisk. Som dere skjønner gikk vi ikke så langt disse to ukene, noe som ga oss god tid til å nyte friluftslivet og disse vakre skogene. Vi er frelst;)

Nå sitter vi på Alta river camping etter en vandring fra Ytre Billefjord til Stabbursdalen, og videre til Alta. En flott tur som vi brukte ca tre uker på. Turrapport kommer senere.

Planen videre er å ta bussen til Lakselv og vandre på Ifjordfjellet og Laksefjordvidda i tre til fire uker. Vi gleder oss!

Anders og Kathrine.

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Bruker tapatalk for Iphone ja.. Trykker bare på en knapp som kommer opp nede på skjærmen som gir mulighet å laste opp bilder som er tatt med telefonen. Fungerer bra, og bildene ser bra ut på min telefon.. Kanskje ikke lik kvalitet når man bruker pc... Lastet opp bildene i best mulig kvalitet 537x720. Får du normal størrelse på bildene når du klikker på dem?.. Takk for positiv tilbakemelding. Pasvikdalen kommer vi aldri til å glemme. Blir bedre rapport når vi får lagt ut bildene som er tatt med vanlig kamera..

Skrevet

Jeg har ikke 4s, så kanskje det har noe å si ja. Eller kanskje hvis jeg hadde valgt dårligere kvalitet hadde bildene blitt større? Usikker, ellers fungerer tapatalk utmerket..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.