Gå til innhold
  • Bli medlem

Josten på langs i himmelspretthelga

Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Melder om kurrante forhold på Josten. Relativt dårlig vær, men godt nok til å komme over. Vi var 5 trønder larv-kailler som var en del av en større gruppe på totalt 15 stk som gikk Fåberg-Lodalsbreen-Småttene-Ramnane-Bings-Flatbrehytta-Øygard.
Lesson learned: Sørg for å ha med trøndere i gruppa så lærer man å grave skikkelig kuldegrop til teltet.

Morten

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Veldig imponert av dere karer!!!ørtes ut som en sinnsyk rå tur.Jeg var på Ullevål og der ble jeg pint...... :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har lest dette og andre innlegg. Hovedinntrykket er at fjellfolk som frekventerer disse fora er selvopptatte, usikre og mer opptatt av å omtale og markedsføre sine turer som "ekspedisjoner" enn selve opplevelsen. Beror dette på at dere ønsker en Lars Monsen-effekt eller burde jeg bare stikke til fjells selv?

Wendy Tide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wendy: Reis til fjells selv! Dersom du synes det er plagsomt med alle de som tar seg tid til å dele sine turerfaringer, opplevelser m.m. med andre bare er selvopptatte ekspedisjonsjunkis, så foreslår jeg rett og slett å la være å lese.

Tror ikke det er noen som får stort status av å skryte her på fjellforum likevel.

Noen turreferater er mer innholdsrike og nyttige enn andre, men jevnt over synes jeg det er flott med alle som deler sine turopplevelser med andre her.

Så nok en gang: Reis til fjells selv, og del dine opplevelser med andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du utviser en litt hårsår reaksjon, men jeg innrømmer at jeg er tiltrukket av tanken på alt som kan skje til fjells. :roll: God tur da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Som en av larv-kaillene fra TrønderLag har jeg følgende kommentar til turen nevnt ovenfor:

DNT Oslo gir turen vanskelighetsgrad Middels, mens DNT Lillehammer sier Krevende, Hardt. Det skal sies at ankomsten til DNT Lillehammer var via Sota Sæter (Sognskarsbreen, Lodalsbrekka (kusklie...), mens vår ankomst var fra nedi Jostedalen (ca. 5km før Fåberstølen?). På tross av dette vil jeg si at DNT Lillehammer gir en bedre karakteristikk av turen når de sier Krevende, Hardt. Det skal sies at stort snøfall og dårlig sikt gjorde turen tyngre, men det er vel ikke akkurat uvanlig...

Ellers da?

- Tips til etterfølgende grupper: Ikke benytt eksisterende kuldegroper i Ramnane, grav din egen. I alle fall om du har til plan å grave den dypere...

- Trøndere (TrønderLag) som forsover seg én time første dag er ikke nødvendigvis blant de mest populære i gruppa...

- Brefører Hans (Nicolas Cage lookalike fra Lom) skal ha kred for god oppfølging og tålmodighet når TrønderLag skulle i tau nederst i Småttene...brekurs og åtterknute, jada... Det ryktes at Mr. Cage var syk under turen uten at han klaga av den grunn... Jeg ville ikke vært syk på den turen for å si det sånn....

- Turleder Carl Einar skal ha kred for godt humør, god oppfølging, og brøyting...

- Flis innerpose er både behagelig og varmt..., det er litt ekstra vekt men sikrer behagelig nattesøvn (spesielt hvis posen din ikke er av de råeste vinterposene)..

- 3 stk i en Børgefjell 3 Camp er én for mye, i alle fall vinterstid. Ei stor kuldegrop med plass til 3 store sekker kompenserte noe...

- Optimus Nova fungerer som fjell i et Trangia stormkjøkken med adapter. All fyring og vannsmelting ble gjort i forteltet (også her praktisk med kuldegrop).

- Ikke undervurder verdien av godt smurte ski og muligheten til å fjerne klister (stålskrape og/eller klisterfjerner). VR70 er genial på våt nysnø. Feller er selvfølgelig et must.

- Strengt tatt kunne vi ha droppa stormkjøkkenet da vi levde på brød, egenkomponert kornmiks (m/tørrmelk) og Real, noe som kun krever varmvann (kun én kjel). Det jeg prøver å si? Stekepanna, én kjel, vinskyddet i Trangian var strengt tatt overflødig. Husk underlag for brenneren (tripod'en bør ha noe å stå på).

- Jeg er glad jeg slapp å spise Real turmat til alle måltider... Brødmat (Fedonbrød...:roll:, pølsesnabb, og tubeost.

- Kjør på med solfaktor...

- Dropp Compeed, kjør på med sportstape og skumgummi...

- Det er fullt mulig å ta feil av drikkeflaske og fuelflaske. Trond (nok en larv-kaill) rapa bensin på baren i Sogndal hele lørdag kveld... Fuelflasker egner seg uansett ikke som drikkeflasker (for liten tut til påfyll av vann).

- Supportersangen til Sogndal ble spilt 3 ganger på rad på puben i Sogndal lørdag kveld/natt!!! Ikke noe å si på innsatsen blant de svarte og hvite i Sogndal...

Tok litt av dette innlegget, men siden vi lever i et papirløst samfunn så what the heck....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Artig med engasjemang, gutter. Det er vel ingen hemmelighet at Monsen-faktoren herjer landet. En kar på XXL i Trondheim påstod at han hadde solgt så mange sammenleggbare kanoer at man kunne gå tørrskodd over Femunden til sommeren. Men, med været som var på Josten i helga holdt det nok ikke bare å være motivert av Monsens eskotiske programmer fra fjerne strøk. Personlig har jeg ikke sett ett eneste av disse programmene. Men det er jo artig at folk trekkes opp av sofaen.

Helga på Josten var en komibnasjon av jævlig, flott og lærerik. En erfaring rikere. Eller to. Been there, done that.

Sprøsmål?

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hehehe - Ikke glem at Trond også feis vaselin, i tillegg til å rape bensin. Fin kombinasjon det.

Det skal også nevnes at ryper i tettsittende fjærdrakt som frekventerte puben i Sogndal bar preg av noe gjennomtrekk. Små-kjølig, ja.

Ett annet tips det kan være verdt å merke seg er følgende. Vurderer du å kun ta med våtservietter, og droppe dopapir, lønner det seg å velge en variant som ikke har små hull. Sitter man først å driter i kuldegropa, kan det være greit å tørke seg med noe annet enn fingrene.

Ellers så støtter jeg hyllesten av breførerne. Nicolas Cage imponerte stort tatt i betraktning kroppens forfatning.

Venter spent på screen-dump fra spor-loggen på GPS'en fra skråningen nedenfor Ramnane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe - med møkk på fingra, grease i ræva, og rapende bensin, måtte da vedkommende framstå som den ultimate råner! Han kunne jo bare råle rundt på torvet i Sogndal til fots - Ascona'n blir jo dønn overflødig etter dette! Ikke mye Monsen-like det her nei, så ingen fare for å bli misforstått for å være fjellkar :wink:

Men men, shit do happen :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Turen var fin den, selv om været var så som så. Etter å ha gått i tett snødrev fra morgenen, løsnet det til lunch ved Bings Gryte og "verdenen" åpnet seg den siste dagen. I tillegg var sekken blitt spist noe lettere og moralen var på topp. Utsyret hadde også funket som det skulle.

Det kommer vel ett par bilder av larvkaillene i TrønderLag og resten av gjengen etterhvert også. Det ble jo rett så fint med sol på slutten av den siste dagen. Selv om det var lite som minnet om avdankede alpinister ned Supphelle gikk det likevel unna uten at legemsdeler ble liggende igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Utsikten ned mot Fjærland er det ikke noe å si på. Fortsatt ikke helt i mål, men det nærmer seg...

post--1-133474391202_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Flotte bilder gutter. Som en av trøndelags utfløtta artigkailla er det godt å høre at det er liv i de en gang så lovende skrottene deres. Høres ut som en kjempebra tur.

Selv drømmer jeg om å tusle på Josten, lett på kosten

Med et bilde av Jethro Tull under osten

H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Anonymous
Hei. Har aldri skjønt vitsen med disse kuldegropene som det brukes en masse energi på å grave ut. Så fort de er fylt med kald luft er det ingen vits i dem lenger dersom de ikke har drenering ut til lavere lende......

Kanskje de ikke fungerer godt til å øke varmen i teltet, men de er iallefall geniale når det gjelder å lage ekstra stor plass i forteltet...

Synes jeg da, så det er like greit å bruke to minutter på å grave når man først setter opp teltet og har med spade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Anonymous

Enig - hele poenget er jo egentlig å få litt god plass og comfort. Kjekt å kunne stå og skifte, lage mat etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.