Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor finner jeg oversikt over kommunens drikkevannskilder?


haldorsen

Anbefalte innlegg

Jeg vet Bergen kommune har et nedlastbart kart over sine drikkevann. Blant annet er Gullfjellet tydelig merket som et drikkevannsområde. Så vidt jeg vet er det ikke lov til å slå opp telt på steder som dette.

Nå skal jeg på en tur lenger inn i landet, rundt en kommune jeg ikke er like godt kjent. Finnes det noen generell måte å skaffe seg oversikt over drikkevannsområder i Norge? Hvordan vet jeg hvor jeg har lov til å slå opp telt? Jeg har ikke klart å google meg fram til et kart lignende det Bergen kommune har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette varierer veldig fra kommune til kommune. Regner med at størrelse på vann og nedbørsfelt spiller inn i hvilke regler de har. Her jeg bor er det f.eks lov å fiske men ikke bade i nedbørsfeltet, bare ikke i "inntaksdammen".

Det er også som regel forbud mot omfattende camping og organisert aktivitet i og ved drikkevannskilder. (f.eks Trondheim)

Er man alene er det bare å bruke sunn fornuft. Man trenger sikkert flere hundre mennesker for å tilsette like mye bakterier som det en hjort eller annet dyr legger igjen når de svømmer over et vann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikkje er noko markering på vanlege kart, og heller ikkje merking i terrenget, er det ingen grunn til at nokon kan forvente at du skal ta slike hensyn. Så det er bare å telte.

Å drite i vatnet bør du uansett ikkje gjera, av hensyn til andre turgåarar osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.