Gjest Anonymous Skrevet 6. mai 2005 Skrevet 6. mai 2005 Skal gå Josten på langs i neste veke. Korleis er forholda der? Sprekkar? Siter
gi Skrevet 6. mai 2005 Skrevet 6. mai 2005 Det er mye snø i år, se snøkart fra NVE/DNMI, http://met.no/snokart/2005/index.html Tipper det er tørr nysnø oppe på breen nå. Enkelte strekninger er utsatt med hensyn til sprekker uansett, f.eks. Småttene. Siter
Gjest Anonymous Skrevet 9. mai 2005 Skrevet 9. mai 2005 At det er mye snø på breen er riktig. Vi gikk følgende rute Himmelspretthelga (torsdag-lørdag): Fåbergstølen - Lodalsbreen - Småttene - Ståleskaret (1.overnatting) - Høgste Breakulen (ikke toppen) - Ramnane (2.overnatting) - Bings Gryte - Flatbrehytta - Øygard. I nevnte periode kom anslagsvis 50-70cm nysnø. Vi gikk i tau opp Småttene, men ellers ikke. Jeg observerte et hull i snølaget i Småttene som antydet at det var en sprekk der, men størrelsen var litt vanskelig å anslå pga av nysnø. Det er vel uansett vanlig å gå i tau opp Småttene. Pga av dårlig vær (snøfall) ble det en del brøyting av spor i tillegg til at sikten var begrenset (vi fikk ikke sett så mye). Dette gjorder turen en del hardere både fysisk og psykisk. Dagsetappene lå i snitt på i underkant av 11 timer. Frode Siter
Kristin Skrevet 11. mai 2005 Skrevet 11. mai 2005 Vi drar til Josten i morgen, skal gå breen på langs. Lurer litt på hvilken jakke jeg skal ta med. Bergans lady anorakken min, eller en goretex sykkeljakke + dunjakka. Kjenner jeg meg rett, kommer jeg til å gå i shorts og ullsinglet. Har med meg enmannstelt og god sovepose. Hvordan er tempen om natta? Vi skal gå samme ruta dere gikk. Gleder meg:) Siter
Gjest Anonymous Skrevet 12. mai 2005 Skrevet 12. mai 2005 Hoisan, Var en del av gjengen som gikk forrige helg. Se forøvrig bloggen "Josten i Himmelspretthelga" under Tur-rapporter. Holder i massevis med en lett goretex jakke. Dunjakka kan du glatt legge igjen hjemme. Vi hadde vel ca 5 minus med relativ sterk vind den ene natta og stort snøfall den andre natta. Grav skikkelig kuldegrop - hele forteltet minst en meter ned. God tur - håper dere får litt bedre vær enn oss, spesielt den første dagen. Kneika opp Småttene blir litt i drøyeste laget hvis ikke. Lykke til. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.