Gå til innhold
  • Bli medlem

Jostedalsbreen

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Skal gå Josten på langs i neste veke. Korleis er forholda der? Sprekkar?

Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

At det er mye snø på breen er riktig. Vi gikk følgende rute Himmelspretthelga (torsdag-lørdag): Fåbergstølen - Lodalsbreen - Småttene - Ståleskaret (1.overnatting) - Høgste Breakulen (ikke toppen) - Ramnane (2.overnatting) - Bings Gryte - Flatbrehytta - Øygard. I nevnte periode kom anslagsvis 50-70cm nysnø. Vi gikk i tau opp Småttene, men ellers ikke. Jeg observerte et hull i snølaget i Småttene som antydet at det var en sprekk der, men størrelsen var litt vanskelig å anslå pga av nysnø. Det er vel uansett vanlig å gå i tau opp Småttene.

Pga av dårlig vær (snøfall) ble det en del brøyting av spor i tillegg til at sikten var begrenset (vi fikk ikke sett så mye). Dette gjorder turen en del hardere både fysisk og psykisk. Dagsetappene lå i snitt på i underkant av 11 timer.

Frode

Skrevet

Vi drar til Josten i morgen, skal gå breen på langs. Lurer litt på hvilken jakke jeg skal ta med. Bergans lady anorakken min, eller en goretex sykkeljakke + dunjakka. Kjenner jeg meg rett, kommer jeg til å gå i shorts og ullsinglet.

Har med meg enmannstelt og god sovepose. Hvordan er tempen om natta?

Vi skal gå samme ruta dere gikk. Gleder meg:)

Gjest Anonymous
Skrevet

Hoisan,

Var en del av gjengen som gikk forrige helg. Se forøvrig bloggen "Josten i Himmelspretthelga" under Tur-rapporter. Holder i massevis med en lett goretex jakke. Dunjakka kan du glatt legge igjen hjemme. Vi hadde vel ca 5 minus med relativ sterk vind den ene natta og stort snøfall den andre natta. Grav skikkelig kuldegrop - hele forteltet minst en meter ned.

God tur - håper dere får litt bedre vær enn oss, spesielt den første dagen. Kneika opp Småttene blir litt i drøyeste laget hvis ikke.

Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.