Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor skal vi ta turen i sommer? Kom med turtips:)


Kristin

Anbefalte innlegg

Vi tenkte å utforske nye områder i sommer, bare ta bilen og kjøre avgårde med turutstyret i bilen:) Vi har gått mye i områdene fra Finse og sørover ( vi er fra Stavanger), så nå vil vi til nye områder. Folgefonna gikk jeg over i påsken, Jostedalsbreen tar vi 17.maihelgen, så det må bli andre områder.

Så hvis noen har tips, kom igjen. Vi liker å gå hele dagene før vi telter eller legger oss på hytter. Gode fiskevann setter vi også pris på:)

Håper noen kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har de prøvd å padle i kano i Rosskreppfjorden, Blåsjø eller Botsvatn? Har dessverre ikkje kome så langt sjølv enno, men det skal bli gjort i næraste framtid. Med fiskestang sjølsagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med fjellene sør for Bygdin. Store flotte områder, mye vann (ha'kke peiling på fisk) og lite folk.. Landskapet er litt snillere i formen, men rett som det er får man et glimt av Jotunheimens tindeverden der nord.

En rekke, fine selvbetjente hytter kan supplere overnattinger i telt. Hva med å loffe 2-3 dager i fjellene sør for Bygdin, og loffe et tilsvarende antall dager på nordsiden av Bygdin. Altså Bygdin rundt, ikke ad korteste vei.

Fondsbu - Tomashelleren - Yksendalsbu - Bygdin - Torfinnsbu - Fondsbu ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med fjellene sør for Bygdin. Store flotte områder, mye vann (ha'kke peiling på fisk) og lite folk.. Landskapet er litt snillere i formen, men rett som det er får man et glimt av Jotunheimens tindeverden der nord.

En rekke, fine selvbetjente hytter kan supplere overnattinger i telt. Hva med å loffe 2-3 dager i fjellene sør for Bygdin, og loffe et tilsvarende antall dager på nordsiden av Bygdin. Altså Bygdin rundt, ikke ad korteste vei.

Fondsbu - Tomashelleren - Yksendalsbu - Bygdin - Torfinnsbu - Fondsbu ??

Det er et godt tips, for jeg kunne tenkt meg å tatt et område rundt Tyin også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Var ein runde i Jotunheimen for nokre år sidan- med fiskestong. Og for ein fiskeoppleving! Feit og raud aure. På heimturen stoppa me ved Sognefjellshytta, og aldri har eg ete meg så mett på fisk som den kvelden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Børgefjell er tingen !

Er fra Harstad og kunne godt tenke meg å reklamere for alle de fine plassene i Nord-Norge... For her er sabla mye flott terreng, og mye lettgått er det også.

Men siden du er fra Stavanger skal jeg "bare" få deg opp til grensa mellom Nord-Trøndelag og Nordland - til Børgefjell.

Jeg oppdaga fjellheimen via tidligere stortingspresident Guttorm Hansen sine programserier på NRK for mange år siden. Har alltid lengtet etter å prøve denne fjellheimen. Og i 1996 tok jeg mine første steg inn der, og ble fullstendig lamslått av og forelsket i området.

Måtte inn der året etter også. Har vært innom flere ganger senere.

Her er et eldorado for fiskere - masse vatn. Her er få stier, nesten ingen hytter. Og jeg har gått i fjellområdet i ei uke uten å se tegn til andre mennesker. Det er deilig.

Første møte med Børgefjell hadde jeg dagen etter at jeg hadde gått (i kø) over Besseggen for første gang i mitt liv. Det ble en vanvittig forskjell - stille og rolige Børgefjell....

Jeg bruker ta turen inn i fjellet fra nordvestsida. Ca. ei mil nord for Majavatn tar du av E6 mot Fiplingvatnan. Ta av igjen mellom Fiplingvatnan og kjør opp til P-plass øverst i Simskaret. Derfra ca. 1 t å gå opp til Norske Skog si åpne hytte "Simskardhytta". Herfra kan du f.eks legge turen rundt Kvigtindmassivet. Masse muligheter - i hele fjellet.

Det mest vanlige er vel å kjøre via Røyrvik og opp til Store Namsvatnet, ta båt over vatnet og gå inn i fjellet. Det har aldri jeg gjort.

Du kan også kjøre inn i Sverige og gå fra svensk side av fjellet (Borgarfjell) f.eks. Sipmekstugan. Da får du masse høyde gratis og kommer rett inn i høyfjellet. Høyest punkt på veien på Borgarfjell ligger på 1000 m.

Egentlig er det ubegripelig at ikke flere benytter seg av dette utrolig flotte fjellpartiet.

God tur

Ketil

post-720-133474390979_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Børgefjell er tingen !

God tur

Ketil

Jag har själv funderat någon gång på Börgefjell, vilket skulle bli min andra tur i Nordnorge;

har sett vackra bilder på Internet. Dock har jag också funderat på hur lätt

eller svårt det är med vägvalen om det är en del älvar att korsa - det är

ju int eså lätt att med enbart kartasn hjälp avgöra hur strida de är (vilekt

också beror på årstid och väder). Hur mågna dagar kan man få in, och låter

det sig lätt kombineras med andra områden i närheten? Jag åker inte så långt

för en tur på mindre än 10 dagar.

il C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har själv funderat någon gång på Börgefjell, vilket skulle bli min andra tur i Nordnorge;

har sett vackra bilder på Internet. Dock har jag också funderat på hur lätt

eller svårt det är med vägvalen om det är en del älvar att korsa - det är

ju int eså lätt att med enbart kartasn hjälp avgöra hur strida de är (vilekt

också beror på årstid och väder). Hur mågna dagar kan man få in, och låter

det sig lätt kombineras med andra områden i närheten? Jag åker inte så långt

för en tur på mindre än 10 dagar.

il C

Hei !

Lars Monsen har skrevet en bok som jeg tror har tittelen "90 dager på loffen i Børgefjell" eller noe i den retning. Området burde derfor være stort nok for en 10-dagers tur. Alt avhenger selvfølgelig av hvordan turen legges opp. Da jeg gikk der for noen år siden fant jeg bare en hytte (ubetjent) som jeg kunne overnatte i og elver som jeg ikke ville vade fordi jeg gikk alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Lars Monsen har skrevet en bok som jeg tror har tittelen "90 dager på loffen i Børgefjell" eller noe i den retning. Området burde derfor være stort nok for en 10-dagers tur. Alt avhenger selvfølgelig av hvordan turen legges opp. Da jeg gikk der for noen år siden fant jeg bare en hytte (ubetjent) som jeg kunne overnatte i og elver som jeg ikke ville vade fordi jeg gikk alene.

Ja, se, stugor är inget problem; för mig är det tält som gäller, även i syd.

Men, älvarna, jag har haft en olycka för mycket, och kan leta LÄNGE efter

högre vadställen, eller stengång.

il C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Elvene i Børgefjell kan stige så mye at de blir umulig å krysse, da er det bare å vente. ellers er Kjukkelelva ganske stor selv under normale forhold, så den kan bare vades på bestemte steder.

Tarjei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag åker inte så långt för en tur på mindre än 10 dagar.

il C

Man kan jo kombinere en tur til Børgefjell med en tur i Lomsdal og Vistenfjellene på andre siden av E-6. Dette er også helt uberørt villmark, og med veldig lite trafikk og heldigvis uten merkede stier. Det er tre hengebroer som gjør ferdsel lettere her. Jeg tror man vil få merkbart mere trafikk her når det blir nasjonalpark.

Jeg har noen bilder derifra på min side;

http://www.kjiver.no/skibreivatnan.htm

http://www.kjiver.no/bilder_fra_turen_til_visten_21_j.htm

Fant også noen fine bilder på

http://home.c2i.net/loee/friluft/1998/bilder.htm

I sommer blir det også Børgefjell for meg, og det gleder jeg meg til!

Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra på Besseggen og Galdhøpiggen har jeg aldri sett flere folk enn enkelte steder i Børgefjell. Den første uka i august for to år siden så jeg telt på telt nedover langs Kjukkelelva. Det var veldig liten vannføring når vi var der, og den gikk greit å vade de fleste steder. Litt ovenfor Jengelen flater elva ut, og her er det ikke så farlig med en dukkert.

Jeg hadde 14 flotte dager i Børgefjell, men personlig må jeg si at det var oppskrytt. Det er lite stier og hytter, men det er lite plagsomt i forhold til sørsamer på motorsykkel, som det var en del av. Fisket var brukbart, men heller ikke mer, tror vi var litt uheldige. Terrenget var som et hvilket som helst annet fjellområde i Norge. Jeg syntes det var lite som særprega Børgefjell.

Jeg ville lagt turen til Ålfoten seint i sommer. Der er det gode fiskevann, spisse tinder og vakkert landskap som du ikke finner over alt.

Trollheimen og Tafjordfjella er også flotte områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turtips til sommaren, ja. Kan Stølsheimen sør for Sognefjorden vera noko? Her inne kan ein rusla på stiar frå hytte til hytte, og gå innom mange i dag nedlagde stølar. Om ikkje toppane er høge (opptil 1600-talet), er det mange fine utsynspunkt, mot brear, tindar, hav og fjord. Budeiene er borte, men kyrne beitar framleis selsbøane, og sauene finn ein framleis innover fjelldalane. Stølsheimen høver óg godt for teltturar. Eg ser de skriv at de har med turutstyret i bilen. Då har eg eit konkret forslag i området aust for Stølsheimen, i traktene mellom Vikjafjellet og Nærøy-fjorden. Køyrer de E 16 på strekninga Voss - Vinje - Stalheim - Gudvangen, vil de ved fylkesgrensa mellom Hordaland og Sogn og Fjordane, nede i Nærøydalen, finna eit skilt som viser til Jordalen. Køyr opp der. Vegen verkar noko brutal i starten, men vel oppe ved gardane Jordalen og Nåsen, opnar det seg eit vakkert, grønt og frodig støls-dalføre. Forbi gardane held vegen fram som grusveg (open bomveg) innover Fresvik-Jordalen, og passerer den ein stølen etter den andre. Køyr langt inn i dalføret og finn ein triveleg teltplass, t.d. ved vatnet i Øvstedalen, der kyrne beitar villig på flate og frodige grassletter i området. Lenger nede i dalen går det geiter, iallfall gjorde det det. Turmål i området er Breidalen - Rimstigen - Breiskrednosi, med utsyn ned i Nærøyfjorden. Ein kan gå frå Leitevatnet og innover mot Fresvikbreen, eller gå utover mot Handadalseggi for å oppleva eit langt og stort fangstgjerde som er over 1000 år gammalt, der reinen vart jaga langs gjerdet for å springa utfor stupet og omkomma. Returnerer ein om Langafjellet og går nordover til fjellet fell ned i nord, får ein eit artig utsyn mot Sognefjorden og Sogndal flyplass. Kva med å ta turen oppa toppane Blåfjell, Tverrbotnanuten og Svinadalsholtane, toppar på 15-1600-talet. Sjå på karta med namnet Gudvangen og Leikanger, (og evt. Myrkdalen).

God tur til eit fantastisk fjellområde med lite fjellturistar.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mange spreke turtips her enda, så jeg slenger inn ett...

Kjør til Leirvassbu og gå ned Gravdalen. Opp i Simledalen, og der finner dere flotte teltplasser, sildrende bekker og massevis av flotte topper å leke på... Ikke noen fiskevann her, tror jeg, men området er absolutt verdt et besøk. Ett av flere fjellparadiser i Jotunheimen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.