Gå til innhold
  • Bli medlem

Brenne bål etter 15.april....

Anbefalte innlegg

Har akkurat oppdaget gleden av et koselig turbål på fjellet. :) Men så ser jeg nå at det er forbudt å tenne bål mellom 15.april og 15.september. Dette forbudet gjelder i skogen, men det er fortsatt lov på fjellet. Men hvor går grensen mellom skog og fjell? En trenger jo trevirke for å lage bål, men jeg kan jo alltids sette meg på fjell-siden av tregrensa.. (for å sette det litt på spissen). Det var jo trær der vi var, selv om det føltes som et fjellområde.

Jeg forstår veldig godt at det ikke bør tennes bål om sommeren da det er tørt og flammene kan komme ut av kontroll. Men det er fortsatt snø nå og vi har en del skiturer igjen før snøen forsvinner. Hadde jo vært veldig koselig å tent et bål før en legger seg, men samtidig så er det best å telte lavere nede hvor det da er litt skog. Har sommertelt (og sommerpose), så det blir i kjøligste laget å ligge på fjellet.

Tenner dere bål etter 15.april, eller adlydes denne regelen konsenkvent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Personlig finner jeg det meningsløst å respektere en lov som skal gjelde for hele landet - uansett. Å brenne bål på sørlandet 1. april, er direkte uforsvarlig, men lovlig. Da er det stort sett tørrgress på marka, og tørt i bakken. Og resultatet er ofte skogbranner i disse områdene på våren. Når det så skal være forbudt å tenne bål på en meter snø i nordlandsskogene 1. mai, da kan man stille store spørsmålstegn.

Men for å være alvorlig. Enhver som tenner bål i skog, eller på fjellet til alle årstider bør kjenne det grunnleggende for hvordan man fyrer opp. Dette gjelder spesielt sikkerheten mot spredning, men også hvordan man unngår å sette unødvendige merker i skogen, eller forvolde skade på andre måter. Flek aldri av never på et friskt bjørketre!!!!!!

Kan man å fyre bål, og tar nødvendige forholdsregler, da kan man fyre bål tilenhver tid. Også i de dypeste skoger, midt på sommeren.

Men det er bare min mening...og jeg mener også at ingen kan har rett til fisken i vannet... Så dette blir bare oppgulp fra en særing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et raskt søk i lovdata, og jeg finner dette:

http://www.dsb.no/dynaweb/dbelover/belmedforskrifterogtilhoerendeveiledninger/@ebt-link;pt=19?target=IDMATCH(ID,DBE-VEILEDNINGTILFORSKRIFTOMBRANNFOREBYGGENDETILTAKOGTILSYN-1);book=belmedforskrifterogtilhoerendeveiledninger;stylesheet=dynaweb.wv

(Nederste forskrift/veiledning) Der det står:

Det er forbudt å gjøre opp ild eller behandle ting som representerer en brannfare utendørs under slike forhold eller på slik måte at det kan føre til brann. Oppgjort ild må ikke forlates før den er fullstendig slokt.

Ved flatebrenning eller brenning av hogstavfall i skogmark samt gras- og lyngsviing i eller i nærheten av skogmark, skal det være en ansvarlig leder som skal utarbeide planer, og sørge for at brenningen gjennomføres på en forsvarlig måte. I god tid før brenningen foretas skal det sendes melding til leder av brannvesenet.

Med unntak av brenning som nevnt i annet ledd er det i tidsrommet 15. april-15. september forbudt å gjøre ild i eller i nærheten av skogmark uten tillatelse fra kommunen. Kommunestyret selv kan gjennom lokal forskrift fravike dette forbudet dersom lokale forhold tilsier det.

Så da må man sjekke med sin kommune om det er er gjort avvik fra generelt tidsrom. Og så er det vel situasjonsbetinget om det er forbudt eller ikke å gjøre opp ild 1.april på sørlandet...

Spørsmålet er hva som er "nærheten av"... Jeg har i alle fall funnet at bålbrenning i fjøresteinene er fullt lovlig, selv om det er skog ned til fjøra. Så da kan jeg med god samvittighet gå i land med båt, tenne bål og grille pølse hele sommeren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg fortsette å tenne bål med god samvittighet. :)

Passer jo selvfølgelig på at det ikke kommer ut av kontroll. Det er jo snakk om et lite pølsebål på snø. Og bruker kun tørre død-kvister. Never, trenger jeg ikke, for jeg har med spikketflis og avis i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.