Gå til innhold
  • Bli medlem

Tidlig vårskisesong i år

Anbefalte innlegg

Er det bare meg, eller er alt tidlig i år? Veien over Valdresflya åpnet allerede 15.04 og det har vært flere helger med stor utfart og vårskifeeling i april. Siste statistikk fra DNMI viser at april var i snitt mer enn 2 grader varmere enn normalen, det samme som temperaturen hittil i år.

Risikerer vi at vårskiturer etter hvert blir forbeholdt slutten av april og månedsskiftet april / mai og at skiturer fra 17. mai og utover mot pinsen (ok jeg vet den er før 17. i år, men normalt ikke) blir en sørpete affære for spesielt interesserte, gjerne kombinert med litt barmakrsskiløping ?

Det er fristende å tro at det vil endre seg igjen, det er jo tross alt ikke mer enn 3-4 år siden det var helt andre og kjøligere tendenser, men de siste årene har vært ganske varme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DNMI/NVE sine snøkart http://met.no/snokart/2005/2005_04_22/swepr.shtml

forteller om "rikelig" med snø i vestlige fjellstrøk og i indre strøk fra Midt-Norge og nordover.

Geirangerfjellet f.eks. har ikke hatt så mye snø siden midt på 70-tallet. Det blir helt sikkert skiføre til fjells ut hele mai i år også, om enn ikke fra veien på Valdresflya :)

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårskiturer i vestlige fjellstrøk er i alle fall ikke noe problem. Årets snøforhold er vesentlige bedre enn på samme tid i fjor. 1.mai i fjor var jeg på Kolåstinden, og måtte bære skia opp til inngangen av Kvanndalen. Snøbru på elva var såvidt mulig å passere. Vi passerer vel 17.mai med god margin før snøgrensa har kommet dit opp i år vil jeg tro. Ser også av div web-kamera at det er rikelig med snø ned til 4-500moh.

Derfor syns jeg det er grunn til å mistenke forholdene fra år til år å være variable...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.