Ole-Petter Skrevet 23. mai 2012 Skrevet 23. mai 2012 20.mai gikk jeg Moldulhøi som en «oppvarmingstur» til Lodalskåpa dagen etterpå. Egentlig var en litt lettere 2k-tur planlagt, men en stengt bom 5 km før Spiterstulen omkalfatret brått planene. Parkerte ved stistart for Lendhytta på drøyt 500 moh (gps 32 V 462893 6859038). Her går det skogsvei i sikksakk opp til 750 moh, før en sti tar av rett opp i skogen. Med skia i hendene som staver (og de nye teleskopstavene i sekken) var det veldig greit å ta seg opp her. Snøen startet der skogen sluttet; perfekt! Brukte vel drøyt tre kvarter opp til 1050 meter. Jeg tok en solid spisepause i sola, skiftet til skisko, og la i vei mot sørvest med jevn stigning. Allerede fra 1400-1600 meter var snøen ganske tørr, og litt kladding ga bare utmerket feste, så fellene forble i sekken under hele turen. Kom etter hvert inn i forsenkningen der «Moldule» starter, og svingte sørover og opp til skaret øst for toppen. Så greit opp herfra. Brukte totalt 3:40 opp. Skyene lå stort sett i Jotunheimen, så jeg var heldig i dag! Skled ned og ruslet over Lendfjellet, og seilte videre ned om Lendholet. Så var det bare å krysse seg nedover den enorme snøflanken, og unngå de mest steinete partiene. Selvsagt ble det svært mye slush mot slutten, og greit å skifte til fjellstøvler igjen på 1050 meter, og rusle Lendstien ned igjen til bilen. 6,5 t på tur, men turen var egentlig litt for hard som oppvarming for Lodalskåpa neste dag. Siter
martin.m Skrevet 23. mai 2012 Skrevet 23. mai 2012 Takker for en fin rapport Ole-Petter! Så ut som en kul tur. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.