Populært innlegg Manepe Skrevet 4. mai 2012 Populært innlegg Skrevet 4. mai 2012 Har Oslomarka like stort opplevelsespotensiale som andre, langt mer villmarkspregede naturområder? Fra 16. mars til 16. april gikk jeg inn for å gi barndomsskogen den ultimate testen: En måneds langsom vandring fra Sørmarka i sørøst til sydspissen av Hurumlandet i sørvest. Sistnevnte regnes riktignok ikke vanligvis ikke som medlem i Oslomark-klubben, men er en finfin siste etappe etter å ha passert gjennom Østmarka, Skjettenåsen, Gjelleråsen, Lillomarka, Nordmarka, Krokskogen, Vestmarka og Kjekstadmarka. En siste, liten skål etter en lang og god middag. Turen skulle bli relativt upretensiøs. Målet var å være ute. Daffe fra bålplass til bålplass, se dagene komme og gå, fiske og ta avstikkere etter dagsform og værskifter. Stort sett alene, men med et par dagers velkomment besøk. Noen regler hadde jeg: Ingen netter skulle tilbringes innendørs og ikke en centimeter av turen skulle gjennomføres ved hjelp av motortransport. Men ellers, frie tøyler. Til å oppsøke både velkjente attraksjoner og gjemte perler. Og innfridde Oslomarka? Så absolutt. Til tross for at disse områdene altså ligger som nærmeste nabo til landets desidert største befolkningskonsentrasjon, er det lett å finne høydepunkter her. Store vernearealer med lenge urørt skog, fantastiske utsiktspunkter, dype juv og kløfter, langstrakte åser og vann hvor du kan sitte på stjerneklare netter uten å høre annet enn fuglenes vårsang og lav bekkesildring. Oslomarka er faktisk en god del større enn villmarker som Børgefjell og Femundsmarka, og selv om den ikke har like store sammenhengende ødemarker, er det mer enn nok plass her til å finne områder der du knapt møter andre mennesker. Dette gjaldt særlig på denne årstida, i slumringsrommet mellom ski- og vandresesongen. En fyldig turrapport fra eventyret ville blitt monsterlang. Derfor tenkte jeg å stoppe omtrent her. Men siden ett bilde visstnok sier mer enn 1000 ord (uten at det noengang er fastslått nøyaktig hvor mye mer), sier kanskje denne serien mer enn 40 000: (bilder med bildetekster ligger forresten her: http://manepe.no/osl...lomarka-turmix/ ) 17 Siter
+ost Skrevet 4. mai 2012 Skrevet 4. mai 2012 Ai ai! Litt av en tur du må ha hatt! Mye Tidemand og Gude over de bildene. En skal ikke langt for å ha det topp! 1 Siter
Perpålsa Skrevet 4. mai 2012 Skrevet 4. mai 2012 Stående applaus! Flotte bilder, godt skrevet og turmålene dine er helt etter min smak - ikke noe mas om lengst, raskest, brattest eller tyngst - bare leve turlivet.. Gratulerer 1 Siter
fjellrypa Skrevet 4. mai 2012 Skrevet 4. mai 2012 Så herlig! Flotte bilder fra mange kjente og kjære steder. Gikk du på ski eller til fots? Hvor(dan) provianterte du? 1 Siter
+Bjarne H.S. Skrevet 4. mai 2012 Skrevet 4. mai 2012 Glitrende! Og fremragende bilder! Får vi se turen på papir også snart? Håper det! 1 Siter
martin.m Skrevet 4. mai 2012 Skrevet 4. mai 2012 Manepe: All honnør for ideen, turen og rapporten her på Fjellforum! Mange fine bilder fra steder jeg kjenner 1 Siter
TL Skrevet 4. mai 2012 Skrevet 4. mai 2012 Etter å ha lest boka di om Lomsdal-Visten NP fra perm til perm to ganger, pluss noen dypdykk for å få litt "åndelig påfyll", ønsker jeg deg lykke til med det nye prosjektet. Du er en god skribent og fotograf. Oslo-marka må vel være hovedstaden på sitt beste? Trond. 2 Siter
mindviruz Skrevet 4. mai 2012 Skrevet 4. mai 2012 Flott! Hva gjorde du med mat på turen? Hvor fikk du forsyninger fra, og hvor mye bærte du med deg av mat? 1 Siter
Helge.R Skrevet 4. mai 2012 Skrevet 4. mai 2012 Meget oppegående tur. Der der hadde jeg ofra e lem for og få en mnd fri til å nyte livet i villmarka. Utrolig flotte bilde mann. 1 Siter
Peter Breum Skrevet 4. mai 2012 Skrevet 4. mai 2012 Mange fine billeder. Må ta' på tur der, engang. 1 Siter
alexstra Skrevet 4. mai 2012 Skrevet 4. mai 2012 Helt rå tur! Har faktisk tenkt på samma turen! Konge, keep it up! 1 Siter
tjohoo Skrevet 4. mai 2012 Skrevet 4. mai 2012 Fantastiske bilder! Og det hørtes ut som en måned vel brukt 1 Siter
BJV Skrevet 5. mai 2012 Skrevet 5. mai 2012 Ualminneleg interessant prosjekt. Bileter og formidlingsevne frå aller øverste hylle. 1 Siter
Manepe Skrevet 5. mai 2012 Forfatter Skrevet 5. mai 2012 Tusen takk for veldig hyggelige tilbakemeldinger, alle sammen! Så herlig! Flotte bilder fra mange kjente og kjære steder. Gikk du på ski eller til fots? Hvor(dan) provianterte du? Turen ble gått til fots. Da jeg startet, var det aller meste av snøen allerede forsvunnet fra Sørmarka, noe tidligere enn hva som er vanlig. Etter halvannen til to uker, da jeg nådde Nordmarka, kunne jeg ha gått på ski og sleit litt med stedvis løs og dyp snø. Dette løste seg imidlertid da været ble kaldere og jeg fikk tidenes skareføre. I de nordlige delene av Nordmarka gikk jeg rundt på det som føltes som et planert, akkurat passe hardt dekke. Helt nydelig. Flott! Hva gjorde du med mat på turen? Hvor fikk du forsyninger fra, og hvor mye bærte du med deg av mat? Starta turen med to ukers proviant i sekken (vanlig tørrmat - havregryn, kokesjokkis, potetmos, saltpølse, sånne ting). Handlet etter hvert på forbipasserende steder (Grua, Asker, etc.). Hadde i utgangspunktet et mål om å ikke handle mer enn to ganger i løpet av hele turen, men endte vel med tre eller fire. Det er jo egentlig ingen grunn til å utsette seg for belastningen med å bære ekstra tungt, når man uansett må passere gjennom steder med matbutikker. Etter hvert har jeg også gått kraftig lei av havregrøt hver bidige turmorgen, så benytta anledningen til litt variasjon i kosten. Polarbrød med tubeost er usannsynlig godt etter tre uker med havre, melkepulver og vann. Etter å ha lest boka di om Lomsdal-Visten NP fra perm til perm to ganger, pluss noen dypdykk for å få litt "åndelig påfyll", ønsker jeg deg lykke til med det nye prosjektet. Du er en god skribent og fotograf. Oslo-marka må vel være hovedstaden på sitt beste? Rørende hyggelig at du har lest den to ganger, Trond! Det ligger mange arbeidstimer mellom de to permene der Takk for lykkeønskninger. Og, ja: Oslomarka er Oslo på sitt beste (selv om kanskje ikke alle innbyggere er like enig). Glitrende! Og fremragende bilder! Får vi se turen på papir også snart? Håper det! Joda, det blir papir av denne turen også. "Snart" er et relativt begrep, men planen er at denne og fem andre, kommende turer i "det sørlige østland" (alle med utgangspunkt fra Oslo) skal ende i en bok i 2013 eller 2014. Kanskje blir det også noe artikler ut av det. Vi får se 3 Siter
Larsdx Skrevet 5. mai 2012 Skrevet 5. mai 2012 Har fulgt med på bloggen din, flott prosjekt. Skal ut i marka i morgen på en liten ukestur og prosjektet ditt er definitivt en inspirasjon. Kunne di sagt noe om ruta du gikk? --- I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.907108,10.781398 1 Siter
Aspiranten Skrevet 6. mai 2012 Skrevet 6. mai 2012 Flotte bilder! Fint at du deler med oss http://www.fjellforu...attach_id=46776 Jeg likte spesielt godt dette bildet. En ensom villmarking som sitter på en sten og tygger på ett eple mens han reflekterer over sivilisasjonen som raser forbi foran ham... Bra laget! 1 Siter
Manepe Skrevet 7. mai 2012 Forfatter Skrevet 7. mai 2012 Har fulgt med på bloggen din, flott prosjekt. Skal ut i marka i morgen på en liten ukestur og prosjektet ditt er definitivt en inspirasjon. Kunne di sagt noe om ruta du gikk? Kult! God tur! Ruta gikk (veldig grovt sett, minus avstikkere) fra Tomter og gjennom Gaupesteinsmarka, via Ytre Enebakk og Børtervanna til Østmarka naturreservat og videre nordover til Ramstadslottet. Denne etappen brukte jeg i underkant av en uke på. God tid. Så bar det gjennom siviliserte strøk rundt Strømmen, over Skjettenåsen og Gjelleråsen, og via Lahaugmoen og Vestli til Lillomarka. Brukte noen dager der, før jeg gikk nordover i Nordmarka via Bjørnsjøen, Kirkeberget, Katnosa og Gjerdingen. Handla mat på Grua - så gikk turen over Kolleren og Pershusfjell, til Aklangen, gjennom Spålen-Katnosa, forbi Storflåten, opp på Gyrihaugen og videre sørover til Kjaglidalen. Gikk over til Vestmarka ved Sollihøgda, videre til Brennhoggfjellet og Skaugumåsen. Så gjennom Asker (første siviliserte sted som måtte krysses siden Strømmen) og forbi Dikemark til Småvanna og Svartvannsdalen i Kjekstadmarka, forbi Røyken og inn i Hurumlandet. Turen gjennom Hurum gikk så via Herstadheia, Vardåsen, Setervannet, Sandungen, Stikkvannskollen og Langvann til Østnestangen. Etter å ha fisket litt i fjæra og tatt en natt på svaberget, gikk jeg til Tofte og tok bussen tilbake til Oslo. Flotte bilder! Fint at du deler med oss http://www.fjellforu...attach_id=46776 Jeg likte spesielt godt dette bildet. En ensom villmarking som sitter på en sten og tygger på ett eple mens han reflekterer over sivilisasjonen som raser forbi foran ham... Bra laget! Takk! Jeg hadde faktisk ikke trodd det før turen, men nærheten til sivilisasjonen gjorde faktisk naturopplevelsen enda sterkere. Denne situasjonen var spesiell. Å ha vært ute i en uke og så gå gjennom boligfelt og under E6, vel vitende om at jeg bare hadde tilbakelagt en fjerdedel av turen, ga liksom følelsen av å være litt på utsiden av fellesskapet. Siter
naturfotojenta Skrevet 9. mai 2012 Skrevet 9. mai 2012 omr23.jpg var bare HELT fantastisk bra bilde!!! Dyktig fotograf og veldig fint motiv 1 Siter
Larsdx Skrevet 10. mai 2012 Skrevet 10. mai 2012 Takk for svar Manepe. Gleder meg til å lese om ditt neste prosjekt! 1 Siter
aleks Skrevet 11. mai 2012 Skrevet 11. mai 2012 Kjempe kule bilder. En inspirasjon til meg som nettopp har flytta til Oslo. 1 Siter
Friluftshund Skrevet 13. mai 2012 Skrevet 13. mai 2012 flotte bilder og en fantastisk turidè! Jeg er opprinnelig fra Oslo selv og kjenner ofte på det når turvennene mine prater om turområder at oslomarka blir sett litt ned på som en "overbefolket bymark uten rom for ekte turopplevelser". Jeg har opplevd mangt det og det er gøy å se at man faktisk så nært så tett befolkede områder kan få til en skikkelig tur. Oslomarka fortjener bedre rykte enn det har som turområde 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.