Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke prøvd kajakk før, men det virker ganske fint. Tenker muligens å få lånt meg en og prøve.

Det jeg lurer på nå er hvor mye plass en har til baggasje nedi en 1-manns-kajakk? Ikke havkajakk, men en sånn lett en. Har man plass til telt, sovepose og vanlig turutstyr til overnattingsturer? Hvor mange kg evt?

Annonse
Skrevet

Hei ingunn,

Jeg har en sånn lett turkajakk (dvs. 12 - 15 kg). Jeg har ikke selv prøvd kajakken på overnattingsturer, men kun vært på korte og lengre dagsturer.

Skal man ha med seg det utstyret du nevner, bør "skottet(ene)", dvs. der bagasjen ligger lagret, være noenlunde vanntette. Dette er et "must" på slike turer, så ikke utstyret man har med seg, blir vått hvis man velter eller går rundt.

Oppdriften på min kajakk er relativt stor (dvs. at kajakken ligger høyt i vannet uten spes. tung bagasje), så jeg tror ikke den mengde bagasje du nevner, er noe særlig problem på en slik kajakk.

Det avgjørende her, vil selvsagt være lengde og bredde på kajakken og hva den er konstruert for. Jo lengre og bredere (turkajakker), desto mer bagasje har man plass til.

Det du burde gjøre, er å "prøvepakke" kajakken FØR du drar på tur, for å teste ut hvor mye bagasje du har plass til, og hvor stor klaring det er fra vannlinjen og opp til cockpiten. Prøv den i sjøen, evt. i et vann for å se hvordan det funker!

NB: Siden du er nybegynner, burde du vel helst ta noen prøveturer uten tung bagasje ol., slik at du får selvkontroll og føler deg trygg i kajakken. Er du utrent, skal det svært lite til før man går rundt og havner i vannet! Det er imidl. ingen kunst å padle kajakk, så man lærer seg teknikken ganske raskt.

God tur! :?

Rune.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.