Gå til innhold
  • Bli medlem

Unødvendig å smøre ski?

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

Interessant !

Gjorde faktisk tilsvarende refleksjoner i påsken.

Først en tur med skøyteski fra Lillehammer skistadion med stedvis våt, delvis omdannet snø, relativt dårlig gli på hele turen, men merkbart dårligere på slutten. (HF-glider)

Dernest en tur med skøyteski i konkurranseløypene i Granåsen ved Trondheim i påska, våt snø, ca 6 varmegrader, (HF-glider.)

Etter ca 200 meter gikk glien fra bra til dårlig og senere elendig. Da jeg tok av meg skiene etter kort tid var det allerede et synlig svart seigt belegg (synlig på den røde sålen på tuppen av skia !) som jeg antar besto av uforbrent diesel fra preppemaskinene, skismurning som var slitt av gjennom en lang vinter, samt hundehår. Etter turen rensa jeg skiene og brukte dem senere på nytt uten ny glider i Birkebeinerløype fra Skramstadsetra. Suveren gli ! Riktignok var det kaldere og stedvis skare slik at smuss erfaringsmessig ville blitt slitt av,- så noen god sammenligning var det jo ikke. Ble likevel forbløffet over den elendige glien med glider i forhold til uten og at gliden ble tydelig dårligere på slutten av turene med glider.

knut

Skrevet
Va tror dere om dette

Jeg vet sannelig ikke hva jeg skal tro. Her gjelder det å ikke få panikk. I utgangspunktet er jeg f.eks. ekstremt skeptisk til at steinslip generelt skal medføre dårligere glid enn flatsiklede såler uten struktur.

Husk også, før dere kaster ut all glideren, at man sammenliknet med nysiklede, friske såler. Dette er langt fra det samme som upreppede ski.

Skrevet

Enig i at struktur er bra på vått føre, men jeg tror flere enn meg har registrert elendig glid etter få meter på våt skitten vårsnø, - med andre ord gliderne har altfor dårlig smussavvisning på slikt føre. I renn er jo diesel brukt med hell i stedet for glider under slike forhold !

knut

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.