Gå til innhold
  • Bli medlem

Roten til ei fjellhøne?

Steinar M

Anbefalte innlegg

Lille frøkna har i lengre tid vist stor interesse for å gå turer i skog og mark. Så nå i helga tok vi mål for oss å bestige Ringsakers høyeste punkt. Tuva på 1090meter.

6979847816_87e2861f59_m.jpg

Turen ble bestemt torsdag kveld og vi satte kursen opp på hytta lørdag. Det skal benevnes at hverken far, datter eller markus turkamerat har vært de ivrigste turfolkene tidligere. Noe en kan se ut fra planleggingen av turen. Vi reise opp alt for sent lørdag til at vi skulle ha en realistisk mulighet til å komme oss opp de 300 høydemetrene og 7-8km turen er på.

Så det ble en kort tur på bena lørdag, men vi koste oss.

Så skulle vi gjøre et forsøk søndag. Dæven det var faktisk en del snø, blaut snø, tung snø.

6979834408_1ece1a8844_m.jpg

Og far må nok innrømme at Marias mor hadde rett i det hun maste om lengre skistaver før i vinter. Det er ikke lett å gå i motbakke med alt for korte staver, så Markus og jeg måtte fungere som skiheis i oppoverbakkene. Sliten blir en og på tur, så når vi omsider kom oss opp til Øyungsvannet slo vi rast og grillet pølser.

7125927591_6c9d4e7d37_m.jpg

Vi kunne skimte Tuva en 4-5km foran oss eller vi tror vi kunne skimte Tuva. Slo da fast at vi nok venter til snøen er borte før vi tar med oss Maria dit opp. Men alt i alt hadde vi en kjempetur i vårens fineste vær, hvit snø, knallblå himmel og en sol som strålte om kapp med en nybakt verdensmester :)

Maria var meget fornøyd med å få vist at hun var så god til å gå på ski, og hun fortalte oss flere ganger at hun nok skulle klare å gå opp til Tuva. Så dit må vi senere i sommer.

Lyst til å vekke naturgløden i henne enda mere, få henne glad i fjell og natur. Og kanskje en topptur opp på Galdhøpiggen i juli kan være en liten gulerot i så måte.

Så om det ikke ble den lengste turen i distanse, kanskje 5km totalt, ikke den turen med flest vunnede høydemeter eller beste utsikt var det en begynnelse. Og jeg må si jeg er imponert over utholdenheten til ei lita jente som ikke har rukket å fylle 5 år.

6979832722_653116a020_m.jpg

Markus og Maria lørdag på hytta. Vi skal ut på tur igjen ja. Men kom gjerne med tips om hvordan en bør legge opp ting når en skal ha med seg små i fjellet. Selv tror jeg at toppturer er lurest når de kan gå på bena, og at en må sette av god tid til noen raster og innhenting av krefter. Gode fjellsko for småtasser hadde og vært veldig fint å bli tipset om. Og min frøken elsker Mariekjeks, men det bør vel benyttes en annen som er mere næringsrik?!

post-6128-0-32559200-1335735213_thumb.jp

post-6128-0-85522500-1335735483_thumb.jp

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.