Gå til innhold
  • Bli medlem

Svette føtter + våte sokker = kald :( Funker dampsperresokk?


mindviruz

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg blir så svett på føttene at sokkene mine blir helt våte. Det ser ut som jeg har hvert i bassenget i flere timer å badet, siden jeg blir så våt at jeg får "fiskehud" på bena. Dette er ved lengre og tyngre marsjer.

Om vinteren blir dette derfor grusomt kaldt, og når jeg har to par ullsokker i skoene, hvorav det ytterste paret er ganske tykt, så tar det lang tid å få disse tørr, og de blir sjeldent helt tørre over primusen i teltet.

1. Da lurte jeg på om dampsperrepose kan være noe å prøve, eller en dampsperresokk?

2. Hvordan bruker man dette? Er det bare å ta en brødpose på foten, og så ta sokkene utenpå? Eller bør man ha en tynn sokk inni posen også? Kan den innerste sokken være veldig tynn og i syntet for at den skal tørke raskere enn ull kanskje?

3. Er det dumt å legge seg i soveposen med de våte sokkene på, slik at de kanskje tørker?

4. Kan det hjelpe å bruke talkum på bena? Kan det hjelpe med fot-deo fra apoteket?

5. Kan man tørke sokkene under marsj? F.eks. legge de oppå skuldrene mellom skalljakken og ullundertøyet? Da kan man kanskje skifte sokker noen ganger under marsjen også?

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker sjeldent mer enn et par tynne ullsokker. Begynner temperaturen å nærme seg -20 tar jeg på noen mellomtykke. Er det iskaldt tar jeg med et par meget tykke sokker i tilfelle jeg begynner å fryse. Har man først fått frosten i beina trengs varme sokker. Ekstra ullsåler hjelper også mye når det er kaldt. Jeg bytter såler etter forventet temperatur.

Dampsperresokker fungerer bare når det er veldig kaldt etter min erfaring (-25 og kaldere). Det er mest interessant for å hindre at skoene fryser helt. Jeg har kjøpt mine på Sportsnett. Andre har bedre erfaringer enn meg. Bare å prøve. Du bør ha en sokk inni også da det ellers blir ganske klamt, helst ull, pga lukta.

Sokker tørker fint i posen (og best hvis du har dem på føttene), men da må posen og du være varm nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker dampsperre for å slippe våte sokker på telttur og syntes det fungerer bra med fryseposer. De bør være store og lange da de kan ha en tendens til å skli ned ved hælpartiet.

Hentet esken her nå og her får du alle detaljer :smile:) der står det: 5 liter (25 cm*50 cm) av merke "Soft Style" produsert av Rani Plast i Sverige 100% polyetylen. Sikkert mye andre fryseposer som funker også, noen bruker polposer har jeg hørt, men de er jo mye tykkere. Fryseposene jeg har brukt er solide og store nok, men jeg ville nok hatt med et par sett ekstra avhengig av hvor lenge du er på tur.

Jeg bruker så tynne ullsokker det går an å få tak i innerst, så dampsperrepose og så tykkere sokker ytterst. Jeg bruker dette selv om det ikke er så kaldt også for å slippe å få våte støvler. De tynne ullsokkene tørker raskt oppunder taket i teltet når primusen er igang. Men husk å impregnere støvlene godt så de ikke blir våte fra utsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du sikkert tenkt på allerede men det er jo lurt å prøve å gjøre noe med årsaken til problemet også. Ikke ha på for tykke sokker og varmere sko en det som trengs. Er dette et problem i hverdagen ellers også? Isåfall har jeg sett noe på tv om et slags fotbad man sitter med beina i som gir svak strøm eller noe sånt, dette er det vist mange som har god hjelp av det. Man kan prøve det noen behandlinger og om det hjelper så kan man vurdere å kjøpe ett selv. Heter noe så fint som iontoforese-apparat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir gjerne litt klam paa foottene i tette sko til vanlig, men ikke i naerheten saa mye. Men jeg tror det er normalt aa bli svett paa bena naar du driver med tung fysisk aktivitet, som feks skitur i tungt terreng i tung vaat snoo paa vestlandet. Paa hardangervidda i godt foore er det nok en hel del lettere aa unngaa aa bli svett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at dampsperresokker gir størst effekt når temperaturen er så lav at lærstøvlene ikke blir våte utenfra, fra snøen. Sokkene hindrer da fuktighet fra foten å trenge inn i skoen/læret/yttersokken. Det gjør at fotvarme ikke benyttes til å fordampe fuktigheten i støvelmaterialet til luften. Men når støvelen blir våte utenfra, vil fordampning uansett stjele varme fra foten og effekten av damsperren blir mindre.

Dampsperre har en helt klar varmeeffekt når det er kaldt. Jeg bruker fryseposer, men har alltid problem med at de sklir ned under hælen.

Jo kaldere det er, jo dummere er det å ta våte sokker inn i soveposen. Fuktigheten vil forbli i soveposen fordi kroppsvarmen ikke er stor nok til å fordampe fuktigheten til luft. Dette gjelder undertøy generelt, som bør være tørt når man legger seg ved lave temperaturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. hvordan pleier du å tørke våte sokker og undertøy på telttur da? får du ikke ett sett tørt har du to våte sett etter to dager. og i fjellet over tregrensen er det ikke lett å fyre skikkelig bål. eller så må man ta på seg det kalde våte før man begynner å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. hvordan pleier du å tørke våte sokker og undertøy på telttur da? får du ikke ett sett tørt har du to våte sett etter to dager. og i fjellet over tregrensen er det ikke lett å fyre skikkelig bål. eller så må man ta på seg det kalde våte før man begynner å gå.

En fordel med ullnetting er at den tørker mye raskere en en vanlig ulltrøye og du får heller ikke den samme følelsen av å være våt.

Trenger jeg mer isolasjon bruker jeg tynn fleece da det tørker svært raskt.

Om jeg ikke har muligheten til å gå meg tørr før jeg setter opp teltet bruker jeg heller litt tid til å fyre i teltet før jeg legger meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om sommeren tørker ting i solen, noen ganger også i påsken. Om vinteren blir ikke ting tørrere enn jeg greier å gå dem iløpet av dagen. Selv om ullundertøyet som er brukt om dagen virker tørt ved leggetid, så er det ofte nok fuktighet i undertøyet til å gi fuktproblemer i en dunpose ganske raskt. Det beste er å ta på tørt undertøy før man kryper i posen. Om morgenen er ting gjerne frossent/stivt. Det er mulig å tørke ting over brenneren, helst i ytterteltet. Men det er sjelden det blir noe av for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullnettingen tørker sikkert veldig raskt ja, og jeg har merket at ullklær tørker generelt veldig tregt, så jeg har vurdert å begynne å bruke fleecegenser i stedet. Selv om man da mister den fordelen som ull har, nemlig at det isolerer selv om det blir litt vått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.