sherpa Skrevet 14. april 2012 Skrevet 14. april 2012 Har ei ca 8 år gammel Bergans Dermizax skalljakke, 71`nord modell, hvor ytterstoffet trekker noe vann. Kan jeg på noen måte impregnere den? Hvordan bør den vaskes i fremtiden? Siter
svingen Skrevet 14. april 2012 Skrevet 14. april 2012 8 år! gjøs ikke dårlig Jeg ville reist på en sport butikk og spør om og kjøpe impregneringen som skal brukes på jakke slik att du får korrekt ( der du kjøpte jakka kanskje) Eventuelt kan du bruke strykejern/tørketrommel. NB jeg har ikke gjort noe av det her selv,har sliti ut eller mista/ødlagt jakkene mine før Dermizax starta og lekke,må muligens gjøre det på den her http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article411881.ece når jeg får den igjen fra bergans (sent inn pga feil på glidelåser https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=28788&highlight) gi beskjed hvordan det går det står info om det her på bergans.no (flash side så får ikke linke utrolig dårlig) Vedlikehold av Dermizax/Entrant-plagget ditt fra Bergans Dermizax-materialet beholder sine egenskaper også i skitten tilstand og i kontakt med saltvann. Årsaken ligger i at Dermizax ikke har porer som kan tettes. Membranen beholder dermed samme høye kvalitet, selv etter utallige gangers vask med vanlig vaskepulver. Til sammenligning vil materialer med mikroporer forringes i kvalitet etter hver vask, ettersom de keramiske partiklene i vanlig vaskepulver tetter igjen mikroporene. Derfor kan du trygt vaske Dermizax-plagget ditt fra Bergans med vanlig vaskepulver. Ellers bør du tenke på: Ved vasking av plagg laget i Dermizax og Entrant, bør du ta en ekstra skylling for å være sikker på at alt av såperester blir fjernet. Plagg laget i Dermizax og Entrant skal ikke vris eller sentrifugeres, men kun drypptørres. For å opprettholde den vannavvisende evnen på stoffets overflate, og pusteevnen (fukttransporteringsevnen) bør plagget etter noen gangers vask, enten strykes med strykejern (innstilling: Silke, ca. 100°C) eller kjøres ca. 10 minutter i tørketrommel på syntetprogram. I utgangspunktet behøver man ikke å impregnere plagg i Dermizax og Entrant. Etter lengre tids bruk (og mange runder i vaskemaskinen), kan imidlertid ytterstoffet og den originale impregneringen bli noe slitt. Da kan det lønne seg å re-impregnere ytterstoffet med sprayimpregnering. Bruk en impregnering beregnet på pustende syntetmaterialer. Siter
sherpa Skrevet 15. april 2012 Forfatter Skrevet 15. april 2012 Takk til svingen, her var alt jeg trengte Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.