Gå til innhold
  • Bli medlem

Behandling av skalljakke


sherpa

Anbefalte innlegg

Annonse

8 år! gjøs ikke dårlig :-)

Jeg ville reist på en sport butikk og spør om og kjøpe impregneringen som skal brukes på jakke slik att du får korrekt ( der du kjøpte jakka kanskje) Eventuelt kan du bruke strykejern/tørketrommel.

NB jeg har ikke gjort noe av det her selv,har sliti ut eller mista/ødlagt jakkene mine før Dermizax starta og lekke,må muligens gjøre det på den her http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article411881.ece når jeg får den igjen fra bergans (sent inn pga feil på glidelåser https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=28788&highlight) gi beskjed hvordan det går :)

det står info om det her på bergans.no (flash side så får ikke linke utrolig dårlig)

Vedlikehold av Dermizax/Entrant-plagget ditt fra Bergans

Dermizax-materialet beholder sine egenskaper også i skitten tilstand og i kontakt med saltvann. Årsaken ligger i at Dermizax ikke har porer som kan tettes. Membranen beholder dermed samme høye kvalitet, selv etter utallige gangers vask med vanlig vaskepulver. Til sammenligning vil materialer med mikroporer forringes i kvalitet etter hver vask, ettersom de keramiske partiklene i vanlig vaskepulver tetter igjen mikroporene. Derfor kan du trygt vaske Dermizax-plagget ditt fra Bergans med vanlig vaskepulver.

Ellers bør du tenke på:

Ved vasking av plagg laget i Dermizax og Entrant, bør du ta en ekstra skylling for å være sikker på at alt av såperester blir fjernet.

Plagg laget i Dermizax og Entrant skal ikke vris eller sentrifugeres, men kun drypptørres.

For å opprettholde den vannavvisende evnen på stoffets overflate, og pusteevnen (fukttransporteringsevnen) bør plagget etter noen gangers vask, enten strykes med strykejern (innstilling: Silke, ca. 100°C) eller kjøres ca. 10 minutter i tørketrommel på syntetprogram.

I utgangspunktet behøver man ikke å impregnere plagg i Dermizax og Entrant. Etter lengre tids bruk (og mange runder i vaskemaskinen), kan imidlertid ytterstoffet og den originale impregneringen bli noe slitt. Da kan det lønne seg å re-impregnere ytterstoffet med sprayimpregnering. Bruk en impregnering beregnet på pustende syntetmaterialer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.