Gå til innhold
  • Bli medlem

:: Smøre-quiz :: (Sen påske-quiz)


mindviruz

Anbefalte innlegg

Ski-smørings-quiz :D

Spørsmål 1:

Du går på Hardangervidda f.eks. den 11.04.2012. Temperaturen er ca -4 grader, snødekket er tørt og relativt hardt pga. vindpakking, men det er ikke vanskelig å stikke en stav ett lite stykke nedi med litt kraft, og overflaten er dekket av ett tynt lag med tørr finkornet vindtransportert snø. Andre steder er det løse blåst vekk.

Hva smører du med i dag?

Spørsmål 2:

På denne dagen har du lagt på ett lag med grønn grunnvoks, som du har smeltet med strykejern. Oppå dette har du lagt 4 tynne lag med blå extra og korket dette ut. Dette gjorde du innendørs, så resultatet ble helt perfekt.

Når du kommer ut, så biter ikke dette i det hele tatt. Du prøver med ett lag til, men det hjelper ingenting. Du har nå superglid, null klabb, og null grep.

Du leggger på noen lag lilla voks. Samme resultat.

Du legger på en myk rød voks. Samme resultat.

Du legger på enda mer rød voks. Samme resultat.

Hva blir så neste ting å prøve? Hva kan funke på slikt føre, og hvorfor bet ingenting?

(ting å tenke på: Universalklister? Hard grunnklister? Enda hardere voks?)

Spørsmål 3:

Får du ikke grep med en viss voks, vil heller aldri en hardere voks gi bedregrep. Prøv heller en mykere voks.

Riktig, eller galt? (Utdypende svar er lov hvis man ønsker).

(Dette er selvopplevd, og jeg endte opp med å gå med langfeller :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål 1

På kaldt føre med vekslende hardt og litt løsere føre så legger du først litt baseklister, f.eks grønn spray fra Swix.

Oppå legger du et tynt lag isklister type blått, kan og legge noen universalklister men da med sølv i eks. Start Universal Wide.

Sett skiene ut til kjølig, dekk så klister med 2 tynne lag med blått. Gni lett, voks skal ligge oppå og ikke blandes med klister.

Spørsmål 2

Sannsynligvis er snø for grøv for vanlig voks alene. Du sier ikke noe om temp her så litt vanskelilg å si eksakt.

en med samme temp som spørsmål 1 så legger du isklister under. Det finnes og noen vokser som er beregnet for litt grovere snø. F.eks Ski Go XC Blå, Rew Powergrip blå, Toko Red.

Disse voksene kunne og kanskje fungert på Sp 1 men vanskelig å si.

Siste mulighet her er at skiene er så stive at du ikke greier trå ned smurningen, men på kuldegrader og med rødt under så hadde det fort festet seg litt kladder og ising uansett så jeg tror ikke problemet ligger her.

Spørsmål 3

Det er vel stort sett riktig. desto kaldere desto hardere voks. Men så avgjør grovhet i snø og luftfuktighet om du bør ha litt mykere eller hardere voks enn føret tilsier.

I ditt tilfelle her så antar jeg at klister eller klister med dekning er det som hadde virket. Kan og hende smøretape hadde fungert. Den ligger litt mellom klister og voks.Kan og dekkes med et tynt lag voks ved behov.

Selv om snø kan se fin ut kan det og være en tynn ishinne på den hvis det har vært skiftende temperatur.

Så det er ikke så lett å gi eksakt smøring uten å vite temperatur i snøen, luftfuktighet, historie på temperatur siste dager, hvor lenge side snøfall og litt.

Er en liten vitenskap dette så det er ikke uten grunn at landslagene bruker masse penger på testing av ski og smøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På slikt føre som du beskriv, har aldri blå extra svikta meg. Vert det ikkje feste, har ein smurt for kort. Smøring litt lenger bak og noko lenger fram, avhengig av kor ein allereie har smurt, men fortsatt blå extra.

11.04.2012 var det nysnø på Hardangervidda, i alle fall den delen som eg kjenner best, så klister ville eg halde meg langt unna. Men dersom eg ser bort fra di beskriving av føret, og bare legg til grunn mi eiga vurdering av forholda, ville eg vurdert lilla special akkurat denne dagen. Og smøring litt lenger dersom det fyrste forsøket ikkje gav feste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig gode svar ;)

Føret var akkurat slik som jeg beskrev i spørsmål 1 i spørsmål 2 også. Dette var ved dyranut på hardangervidda. Den evt. lille nysnøen som var kommet var blåst bort, eller blitt omvandlet av å ha blitt transportert med vinden.

Fjellskiene mine har faktisk for lite spenn, så det pleier aldri å være problem å få ett bra grep. Og både blå Extra, Lilla Spesial og rød ga absolutt NULL grep. Det er dete jeg ikke skjønner i det hele tatt...

Ville universalklisteret hvert idioisk å ta på? Eller er de iskliseret som er best å bruke? Hva er den store forskjellen på disse klisterene?

Og til borgern:

Hvorfor ville du lagt voks oppå klisteret? Vil ikke voksen da "dekke over" klisteret, slik at det bare er voksen som får kontakt med snøen, og danner grunnlaget for festet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isklister er mer holdbart enn universal, det virket som det var ganske hardt mange steder og med fjellski som som regel har for lite smørespenn så vil isklister sitte lenger.

Dekke med voks gjør at klister ikke kladder eller iser i den finere snøen, men at det alikevel er nok "bitt" gjennom voksen til å feste på den harde snøen.

Ofte slike forhold man kan finne i marka her på våren også når en nykjørt løype greier seg med en voks med grunnvoks under mens løyper som er kjørt for et par dager siden krever klister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner vindblåst snø og sannsynligvis også solutsatt, dvs nedslipte krystaller og avblåste områder.

Sannsynligvis er beste alt. klister med voks dekning, da fungerer det bra på de avblåste områdene og brukbart på de løsere områdene (kanskje litt tråere, men du vil ha feste og redusere faren for ising).

Som første tiltak ville jeg forsøkt enda mildere voks, f.eks vr 60-75, det kan redde dagen, men vil slites fort.

Som grunnprepp for sånne dager er nok grunnklister/isklister ett bra utgangspunkt. Dersom høyere temp eller fare for ising, universal. Uansett er dekning med f.eks blå extra en klassiker, for å hindre ising og dermed takle varierte forhold.

NB! tynne lag med klister ;) , hvis ikke blir voksdekninga umulig og for mye klister vil tyte frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Borgern og PTG!

Viktig å legge på is/skareklister kvelden før, så den får dannet hinne utenpå. Voks oppå dette kan legges om morgenen, alt etter føre. Det er feil dette at man alltid skal unngå klister på tørrsnø. Så lenge det er kuldegrader holder den seg hard og fin, men biter i snøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde jeg aldri kunne tenkt på selv. Men jeg sliter litt med å forstå dette med voksdekning.

Vil ikke voksen da ligge utenpå klisteret, slik at det er voksen som får kontakt med snøen, og dermed kun den som danner grunnlaget for grepet? Og dermed får man samme følelsen som å gå med voks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekke med voks gjøres for å dempe litt av "toppen" på klisteret. Det gjør at man unngår ising i klister når man treffer mer finkornet snø. Altså ager man en slags mellomting mellom voks og klister. Men med bitt fra klister som tåler hard snø og voks på toppen som avstøter den finkornede snøedn så det ikke iser.

Mulig du kunne brukt klister alene men da snakker vi Start Universal Wide eller Swix KR50 som er laget for litt varierende forhold og tåler finkornet snø bedre enn andre klister.

Det er av de klister som er mest brukt med dekning.

Eliteløpere bruker ofte dekning på klister da de alltid har godt preparerte løyper og sjelden går på rent klister på minussiden.

VM i Kollen i fjor var det vel flere renn som var typisk noe mellom klister og voks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert Guruklister. Absolutt en kombinasjon som er aktuell ut mot våren da en ofte får forhold med både isete og våt grovkornet snø på samme turen.

Ville nok lagt en tynn Gurupute, med et tynt lag isklister dekke med Ski-go HF Blue voks hvis jeg skulle gått Vasa i år. Var mitt tips til en kompis. Tror ikke han hadde Guru men vanlig basklister og toppet med en litt annen blå voks. Gode ski og klar pers men det var jo skarpt og fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.