Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakking av sekk


Gjest Fjellfinn

Anbefalte innlegg

Gjest Fjellfinn

Er det her en uerfaren overnatter kan få tips til hvordan / hva MÅ jeg ta med for å overleve 2 - 4 netter i snaufjellet (Trollheimen )?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva du MÅ ha med?

Vel, har du på deg ullundertøy, vanntett skallplagg samt skikkelige fjellsko trenger du følgende i sekken på en sommertur i fjellet:

- kart

- kompass

- tannstell

- tykk, varm ullgenser

- votter

- lue

- lang ullunderbukse

- sovepose og vanntett trekk til denne eller en fjellduk med isolasjon

- vannflaske

- mat (ca 0,5 kg pr dag)

Dette er etter mitt syn minstekravet til hva du MÅ ha med deg på en slik tur du beskriver i sommerfjellet. Her er altså ikke tatt høyde for nevneverdig komfort. Med langvarig regn og tur over flere dager kan det nok hende at du synes dette er i minste laget, men du overlever :wink:

Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Hva du MÅ ha med?

Vel, har du på deg ullundertøy, vanntett skallplagg samt skikkelige fjellsko trenger du følgende i sekken på en sommertur i fjellet:

Skallplaggene får være hjemme - jeg satser på godvær og dermed vindtett bomullstøy.

Ulla lar vi ligge i sekken, sammen med lue, votter og skjerf og en ekstra brynje lang under som tjener som aftensplagg sammen med en tykk fleecegenser

Jeg har veid litt;

Sekken (en stor 80 l) med regntrekk for sekk, vannsekk, sovepose, telt og underlag veier nå totalt 9 kg

Klarer jeg å komme under 15 kg totalt, gjerne med litt komfort ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer fint under 15kg med komfort i massevis !

Jeg ville ikke satset utelukkende på vindtett bomuld.

En tynn og lett regnjakke og bukse gjør livet så mye bedre når det høljer ned.

Laget en pakkliste med vekt i en tidligere tråd her på forumet.

Med listen under, har du komfort i massevis, og det veier ikke mye.

På kroppen:

T-Skjorte (ull/syntetisk), 160g

Underbukse kort (ull/syntetisk), 85g

Turbukse (syntetisk), 320g

Tykke ullsokker, 135g

Fjellsko, 1700g

I Sekken:

Vind/Regnjakke, 350g

Vind/Regnbukse, 350g

Fleecegenser, 450g

Tynn langermet skjorte/polo (syntetisk), 190g

T-Skjorte (ull/syntetisk), 160g

Underskjorte lang (ull/syntetisk), 195g

Underbukse kort (ull / syntetisk), 85g

Underbukse lang (ull / syntetisk), 190g

Tykke ullsokker, 135g

Tykke ullsokker, 135g

Shorts, 224g

Vindtett lue og votter, 180g

Toalettsaker/Førstehjelp, 500g

Toalettpapir, 100g

Håndkle (syntetisk/lettørkende), 90g

Vannflaske 1L, 100g (uten vann)

Drikkekopp, 20g

Kart/Kompass, 100g

Lommeradio, 100g

LED Hodelykt, 65g

Sekk (40L), 2000g

Sovepose (Dun), 600g

Totalt ca. 6.5kg

Ved overnatting og måltider ute:

Liggeunderlag, 700g

Telt (2-3mann), 2500g

Kokeutstyr (kasserolle, brenner, drivstoff), 700g

Dagsrasjon mat (Frokost: Drytech, Lunch: Bixit og sjokolade, Middag: Drytech, Kvelds: Rett i koppen), 500g

Totalt ca. 10.5kg + 500g mat pr. dag

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste lista ser bra ut, - selv om litt småplukk ikke er tatt med, - eks. solbriller !

Den første var litt snau, - selv etter min smak, - savna vel spesielt ekstra ullsokker

Litt tynn sovepose på den andre lista etter min smak, men godt med tøy kompenserer jo bra om det ikke blir for kaldt. Strengt tatt trenger du vel ikke to par ullsokker i reserve, men ett par må du ha.

På hytte til hyttetur kan du greie deg med 8 kg pluss mat, med telt 12 kg pluss mat.

Ønsker du litt mere komfort kan du plusse på 1-2 kg.

Selv ville jeg da satt et par lette joggesko høyt på prioriteringslista.

Eventuelt klatre/breutstyr kommer i tillegg.

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soveposen er en Marmot Hydrogen dunpose på 595gram.

Til sommerbruk er holder den i massevis. Komfortrating på -1 grad.

Og som Knut sier, så kan man jo dra på en lang underbukse og skjorte om

det skulle bli kjølig.

Solbriller glemte jeg, det må med.

Pleier også å ha med et lite digitalkamera og en GPS m/kart.

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellfinn:

Å surre fire dager i fjellet med øs pøs regnvær om dagen og frost om natten uten regntøy eller annet vanntett plagg regner jeg som relativt farlig. Så jeg ville absolutt hatt med noe vanntett.

Knut:

Du nevner solbriller - det hadde jeg glemt. Du nevner også ekstra sokker, men det er absolutt ikke nødvendig. Jeg har trasket i 10 dager uten skift bortsett fra en ekstra ullgenser og det funket fin-fint. Og jeg har ikke vanntette fjellsko. Om jeg kunne sjekket opp damer slik jeg luktet er en annen sak. Men siden jeg allerede har kjæreste og hun var trygt plassert i Oslo, kunne jeg lukte så vondt jeg bare ville.

Når det gjelder vekt trenger sekken strengt tatt ikke å veie mer en 4-5 kilo + mat. Plusser du på 10 kilo i komforttillegg får du luksus i massevis.

Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm - interessant diskusjon for oss turpetimetre og gramjagere...

Jeg drar gjerne på fleredagers tur uten noe skift, annet enn det varme tøyet jeg må ha på uansett hvis det blir kaldt. Om jeg har med vanntett eller ikke kommer helt an på årstid og værmelding. Jeg leser værmeldinga meget nøye før tur :) men den kan forandre seg endel på 4 dager.

Men ullsokkeskift må jeg ha med, jeg klarer ikke å holde beina tørre ellers, og med våte bein kommer gnagsår og frysing.

Håndkle gidder jeg ikke ta med, er det varmt nok å vaske seg er det gjerne varmt nok å lufttørke eller bruke et ledig plagg. Hodelykt tar jeg ikke med om sommeren. Radio - tja.

En liten whiskyflaske derimot, er viktig. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

været i Trollheimen er ikke stabilt nok til at en kan satse på å gå uten regntøy i sekken.

omtrent der hvor Naustbu ligger i dag tror jeg det omkom en svensk famile på 60-tallet midt på sommeren! utmattede og gjennomvåte i bommulstøyet sitt etter dårlig vær, frøs de i hjel da kvelden kom med frost.

Tarjei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg kunne sjekket opp damer slik jeg luktet er en annen sak. Men siden jeg allerede har kjæreste og hun var trygt plassert i Oslo, kunne jeg lukte så vondt jeg bare ville.

Trygt og trygt... 10 dager alene.. :)

Vi som bor i nordvest vet at været skifter fort så langt nord i sør-norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Du kommer fint under 15kg med komfort i massevis !

Totalt ca. 10.5kg + 500g mat pr. dag

Roger

Skal kommentere lista i detalj i helga.

Først - skall plagg;

Tør jeg legge igjen Norrøna Anorakken og Fjellreven buksa (begge i bomull)

og isteden gå i mit nye;

Marmot glenmore (winter) jakke

og

Marmot climbing pants

Det er litt kjernen her - jeg har prøvd settet i yfyselig kaldt like over null ved kysten, med fullt ull undertøy.

Jeg ble nesten overbevist om at det kan gå, men har ennå ikke prøvd med tung sekk.

For det Andre;

Har jeg for svær/ tung basis ?

Min asterix Bora 80 l veier 3,5 kg, soveposen veier 2 kg, teltet 1,6 kg, luftmadrassen

(Thermarest self inflating), med vannsekk (Helsports) og regntrekk for Bora -

er jeg oppe i 9 - ni - kg.

M.a.o. 5 kg for mat, klær, gps, kart og kamera.

Hmm ?

Men whisky og annen animert føde kommer aldri med - fysji !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerne regntøy, men viktigere enn regntøy i drittvær er etter min erfaring ull eller superundertøy innerst. Blir du gjennomvåt og kald med bommull innerst, forsøk å ta på en tykk ullgenser innerst mot kroppen og gjerne den våte bommullstrøya utapå denne. Det er en utrolig følelse å kjenne varmen komme tilbake på kort tid !

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

Kniv

Multiverktøy (kan erstatte kniv)

Duct-tape

Lighter/fyrstikker

Tau/stropper

Kjekt å ha

Tja - kjekt å ha - slikt har vi vel med uansett tur, i alfall jeg, pluss i alfall en enkeltmannspakke.

Men tapen - tja - jeg har jo alltid på gamasjer (Norrønas korte) - burde kanskje ta med noe hvis en bjønn river sunn teltet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
[

Men tapen - tja - jeg har jo alltid på gamasjer (Norrønas korte)

gamasjer utenpå en goretex bukse er smør på flesk. hindrer dessuten at fukt transporteres ut av støvlene dine. la dem ligg hjemme eller i sekken (kan være kjekke å ha ved kryssing av større bekker osv.)

T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør jeg legge igjen Norrøna Anorakken og Fjellreven buksa (begge i bomull)

og isteden gå i mit nye;

Marmot glenmore (winter) jakke og Marmot climbing pants

Det er litt kjernen her - jeg har prøvd settet i yfyselig kaldt like over null ved kysten, med fullt ull undertøy.

Jeg ble nesten overbevist om at det kan gå, men har ennå ikke prøvd med tung sekk.

For det Andre;

Har jeg for svær/ tung basis ?

Min asterix Bora 80 l veier 3,5 kg, soveposen veier 2 kg, teltet 1,6 kg, luftmadrassen

(Thermarest self inflating), med vannsekk (Helsports) og regntrekk for Bora -

er jeg oppe i 9 - ni - kg.

Jakka og buksa du beskriver holder i massevis både sommer og vinter.

Du regulerer med isolerende lag under.

Jeg hater å gå i skallbukser om sommeren.

Men det er greit å ha i sekken om været skulle bli virkelig ille.

Fjellreven buksa di er mere behagelig å gå med.

Til fjellvandring så bruker jeg noen tynne og lette vindbukser fra Arcteryx som heter Blaze Pants (finnes også som shorts).

Jeg har også en vindskjorte fra Marmot (DriClime Windshirt). Utrolig praktisk plagg.

Bruker denne når t-skjorte blir for kaldt.

Transporterer svette meget bra, og skjermer mot vind. Isolerer også lett.

Basis'en din virker grei den.

Det finnes lettere og mindre soveposer, men det er ikke nødvendig.

Teltet ditt er veldig lett (type?), så der kan du ikke spare noe.

Sekk på 80l er greit, for da kan du putte nesten allt i selve sekken og ikke la det henge på utsiden.

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

Det finnes lettere og mindre soveposer, men det er ikke nødvendig.

Teltet ditt er veldig lett (type?), så der kan du ikke spare noe.

Sekk på 80l er greit, for da kan du putte nesten allt i selve sekken og ikke la det henge på utsiden.

Roger

Hilleberg Unna er teltet - kommer nettopp inn fra Haven - kjempegodt å sove i!

Tempen i natt lå på ca 3 pluss, og Helsport Alta posen jeg har er varm nok den - men

jeg merka at ved legemsdeler som stakk opp (rompa) så ble jeg noe kjølig og våkna for å vri meg.

Feil soveteknikk eller er det posen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis du er usikker på hva du skal ha med deg så står det en utstyrsliste på www.bergans.no/tips. Der finner du ut hva du skal ha med både om vinteren og sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Mange nyttige tips å finne på disse sidene!

Planlegger å gå hytte til hytte i Nord-Norge i sommer. Har satt av drøyt ei uke til turen for å være sikker. Noen som kan svare meg på om jeg trenger telt med eller om Fjellduken er nok som reserve? Har ikke så store krav til komfort... Satser på å rekke hytter, men vet at jeg kan bli frista til å gå forbi hytta "bare gå litt til..." før jeg tar kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Mange nyttige tips å finne på disse sidene!

Planlegger å gå hytte til hytte i Nord-Norge i sommer. Har satt av drøyt ei uke til turen for å være sikker. Noen som kan svare meg på om jeg trenger telt med eller om Fjellduken er nok som reserve? Har ikke så store krav til komfort... Satser på å rekke hytter, men vet at jeg kan bli frista til å gå forbi hytta "bare gå litt til..." før jeg tar kvelden.

Tja - i og med at teltet mitt - Unna - veier 1,6 kg - og fjellduken thermo 1,4 så sier det seg selv at det må være bedre med tak over hauue enn en duk rett over nasen :)

Men jeg har med begge deler ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Skallplaggene får være hjemme - jeg satser på godvær og dermed vindtett bomullstøy.

Tja - i og med at teltet mitt - Unna - veier 1,6 kg - og fjellduken thermo 1,4 så sier det seg selv at det må være bedre med tak over hauue enn en duk rett over nasen :)

Men jeg har med begge deler ....

???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Mange nyttige tips å finne på disse sidene!

Planlegger å gå hytte til hytte i Nord-Norge i sommer. Har satt av drøyt ei uke til turen for å være sikker. Noen som kan svare meg på om jeg trenger telt med eller om Fjellduken er nok som reserve? Har ikke så store krav til komfort... Satser på å rekke hytter, men vet at jeg kan bli frista til å gå forbi hytta "bare gå litt til..." før jeg tar kvelden.

bestem deg for om du skal på telttur eller hyttetur!

skal du sove ute må i tillegg til telt/fjellduk ha med liggeunderlag, varmere sovepose og kokeutstyr. det blir fort 3-5kg ekstra.

bruk heller overskuddseregien til å gå på topper eller fiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.