Gå til innhold
  • Bli medlem

Skitur i mai i Troms? Lappasridi


oddeiste

Anbefalte innlegg

Har fått meg fortalt at skiturer i mai er flott pga sol og varme dager :?

Men tenker på snøforhold da.. Og hvor fast den er..

Gikk i midten av april i fjor opp Kvænangsbotten til Gerbethytta. Er vel knapt 200moh. Det var en slitsom affære med utrolig våt og løs snø, heldigvis var det kjørt opp med scooter, men selv i sporene kunne man oppleve å trå 20-30 cm igjennom- med ski på beina.

Nå skal det sies at vi gikk opp på ettermiddagen, så sola hadde fått gjort sitt.

Tenker man kanskje må gå på natta/tidlig morgen for å få noenlunde forhold? Har lyst å gå til den åpne hytta til Statskog i Kvænangen, Lappasridi, så det blir vel ingen scooterspor å gå etter. Skal ha hunder foran, så er avhengig at det ikke er for løst underlag.

Nå er det jo kommet en del snø i det siste, så det tar vel en stund før det tiner..

Er det noen her inne som har vært der oppe? Det er vel kanskje ikke fisk i det lille vannet ved hytta.(Send pm hvis du ikke vil avsløre det for alle

:) )

Må man normalt høyt opp for å finne skaresnø på denne årstiden? Skjønner jo at det avhenger av været, men kom gjerne med egne erfaringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har kun hatt en mai-tur i Nordreisa, og da var det godt med snø på fjellet frem til 10. mai. Utfordringen i snøsmeltingsperioden er å komme seg opp over skoggrensen, og da er det greit å ha en oppkjørt/opptråkket trase å følge. Kanskje det er muligå følge anleggsveien oppover. Der har jeg aldri vært, så det får andre svare på.

Lappastridig har jeg besøkt på to forskjellige sommerturer. Fin hytte i god stand! Vannet nærmest hytta er det ingen vits å fiske i. Det er veldig grunnt og har liten vanngjennomstrømming. Det fristet ikke å drikke derfra om sommeren. Jeg så kun yngel der, ingen større fisk. Det er steikfisk-ørret i elva derimot, som er enkel å få på mark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Er det sein vinter/vår er mai ofte den fineste måneden til skitur.

Ofte har jeg hadt skia på sekken til jeg har passert 300-500moh for så å ta de på.

Er bekkene / elvene løsnet/åpne vil mye av vannet være rent ut av sneen => Bedre å gå, men elver snebroer kan bli ett problem.

For to år siden var jeg på ski helga etter 17 mai. Da var det gådd sørperas bortimot overalt. Aldri opplevd maken, og håper jeg aldri kommer til å oppleve det igjenn heller. Vannet var rent ut av snøen da jeg gikk, alt av bekker og elver var åpne.

Forhold varierer voldsomt fra år til år, er kommet en del sne nå, hvor lenge den blir er usagt.

Har også vært med på å snu døgnet. Gå om natta, slumre og fiske om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.