Gå til innhold
  • Bli medlem

Problemer med klabbing på skiene. Noen tips?


Anbefalte innlegg

Jeg gikk over vannet ved ustaoset i dag. Smurte med blå ekstra, og det var en minusgrad og nysnø. Heller littegrann for hard smørning enn for myk, siden jeg da bare kan legge over en mykere hvis jeg ikke får feste tenker jeg.

Dette går greit nok en stund, men så begynner det å klabbe en god del. Når jeg blir lei av dette legger jeg over langfellene som er kuttet rett bak hælen, og får faktisks ganske grei glid og selvfølgelig godt grep. En herlig forskjell.

Tenperaturen er også blitt noe mellom null og pluss en grad og det drysser fortsatt snø. Og på tilbakeveien begynner fellene å klabbe noe helt for jævlig også. Helt bedritent å gå med. Fellene kjentes våte ut, og jeg tror det var fordi at snøen som falt den siste timen var våt og tung.

Madamen gikk med kortfeller hele turen, som jeg hadde gnidd inn littegrann med en kloss rosa glider før vi gikk. Hun hadde ingen problemer. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor mine feller klabbet så voldsomt, siden jeg hadde smurt inn mine for ett par turer siden med rosa glider også.

Så det jeg lurer på er:

1. Hvordan unngå klabbing på skiene ved slikt føre når man bruker voks (eller klister)?

2. Hvordan unngå at fellene klabber ved slikt føre? Er det beste å smøre de inn med litt glider, grønnlandsvoks eller felleimpregnering? Eller er det andre metoder som fungerer bedre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silikonspray på fellene.

Hei, og takk for svar.

Fungerer det bra altså, uten å ødelegge egenskapene til fellene? Hvor lange varer det, og fungerer biltema sin bra?

Ser for meg at hvis sprayen kommer på limsiden til fellene, eller på skien, så vil ikke fellene henge særlig godt lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar.

Fungerer det bra altså, uten å ødelegge egenskapene til fellene? Hvor lange varer det, og fungerer biltema sin bra?

Ser for meg at hvis sprayen kommer på limsiden til fellene, eller på skien, så vil ikke fellene henge særlig godt lengre.

Jeg sprayer alltid fellene for å få bedre glid. Passer på å gjøre det når de er limt sammen (nøyaktig). Bruker bare billig silikonspray.

Ellers er jeg enig med Borgern i at dette er vanskelig føre. Særlig når snøen er kaldere enn lufta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.