Gå til innhold
  • Bli medlem

BC magnum vs. BC auto/manuell? Forskjell? Fordeler/ulemper?


Anbefalte innlegg

Jeg sikler på nye fjellski til neste år :)

Jeg har noen gamle Åsnes Rago (180cm) som er litt for korte til meg som er 170 høy. Så vil jeg ha noen som gir bedre konroll nedover, siden jeg synes Rago skiene blir litt vinglete rett og slett.

Turene vil bli for det meste i fjellheimen på vestlandet, gjerne mellom forskjellige DNT-hytter i fjellet. Jeg har egne randoski til skikkelige toppturer. Og noen turer over vidden når føret er bra da.

Så jeg tenker egentlig at jeg vil ha ett par Åsnes Nansen, eller kanskje Ingstad. Der har jeg ikke bestemt meg helt enda for hva som er det bese valget.

Men det jeg egentlig lurer mest på er valg av bindinger:

Jeg lurer litt på om det beste valget for meg er BC-magnum kanskje? Er det noen forskjell på disse i dete hele tatt i forhold til de vanlige BC-manuell og BC-Auto bindingene? Gir de noe bedre kontroll nedover, eller er det kun ekstra vekt? Er de tyngre å gå med, eller er de også gode å gå med?

Hvordan blir BC-Magnum sammenlignet med 75mm?

Takker for alle svar :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bc Auto er bare å styre unne, smalere innfesting for pinnen på skoen og mekanisme som er veldig utsatt for ising.

Manuell og Magnum er i utgangspunktet samme binding, men magnum har breiere plastplatform og gjør seg godt på Ingstad.

Min anbefaling er å gå for Nansen med BC Manuell. Ingstad blir for vinglete bortover på hard skare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BC Magnum er en kraftigere binding enn vanlig BC. BC-bindinger gir bedre bevegelighet enn 75mm. Men de er ikke fullt så stabile. Det er lettere å styre 75 mm. i løs snø eller når det er hardt føre. BC-bindinger kan fint brukes i oppkjørte spor mens det ofte blir vanskelig med 75 mm. Noen erfarer også at under langvarig hard bruk, så vil sko lettere gå i stykker ved bruk av 75 mm. Ved bruk av dette bindingssystemet så bøyes såle og sko i mye større grad enn ved bruk av BC der skoen er "hengslet" inn i bindingen. Skal du stort sett bevege deg utenfor spor og kanske ta en del telemarkssvinger etc. bør 75 mm. vurderes. Jeg brukes selv BC systemet. Min bruk er stort sett turer i slakt terreng og av og til i spor. Blir lite svinger og utforkjøringer på meg. Ofte er jeg på lengre turer med pulk og da synes jeg BC funker helt topp. Men jeg foretrekker BC magnum pga. bedre stabilitet og styrke. Det gir et mer allsidig bruksområde. Jeg bruker også kun den manuelle utgaven. Jeg har sittet på fjellet i sterk vind og kulde med frossen BC-autobinding. Jeg fant heldigvis le der jeg fikk fyrt primus og tatt av meg sko med ski på slik at jeg fikk tint bindingen. Under mer uheldige omstendigheter kunne den situasjonen blitt farlig. Har også hørt historier om folk som har falt inn i buskas, blitt sittende fast i et kaos av greiner og ski og ikke klart å løse ut en auto-binding. Vektforskjellen på BC og BC Magnum finner jeg ubetydelig. merker heller ikke noen forskjell hvorvidt den ene er tyngre å gå med framfor den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bc Auto er bare å styre unne, smalere innfesting for pinnen på skoen og mekanisme som er veldig utsatt for ising.

Manuell og Magnum er i utgangspunktet samme binding, men magnum har breiere plastplatform og gjør seg godt på Ingstad.

Min anbefaling er å gå for Nansen med BC Manuell. Ingstad blir for vinglete bortover på hard skare.

Høres fornufig ut det du sier. Men tror du at BC-magnum kan være enda stødigere på nansen enn bc-manuell?

BC Magnum er en kraftigere binding enn vanlig BC. BC-bindinger gir bedre bevegelighet enn 75mm. Men de er ikke fullt så stabile. Det er lettere å styre 75 mm. i løs snø eller når det er hardt føre. BC-bindinger kan fint brukes i oppkjørte spor mens det ofte blir vanskelig med 75 mm. Noen erfarer også at under langvarig hard bruk, så vil sko lettere gå i stykker ved bruk av 75 mm. Ved bruk av dette bindingssystemet så bøyes såle og sko i mye større grad enn ved bruk av BC der skoen er "hengslet" inn i bindingen. Skal du stort sett bevege deg utenfor spor og kanske ta en del telemarkssvinger etc. bør 75 mm. vurderes. Jeg brukes selv BC systemet. Min bruk er stort sett turer i slakt terreng og av og til i spor. Blir lite svinger og utforkjøringer på meg. Ofte er jeg på lengre turer med pulk og da synes jeg BC funker helt topp. Men jeg foretrekker BC magnum pga. bedre stabilitet og styrke. Det gir et mer allsidig bruksområde. Jeg bruker også kun den manuelle utgaven. Jeg har sittet på fjellet i sterk vind og kulde med frossen BC-autobinding. Jeg fant heldigvis le der jeg fikk fyrt primus og tatt av meg sko med ski på slik at jeg fikk tint bindingen. Under mer uheldige omstendigheter kunne den situasjonen blitt farlig. Har også hørt historier om folk som har falt inn i buskas, blitt sittende fast i et kaos av greiner og ski og ikke klart å løse ut en auto-binding. Vektforskjellen på BC og BC Magnum finner jeg ubetydelig. merker heller ikke noen forskjell hvorvidt den ene er tyngre å gå med framfor den andre.

Jeg har hatt 75mm for mange mange år siden, og bruker i dag bc-auto på mine gamle Rago ski.

Vil du si at det er merkbar forskjell i stabilitet mellom Bc-manuell og bc-magnum? (på nansen skiene)

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker selv nansen med bc magnum binding og crispi stetind sko. Enormt fornøyd med valget til mitt bruk. det vil si skiturer stort sett utfor løyper og ofte med pulk. Liker at magnum er kraftigere generelt sett, også utenom den bredere platen. Ikke akkurat laget til toppturer, men da bruker jeg heller randoneé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker selv nansen med bc magnum binding og crispi stetind sko. Enormt fornøyd med valget til mitt bruk. det vil si skiturer stort sett utfor løyper og ofte med pulk. Liker at magnum er kraftigere generelt sett, også utenom den bredere platen. Ikke akkurat laget til toppturer, men da bruker jeg heller randoneé.

Har Randonee selv til toppturer :? Da duger ingenting annet for min del, selv om det er grusomt tungt å gå opp med.

Kommer til å gå mest utenfor løyper selv, men gjerne en del der andre har gått opp spor. F.eks. fra hytte til hytte. Når jeg går i løype blir det med konen, men da kan jeg helt fint gå utenfor, eller ta på meg de gamle Ragoene mine.

Hvordan fungerer den kombinasjoene du har om du kommer over noen oppkjørte eller oppgåtte spor? Klarer du å benytte de om de er slitt slitt, eller er det bare mulig å gå ved siden av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.