Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur til UK?


REs

Anbefalte innlegg

For litt over en måned siden var jeg så "dritt lei" jobben min at jeg rett og slett leverte inn en kort og grei oppsigelse. Etter ca. 12 år i en interessant og spennende jobb ble en del av firmaet jeg jobbet i kjøpt av et annet firma og jeg ble med på lasset. Etter ca. 3 år med ny arbeidsgiver fikk jeg nok.

1. juni er jeg klar for nye oppdrag og nå har jeg begynt å lure litt på om kanskje en uke eller to kunne brukes til en spasertur i Scotland eller et annet sted i UK før alvoret setter inn på ny.

Jeg har vert på Ben Nevis så der trenger jeg ikke gå igjen, men kanskje det er noen andre steder hvor det kan være fint å ta noen dager, over haug og hammar, gjerne fra pub til pub med sekk på ryggen. Mye av turområdene i UK er jo fine veier og stier over velpleiet jordbruksland, men de har sikkert noe som er litt mer øde også.

Nå lurer jeg på om det er noen der ute som vet noe om dette og kan gi noen tips.

Jeg har surfet litt på nettet, men der er det en liten jungel av tilbud på arrangerte turer som passer både for "sofaslitere" og bevegelseshemmede. Jeg kunne tenke meg noe med litt mer natur og motbakker.

Som Norge blir det nok aldri, men like vel. Noe må de vel ha å tilby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For litt over en måned siden var jeg så "dritt lei" jobben min at jeg rett og slett leverte inn en kort og grei oppsigelse. Etter ca. 12 år i en interessant og spennende jobb ble en del av firmaet jeg jobbet i kjøpt av et annet firma og jeg ble med på lasset. Etter ca. 3 år med ny arbeidsgiver fikk jeg nok.

1. juni er jeg klar for nye oppdrag og nå har jeg begynt å lure litt på om kanskje en uke eller to kunne brukes til en spasertur i Scotland eller et annet sted i UK før alvoret setter inn på ny.

Jeg har vert på Ben Nevis så der trenger jeg ikke gå igjen, men kanskje det er noen andre steder hvor det kan være fint å ta noen dager, over haug og hammar, gjerne fra pub til pub med sekk på ryggen. Mye av turområdene i UK er jo fine veier og stier over velpleiet jordbruksland, men de har sikkert noe som er litt mer øde også.

Nå lurer jeg på om det er noen der ute som vet noe om dette og kan gi noen tips.

Jeg har surfet litt på nettet, men der er det en liten jungel av tilbud på arrangerte turer som passer både for "sofaslitere" og bevegelseshemmede. Jeg kunne tenke meg noe med litt mer natur og motbakker.

Som Norge blir det nok aldri, men like vel. Noe må de vel ha å tilby.

Skal du bo i telt så er det strengt tatt bare Skottland hvor man kan telte lovlig i naturen. Men dersom man er forsiktig kan man telte ellers også. Lake District er jo et rimelig pent område i England og ellers så er det jo div øyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isle of Skye kunne kanskje være interessant. Denne øya står jo også sentralt i Scottlands historie. Det var jo her "Boney prins Charles" søkte tilflukt etter at han tapte slaget ved Culloden.

http://www.nursery-rhymes-collection.com/lyrics_skye_boat_song.html

Og så har de jo Talisker whisky brenneri i Carbost.

Men vi har jo også isle of Arran som som ikke må forveksles med Aran vest for Irland har gitt navn til den kjente Arran genseren, eller "jumper" som vi sier her hos oss. Det heter det forresten også på engesk.

http://en.wikipedia.org/wiki/Aran_jumper

Arran vest i Scottland har visst også en del fine muligheter for å få brukt fjellskoene.

http://www.visitarran.net/walking/

Problemet med øyene er bare at det tar litt tid å komme dit. man må vel over med båt?

Jeg har hatt et par uker rundt i Scottland med bil, og så har jeg vert over Nordsjøen med seilebåt til Banff, eller Macduff som det heter der hvor det er mulig å komme inn med båt. Men jeg har aldri vert ute på øyene så dette kunne jo være interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isle of Skye er landfast med bro i nordenden. Vi ankom Skye med ferge etter å ha kjørt fra Fort William et lite stykke. Fra Uig på Skye går det ferge videre til de ytre Hebridene, her bør nok fergetider sjekkes, kun noen få avganger daglig. Vi vurderte å reise ut dit, og øyhoppe nordøstover inn til fastlandet igjen, men hadde bare noen få dager, så vi droppet den ruta og kjørte broen inn til fastlandet fra Skye.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lake District kan anbefales på det varmeste hvis du ønsker å kombinere fjellvandring - eller hill walking som de kaller det der - og pubs. Jeg oppholdt meg en liten uke der i 2008, de første etappene av en tur som gikk tvers over landet. Så helt annerledes enn steinrøysa Norge, på avstand ser fjellene ut til å være dekket med fløyel, og enkelte steder finnes det noen fascinerende hauger, mange av dem, som kalles dumlins. Nesten som en bmx-bane dekket av gress. Vi traff få teltere, men noen fant vi, da. Poor sods, det høljet ned mesteparten av tida!

Kom så langt at jeg fikk blogget halvparten av turen, bl.a. dekker det Lake District. Denne delen av England yter virkelig service til vandrere med alle sine B & B's og pubs. Hyggelige og avslappa mennesker er det også. Hvis du er interessert kan du lese om det her: http://stedetmitt.blogspot.com/search/label/Min%20coast%20to%20coast%20walk%202008 Blogginnleggene går baklengs, de nyeste først og så leser du deg bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært flere ganger i UK og var også veldig imponert over lake district. På fjellene der er det skikkelig øde og som Norge, mens dalene er koselig med pub og små butikker. Det var den fineste delen av coast to coast walk syntes jeg.

Ellers kunne jeg tenke meg å besøke Wales som også skal være øde.

Skye har jeg også vært i noen dager. Lett å finne teltplasser uten alfarvei.

Jeg har gått West highland way 2 ganger og deler av den er ganske øde, men du treffer mye folk der. Og kanskje kjenner du det allerede? Andre områder i scotland er roligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kanskje Lake district kunne kanskje passe. Terrenget ser jo fint ut, men været er det jo ingen som kan gjøre noe med. Da jeg kjørte nordover langs vestkysten av Scottland hadde jeg et typisk vestlandsvær i ca. en uke, men vi vestlendinger er jo vandt til slikt vær så det gikk bra den gangen også. Da jeg besøkte Ben Nevis var det slikt vær på toppen som det visst er over 300 dager i året. Tåke og lett regn. Jeg var kledd for slike forhold, men det var det ikke mange andre som var.

Jeg får vel ta en nærmere titt på Lake district. Fikk nettopp noen indikasjoner på at kona og barna kunne tenke seg en tur til London i sommer så kanskje jeg kan slippe denne belastningen og heller ta meg en tur et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Kanske inte så mycket pubar, men Cairngorms är nog själva hjärtat av högländerna:

http://www.huthyfs.com/scotgal/scotindex.html

M h a en karta bör man kunna se kortare varianter, och kanske fler besök i byarna.

Enig, flott område dette! Var der for noen år siden og gikk da fra Braemar til Aviemore, det var en flott tur. Og om en bruker litt mer tid kan en telte og gå på toppene når været tillater det. Bare viktig å vitebat været ofte skifter enda fortere enn i norske fjell og at det svært ofte blir så dårlig sikt at det er vanskelig finne tilbake.. Derfor alltid mye varmt tøy i sekken ( men det vet jo vi norskingene allerede :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.