Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan kart til Norge på langs(sommer)


olaskaansar

Anbefalte innlegg

Annonse

Kommer an på hvor detaljert du vil orientere. Med 1:50 000 kartene har du stier, og litt til.

Særlig i sør foretrekker jeg Cappelens 1:100 000 kart. Stier er merket.

Enkelte steder der det ikke er behov for å detaljorientere kan veikart gjøre nytten. Det er merket en del T-stier på 1:365 000 veikartene. På en en tur i sørover fra Nordkapp brukte jeg veikart i 1:250 000 fra 80 tallet. Da hadde jeg ikke behov for å vite nøyaktig hvor jeg befant meg, men kunne "oppdage" nye vann og steder etterhvert som jeg ruslet sørover. De største elever og vann er merket, så det fungerer greit. Hadde en flott månedstur, der jeg loffet sørover mot Kautokeino.

For minst kart og likevel god kontroll anbefales turkart i 1:100 000 der dette er tilgjengelig, 1: 50 000 i enkelte mer krevende fjellområder og myrområder der en er avhengig av finorientering, 1:50 000 for områder en skal fiske og vil få med seg de mindre vannene, småflykart/veikart på "transportetapper" og områder en ikke er avhengig av å finne stier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.