Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynnertopper (Jotunheimen)

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

I vår/sommer har jeg lyst til å prøve meg på noen 2000metre i Jotunheimen. Jeg er vant til å gå langt og har ikke høydeskrekk. MEN; Jeg mangler klatreerfaring og jeg går som regel alene.

Er det noen her som har tips til enkle topper over 2000 meter (både med og uten ski)? Gjerne med rutebeskrivelse.. Da blir jeg veldig glad!

Kristin

Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har gått noen turer i Jotenheimen og hvis jeg skulle anbefale deg noen lett overkommelige men samtidig spennende fjell a gå i, må jeg si at Galhøpiggen og Glittertind er to fantastiske turer. Se www.etojm.com for detalier ellers kan du se noen flotte bilder fra noen av mine turer på www.home.no/hamish...(best med bredband!)

Lykke til.......

Skrevet

Enkle toppe både sommer og vinter: Högdebrotet er en enkel top til med adgang fra GjendesHeim eller fra vejen over Valdresflya. Andre enkle toppe er Veslefjeldtinden og Storbretinden med adgang fra Krossbu.

Om Sommeren findes mange muligheder. Et godt udganspunkt vil være Leirvassbu med enkle toppe som Tverrbotntinderne, Stetinden, Kirkja og Høgvagttinderne.

Alle disse toppe klares uden at gå på bre.

Du kan sikkert finde rutebeskrivelser på Etojm.com - slå op på den alfabetiske liste over toppe: http://www.etojm.com/Norsk/topper.htm

God Tur!

Med venlig Hilsen

Viggo

Skrevet

ja,her vil du nok få tips etterhvert,og fra min side tør jeg forelå noen greie,men utbytterike turer i nordøstheimen.

Besshø:-Fra Bessheim på god sti opp langs Bessa til utløpsoset til Bessvatn,deretter

på svakere sti innover langs vatnet til Bekken ned ifra breen,opp i slynger langsetter bekken,over Brui og videre slakt til topps

.

Da har du gleden av å se maurene på Besseggen,som forøvrig virker stusslig sett ifra toppen.

Langt de fleste toppene er lett å bestige,og med litt fjellsinne går de mer vriene og.

Andre topper i område er:Surtningssua,Nautgardstind,Glittertind som alle er vandretopper.

Men,heimen er stor og toppene er mange,det blir vel valgets kvaler.

Bon voyage

Skrevet

Du er vant til å gå langt skriver du, og har ikke høydeskrekk. På sommerføre kan du sikkert fint greie f.eks store Memurutind (2364 moh) fra Spiterstulen. Følg stien sørover til du møter Heillstuguåe. Ta av der og gå på nordsiden av denne åa til du nærmer deg Heillstugubreen. Etterhvert skrår du opp mot Veoskaret i grov og noe bratt ur, så på slak og bred rygg sørover mot vesttoppen på store Memurutind. Fra Spiterstulen er det ca 10 km èn vei.

Fra Spiterstulen er også Leirhøe (2330 moh) en topp uten vanskeligheter. Du kan følge samme rute til Veoskaret som nevnt ovenfor. Fra Veoskaret går du mot nord og opp den brede sørflanken. Nesten like langt som til store Memurutind. En kortere variant opp er å følge stien fra Spiterstulen ca 3 km sørover til du nærmer deg bekken Leirgrove. Følg denne bekken oppover, etterhvert på sørsiden, og så opp den brede ryggen sør for breen. Dette alternativet opp gir en distanse på ca 7 km èn vei og nok av høydemeter. :wink:

Ellers er det nevnt flere lette topper av andre her. Som Viggo også skriver, er Leirvassbu et godt utgangspunkt for lette toppturer.

Fra Fondsbu/Eidsbugarden er bl.a Galdeberget (2075 moh) og Langeskavltind (2014 moh) lett tilgjengelige. Disse er også fine på vinterføre.

I vest-Jotunheimen er store Dyrhaugstind (2147 moh) og store Soleibotntind (2083 moh) fine nybegynnertopper. Dyrhaugstind er noe luftig like før toppen med lett klyving, men uten høydeskrekk burde det gå helt greit. Der får du en storslått utsikt mot bl.a store Skagastølstind.

• 3 uker senere...
Skrevet

Andre fine topper er:

Store Smørstabbtind (2208 moh) ved Krossbu - Turbeskrivelse finner du her - www.geocities.com/mistralmxno/St.Smoerstabbtind.html

Store Knutholstind (2340 moh) ved Gjendbu - Turbeskrivelse - www.geocities.com/mistralmxno/St.Knutholstind.html

Eller en annen og fin topp i Vest - Jotunheimen, er Vestre Austadbotntind (2100 moh) - Turbeskrivelse - www.geocities.com/mistralmxno/Vestre_Austadbotntind.html

Dette var bare noen ..... det er mange flere :):)

Rune.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.