Gå til innhold
  • Bli medlem

Vårtur til Hestbrepiggene

Viggo

Anbefalte innlegg

Kære Fjellforum

Vi er en gruppe på 8 danskere, som planlægger en vårtur i Pinsen midt i maj med telt og ski til Hestbrepiggene. Vi har ca. 3½ dag til rådighed i fjellet og satser på en "basecamp-model" med teltene et stykke oppe i fjellet og at gå ture og topturer herfra hver dag. Vi forventer at medbringe breudstyr.

Jeg har fået oplyst, at det er muligt at køre i bil frem til Kvandalsvollun og måske :) frem til Netosætri.

Vi vil være glade for gode forslag til os i den anledning og eventuelle advarsler om skredfarer.

Med venlig hilsen

Viggo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det nærmeste og høyestliggende utgangspunktet for en tur på Hestbrepiggene er utvilsomt veien nedenfor Netosetrene (ca. 740 moh.). Jeg ville vurdert å legge meg i telt på 1500-1600 meter ved Steinahøfjellet noe sør for den østligste Hestbrepiggen (2103 moh.). Herfra kan man med dagstursekk rekke over alle Hestbrepiggene og Hesthøi på 3,5 dager. Den tøffeste jobben er å bære base camp opp 800-900 meter. Men belønningen er stor om været slår til.

Jeg var i området i slutten av mars og opplevde stabile snøforhold. Hva det er medio mai er vanskelig å si. Uansett, det er mye snø i fjellet i år. Vil man redusere risikoen får man holde seg unna de bratteste flankene.

Dere kommer ikke til å bli alene på Hestbrepiggene i mai. God tur!

Mvh. GunnarF.

post-14-133474390314_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.