Gå til innhold
  • Bli medlem

nybegynner tur på vidda


Anbefalte innlegg

Hei,

Vi er en liten gjeng ferskinger som planlegger "Finse - Geiterygghytta - Hallingskeid- Finse" turen foreslått av DNT i slutten av mars. Er ikke helt ukjent med og være ute en vinterdag, men lenge siden jeg har overnattet ute, noe som blir tilfellet for noen av oss selv om det er hytter i nærheten. Vi har vel alle sett på dette som en forholdsvis planketur, med korte dagsetapper og grei skuring i forhold til avstand til hytter\jernbane stasjon osv. Men siden vi er såpass uerfarne vil det jo dukke opp en del ting vi ikke hadde tenkt på. Noen i gruppe kommer til å gå med mer "marka" ski enn skikkelig fjellski, og noen har noe billigere bekledning enn det optimale, i form av en billig skall-jakke osv. Det jeg lurer på er mest om is og skredfare over skarvheimen, og andre ting vi burde være spesielt obs på før vi reiser?

Beklager små rotete fremlegging, men håper på tilbakemelding uansett ;)

Joakim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk i hvert fall staver med brede trinser, ikke sånne små som sitter på de letteste staver.

Vanlige markaski kan lett gå i stykker ved å du river bindingen fra skien. Da har du et alvorlig problem. Prøv heller å låne fjellski fra noen. Det går sikkert bra i 90% av tilfellene, men tør du ta sjansen i skikkelig drittvær??

Billig bekledning bør ikke være noe problem, bare du har ull eller syntetisk sportsundertøy på kroppen og på beina og ikke bomull. Man må ha med seg skikkelig vindtett tøy. Dette kan være en billig regnjakke/bukse.

Har ikke peiling på skred, men stakede ruter skal være trygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk i hvert fall staver med brede trinser, ikke sånne små som sitter på de letteste staver.

Det er ingen problem med små racing-trinser når ein bare er over skoggrensa. Eg har sjølv brukt det i ca 25 år, ca 50 dagar pr sesong, og eg gjer det fordi det er dei beste trinsene til høgfjellsbruk. Det ser amatørmessig ut i enkelte sine auge, men det fungerer veldig bra for oss som er meir oppteken av funksjon enn image :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen problem med små racing-trinser når ein bare er over skoggrensa. Eg har sjølv brukt det i ca 25 år, ca 50 dagar pr sesong, og eg gjer det fordi det er dei beste trinsene til høgfjellsbruk. Det ser amatørmessig ut i enkelte sine auge, men det fungerer veldig bra for oss som er meir oppteken av funksjon enn image :lol:

Problem og problem, alt er relativt. Med racingtrinser synker du mer nedi enn med store trinser, det kan ikke diskuteres. Under bløte pudderforhold sliter man da mer, det så jeg tydelig sist i februar, da en kammerat slet seg oppover fra Finse. Når 30% av staven forsvinner i hullet, blir det lite effektiv. Hvorfor sier du "over skoggrensen", det er da ikke alltid skare der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skare er snø som har vore kram men som har frose att. Skare er det sjeldan i fjellet før april. Men sjøl om det ikkje er skare, er snøen oftast fast pga vinden. Derfor begrensar eg påstanden min til over skoggrensa.

Om det er litt laussnø heilt på toppen, er det veldig sjeldan langt ned til eit fast lag. Det er nøyaktig det same laget som større trinser stoppar på. Små trinser utan ein lang tupp under, er mykje meir behagleg å gå med under slike forhold, nettopp fordi den lange tuppen ellers på bryte seg veg gjennom snøen medan ein skuver ifrå og staven endrar vinkelen til bakken. Og dette er slik forholda er som regel. Så er det nokre få gonger, at forholda kan vera slik at større trinser kan ha ein liten fordel, men det er ikkje ofte, og den fordelen er ikkje stor.

Eg er til fjells på ski kvar einaste helg frå det vert skiføre i november til sist i juni. Og på ca 25 år med racingtrinser, er det ein gong eg har opplevd så lause forhold at stavane sokk ubehagleg langt ned, men då var det så djup og så laus snø, at skiene sokk akkurat like langt ned, så eg gjekk med laussnø til låret. Større trinser ville ikkje vore betre. Eg snudde etter 200m og prøvde meg på 30' Tubbs-trugar, og dei sokk akkurat like langt ned dei også. All snøen var då kome det siste døgnet. Dagen etter var det heilt greie forhold, men slik at du truleg ville sagt at store trinser var best. Fordelen med små trinser i slike tilfeller, er at dei er mykje lettare å dra opp av snøen, fordi snøen glir av i motsetning til store trinser som lyfter opp 10-20cm snø i ein diameter som er lik trinsa.

Du må sjølvsagt bruke dei stavane du sjølv er komfortable med, eg bare presiserer at det ikkje er nokon grunn til å fraråde bruk av racertrinser på turar som den trådstartar har planlagt. Eg brukte det sjølv i akkurat same området i påska i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, det er godt og høre. Men hva slags skiforhold kan man forvente seg på vidda i snøvær i begynnelsen av april, er 20km om dagen et ok mål for noen forholdsvis unge og forholdsvis spreke skigåere eller kan vi forvente å klyve i 30 cm snø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, det er godt og høre. Men hva slags skiforhold kan man forvente seg på vidda i snøvær i begynnelsen av april, er 20km om dagen et ok mål for noen forholdsvis unge og forholdsvis spreke skigåere eller kan vi forvente å klyve i 30 cm snø?

Jeg har i en påske for noen år tilbake opplevd å ha 30-40 cm med nysnø fra Finse. Det var slitsomt. Selv om noen passerte oss, forsvant sporene deres med en gang pga hardt vind og jeg måtte tråkke spor hele veien. Den dagen klarte vi 25 km (Finse - Krækkja) og da var jeg sammen med en som hadde relativt lavt tempo.

Dermed tror jeg at 20km for spreke skigåere ikke er noe problem. Men dere tar selvfølgelig med mer bagasje enn vi hadde, om dere skal sove ute. Da har du fordelen at du kan sette opp teltet tidligere om du må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke spådd så mye snø eller, og med vind legger det seg kanskje ikke, men vi får bare se. Vi har ikke telt til alle, planlagt at halvparten skal sove på hytter, men i verstefall så ordner vi oss vel til på en måte. Ønsk oss lykke til og god påske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.