Gå til innhold
  • Bli medlem

vårtegn


REJOHN

Anbefalte innlegg

Annonse

Der jeg vokste opp hadde vi et sikkert vårtegn og det var en av naboguttene med en liten kasse bak på sykkelen. I kassen hadde han kaninen sin som skulle på sitt årlige besøk til en hannkanin et eller annet sted i nærheten.

Desverre varer ikke slike vårtegn evig, men i går mens jeg var ute og vasket bil registrerte jeg et annet vårtegn som jeg nesten trodde var borte for alltid.

Barn som blåser i løvetannstilker.

Da jeg var barn var dette, sammen med å bruke et flatt gresstrå, allmenkunskap som kom til syne hver vår. Litt senere var det rognebærtreet som fikk gjennomgå når smågutter med speiderkniv skulle lage fløyter.

Forhåpentligvis er ikke denne kunnskapen helt glemt enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meiseparene har allerede begynt å reservere fuglekassene. Valget står nå mot en eldre kasse med innredning (fra i fjor, men ubrukt) eller en hel ny kasse uten innredning.

Ellers synes jeg vårtegn er hakkespett som står og hakker i metalplaten øverst på telefonstopler. De har jeg hørt allerede i forrige uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt av 2 flått på bikkja, og fått selv 20-30 loppebitt. Jo våren har kommet.

Nå er vi snart klar for hoggormen. Bikkja og jeg øvde på en stålorm i går. Jeg prøvde å få den til å ikke ta stålormen, men jaktinnstiktet var alt for stort. Stålormen reddet seg den, takke være meg, men jeg vet at bikkja vil alltid fly etter ting som beveger seg. Godt ormer ikke lukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt av 2 flått på bikkja, og fått selv 20-30 loppebitt. Jo våren har kommet.

Nå er vi snart klar for hoggormen. Bikkja og jeg øvde på en stålorm i går. Jeg prøvde å få den til å ikke ta stålormen, men jaktinnstiktet var alt for stort. Stålormen reddet seg den, takke være meg, men jeg vet at bikkja vil alltid fly etter ting som beveger seg. Godt ormer ikke lukter.

Bikkja mi ble bitt av huggorm, og svende mellom liv og død en god stund, men klarte seg. Dette var før jeg tok den over. Nå har han medisin på halsbåndet i form av piller hvis det skulle skje igjen. Men jeg undres.. Tror dere han har tatt lærdom av hendelsen hvis han skulle komme over en orm igjen? Er en husky/malamute blanding på 1,5 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si. Bikkja mi (husky) er ikke intrssert i orm når hun ser de. Men Hvis hun hører det kommer kravlelyder fra ett kratt eller slikt kan hun stupe på uten å vite hva det er. Sikkert da for å ta mus.

Måtte legge ut litt tørre blader og slikt på kant av platting på hytta i fjor så vi hørte hvis ormen kom krypende opp. Første året på lenge den har vært der. Kuttet ned noe kratt i nærhet utpå sommeren oghar ikke sett den siden.

Husk at de pillene er allergimedisin, sikkert prednisolon som er et kortison-steriode preparat. Det er ingen mottgift men demper allergiske og kan dempe andre kropslige utslag. Den "kjøper litt tid" hvis man har langt til dyrlege. Men de kan og gjør at hund kvikner litt til og blir mer aktiv, noe som da gir mer blodsirkulasjon og raskere spredning av gift. Hold den i ro.

Hund skal helst ikke gå selv, men bæres. Tablettene er ikke noe alternativ til å dra til dyrlege men kan redde bikkja fra kvelning hvis den f.eks er bitt i hals, tunge.

Bikkja må inn til dyrlege å ligge med intravenøs veskebehandling og evt få motgift pg antibiotika. Giften paseres kroppen ganske fort men kan gi senskader, spes på nyrer.

Behandling hos dyrlege bør skje så fort som mulig. Har det begynt å nærme seg ett døgn etter bitt er det mange som mener det ikke lenger har noe for seg. jeg vet ikke, spør din dyrlege.

Er man på tur med lang vei til bil/vei så ha gjerne med litt saltpølse eller noe salt bikkja liker. Gi den litt stadig vekk så den blir tørst og drikker mer enn vanlig. Det fortynner utskillelsen av gift.

Litt over hvert 3. bitt er tørrbitt men man skal ikke sjanse på det. Ikke all hunder får like kraftige reaksjoner og det varierer og hvor mye gift ormen spruter inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk 5-6 myggstikk i går. Et vårtegn jeg godt kunne vært foruten :(

Litt tidlig for myggstikk enda vil jeg tro. Er du sikker på at det ikke er fuglelopper? Det nermer seg høysesong for disse blosugerne nå.

De første myggene som viser seg om våren tror jeg er fjærmygg, men uansett så er det ofte hannmyggen som kommer først og den suger ikke blod, den er vegetarianer, men det er verre med damene. (De suger deg tom så fort de får en sjangs. :twisted: )

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5568&MainArea_5661=5568:0:15,3384:1:0:0:::0:0&MainLeft_5568=5544:60313::1:5570:3:::0:0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt av 2 flått på bikkja, og fått selv 20-30 loppebitt. Jo våren har kommet.

Nå er vi snart klar for hoggormen. Bikkja og jeg øvde på en stålorm i går. Jeg prøvde å få den til å ikke ta stålormen, men jaktinnstiktet var alt for stort. Stålormen reddet seg den, takke være meg, men jeg vet at bikkja vil alltid fly etter ting som beveger seg. Godt ormer ikke lukter.

Huggorm lukter ja, ta den opp og lukt på den skal du kjenne det biter i nesa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si. Bikkja mi (husky) er ikke intrssert i orm når hun ser de. Men Hvis hun hører det kommer kravlelyder fra ett kratt eller slikt kan hun stupe på uten å vite hva det er. Sikkert da for å ta mus.

Måtte legge ut litt tørre blader og slikt på kant av platting på hytta i fjor så vi hørte hvis ormen kom krypende opp. Første året på lenge den har vært der. Kuttet ned noe kratt i nærhet utpå sommeren oghar ikke sett den siden.

Husk at de pillene er allergimedisin, sikkert prednisolon som er et kortison-steriode preparat. Det er ingen mottgift men demper allergiske og kan dempe andre kropslige utslag. Den "kjøper litt tid" hvis man har langt til dyrlege. Men de kan og gjør at hund kvikner litt til og blir mer aktiv, noe som da gir mer blodsirkulasjon og raskere spredning av gift. Hold den i ro.

Hund skal helst ikke gå selv, men bæres. Tablettene er ikke noe alternativ til å dra til dyrlege men kan redde bikkja fra kvelning hvis den f.eks er bitt i hals, tunge.

Bikkja må inn til dyrlege å ligge med intravenøs veskebehandling og evt få motgift pg antibiotika. Giften paseres kroppen ganske fort men kan gi senskader, spes på nyrer.

Behandling hos dyrlege bør skje så fort som mulig. Har det begynt å nærme seg ett døgn etter bitt er det mange som mener det ikke lenger har noe for seg. jeg vet ikke, spør din dyrlege.

Er man på tur med lang vei til bil/vei så ha gjerne med litt saltpølse eller noe salt bikkja liker. Gi den litt stadig vekk så den blir tørst og drikker mer enn vanlig. Det fortynner utskillelsen av gift.

Litt over hvert 3. bitt er tørrbitt men man skal ikke sjanse på det. Ikke all hunder får like kraftige reaksjoner og det varierer og hvor mye gift ormen spruter inn.

Mye nyttig info der, takk for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meiseparene har allerede begynt å reservere fuglekassene. Valget står nå mot en eldre kasse med innredning (fra i fjor, men ubrukt) eller en hel ny kasse uten innredning.

Ellers synes jeg vårtegn er hakkespett som står og hakker i metalplaten øverst på telefonstopler. De har jeg hørt allerede i forrige uke.

Du bør fjerne det gamle reiret fra meisekassen enten det er brukt eller ikke. Fuglene bygger uansett nytt reir. De bruker ikke det gamle. Er det et gammelt reir i kassen og de velger å flytte inn så lager de et nytt over det gamle. Det er muligheter for at parasitter fra det gamle reiret, spesielt brukte reir, kan skade eller i verste fall drepe de nyfødte fugleungene.

Ellers bør meisekasser henge med minst 30 meters avstand. Meisene er veldig teritoriale og jager bort alle andre meiser som kommer innenfor området.

Meisehannen er så opptatt med å synge og å holde andre meiser borte fra området sitt at han ikke klarer å holde styr på kona si. Han ender derfor ofte opp med at andre er far til flere av ungene i reiret enn ham selv.

Kanskje hun synes det er greit med litt spredning av genene. Det kan jo tenkes at han som synger så bra "bare har det i kjeften". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Ringduene som pleier å holde til i hagen har kommet.

- Bikkja røyter som f....men har forsåvidt gjort det noen uker alt. Ante derfor at det kom til å bli varmere vær. Når hun begynner røyte er de som regel 10-14 dager til det blir en del varmere.

Litt enkel folkeopplysning:

Hos oss har vi to relativt vanlige duetyper, foruten byduene da. Ringdue og den noe mindre tyrkerduen, som også ble kaldt italiensk skogdue den gang den kom her til landet. Skogdua hekker ikke her vest hos oss.

Sangen til disse er ganske lett å skille fra hverandre. Ringdua som er størst teller til 5 mens tyrkerdua bare teller til tre.

Neste gang du hører en due så er det bare å telle.

http://fuglar.no/galleri/lyder.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.