Gå til innhold
  • Bli medlem

hva ville du betalt for vårt tilbud?


Anbefalte innlegg

hei, vi er en gruppe studenter som holder på med å lage en forretningsplan for en villmarkscamp som del av et universitetsfag.

Vi trenger hjelp fra noen snille sjeler der ute som kan komme med ideer til hva dere er villige til å betale (som bedriftskunde) for to typer pakketilbud vi tilbyr:

pakketilbud 1: 2 overnattinger, all mat inkludert i pris (festmiddag avslutning dag 2), teambuildingøvelser på leiren og i nærområdet

pakketilbud 2: 2 overnattinger, all mat inkludert i pris (festmiddag avslutning dag 2), storstilt rebusløp i et større geografisk område (dekker hele 1 dag) og teambuildingøvelser (dag 2)

på leiren sover man i lavvo med enkle, men høystandard fasiliteter. Vi stiller med aktivitetsledere og transport til leiren fra flyplass (1 time unna), tog (15 min unna), evt som nødvendig. Trondheim ligger ca 1,5 time unna.

Vi kan ta imot 3 grupper á 20-30 personer, dvs. 60-90 personer for overnatting i vår leir.

Som konkurransefortrinn har vi en unik lokalisering og et konsept som ikke vil røpe her i frykt for at det kan bli tatt av andre ;D

derfor vil vi ikke gi ut alt for mye informasjon heller.

Men, om noen er villige til å gi sine ideer på hva de er villige til å betale for et slikt tilbud, så gi oss tilbakemelding, om det er noen spørsmål du vil ha svar på - så lenge det ikke handler om selve forretningsideen, så svarer vi selvsagt! :)

mvh

Tonje

Ida

Peter

Anne Marte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous
hei, vi er en gruppe studenter som holder på med å lage en forretningsplan for en villmarkscamp som del av et universitetsfag.

Vi trenger hjelp fra noen snille sjeler der ute som kan komme med ideer til hva dere er villige til å betale (som bedriftskunde) for to typer pakketilbud vi tilbyr:

pakketilbud 1: 2 overnattinger, all mat inkludert i pris (festmiddag avslutning dag 2), teambuildingøvelser på leiren og i nærområdet

pakketilbud 2: 2 overnattinger, all mat inkludert i pris (festmiddag avslutning dag 2), storstilt rebusløp i et større geografisk område (dekker hele 1 dag) og teambuildingøvelser (dag 2)

på leiren sover man i lavvo med enkle, men høystandard fasiliteter. Vi stiller med aktivitetsledere og transport til leiren fra flyplass (1 time unna), tog (15 min unna), evt som nødvendig. Trondheim ligger ca 1,5 time unna.

Vi kan ta imot 3 grupper á 20-30 personer, dvs. 60-90 personer for overnatting i vår leir.

Som konkurransefortrinn har vi en unik lokalisering og et konsept som ikke vil røpe her i frykt for at det kan bli tatt av andre ;D

derfor vil vi ikke gi ut alt for mye informasjon heller.

Men, om noen er villige til å gi sine ideer på hva de er villige til å betale for et slikt tilbud, så gi oss tilbakemelding, om det er noen spørsmål du vil ha svar på - så lenge det ikke handler om selve forretningsideen, så svarer vi selvsagt! :)

mvh

Tonje

Ida

Peter

Anne Marte

Personlig vil jeg nok ikke betale for noe jeg driver med selv.

Men, for å vite hva andre evt er villige til å betale avhenger vel av hva "annet dere har å tilby" enn de som allerede arrangerer villmarksopplevelser flere steder pr i dag. De fleste andre beskriver jo hva konseptene og vilkårene er, så betaler folk etter om de ønsker det eller ikke. Hvis de ikke vet hva det er, hvordan skal de da vite hvor mye de er villige til å betale for det?

Dette ikke for å kritisere, men jeg stiller spørsmål jeg nok ville hatt svar på dersom jeg ville vurdert tilbudet deres..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å vite hva jeg ville betalt når jeg ikke vet hva konseptet går ut på!

Villmarksopplevelser kan jo være så mangt. Alt fra det mer ekstreme som klatring etc til å gå på truger i skogen eller guidet fottur. Når det gjelder maten, er det alt fra det å jakte på vilt selv og tilbrede/spise det, til bølser grillet over et bål.

Helt umulig å svare på uten å vite hva konseptet er, da folk har forskjellige ønsker og hvor grensene for hva de er villige til er veldig forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, vi er en gruppe studenter som holder på med å lage en forretningsplan for en villmarkscamp som del av et universitetsfag.

Som andre har påpekt er det umulig å si fordi det ikke er nok informasjon til å si noe om det.

Jeg ville anbefalt dere å finne ut hvor store de virkelige driftskostnadene er. Hvor mye koster det (virkelig) dere per deltaker. Deretter undersøker dere hvor mye lignende foretak tar per deltaker.

Med disse to tallene så må dere gjøre en vurdering på hvor mye merverdi dere gir i forhold til lignende foretak og om dere har lavere driftskostnader som gjør at dere kan ta en lavere pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, og takk for raske tilbakemeldinger, setter veldig pris på det!

vi er veldig godt klare over at det er vanskelig å si noen pris når vi ikke gir ut særlig til informasjon. Men vi har slitt litt med å finne gode tall fra andre bedrifter, så det vi egentlig lurer på er vel kanskje hva andre bedrifter tar betalt for sine teambuilding-opplegg (det er ikke mange som legger ut priser på nett...). Noen som vet? :)

og vi er også klare over at ulike bedrifter tilbyr mye forskjellig også, som dere også påpeker, og det var derfor vi forsøkte å legge ut en grov oversikt over vårt tilbud ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kan dere ikke bare ta kontakt å høre hva slags priser de har på forskjellige konsepter, da? Dere trenger ikke en gang si at dere er "potensielle konkurrenter" heller (trenger kanskje ikke være konkurrent i det hele tatt, dersom dere holder til langt unna de andre). Da får dere iallfall en viss innsikt i hva de forskjellige tar av priser, avhengig av konsepter, steder, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Å sette priser på slike produkter handler jo ikke fult så mye om hva folk er villige til å betal.

Dere må finne ut hvor er de konkrete kostnadene for å drive et slikt tilbud.

Hva er prisen på maten dere skal servere? trenger dere kokker for å tilberede? skal dere ha en kokk på fulltid eller deltid? eller leie inn catering byråer?

Hvor mye utstyr skal dere kjøpe inn? holdbarheten på dette utstyret, hvor fort skal dere beregne å få dekke inn kostnaden, da en del utstyr kan forhåpentligvis kan brukes om igjen.

Lønn til instruktører, hvor mye skal de lønnes, hvor mange er de.

Administrasjons behovet, kan dere føre regnskap selv eller må dette settes ut, og hva er da billigste med å kjøpe inn folk eller ansette?

Priser til markedsføring ut mot bedriftene selgere for å selge dette inn.

Leie av sted, hva koster det?

Drøft den infoen og sett dere ned med et excel ark så er det bare å regne:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere ikke tør å røpe hva dere skal tilby må dere ikke bli sjokkert over at ingen har evne til å anslå hva det dere tilbyr er verdt heller.

Utifra alternativene dere oppgir så virker alt 1 som å være en firma/fyllefest på en leirplass der overnattinga er lavvo, mens alt to virker som omtrent det samme bare at opplegget innebærer endel vimsing omkring i marka som et tillegg.

Det er langt mellom slike operatører, og langt mellom de som både er villige til å satse og som klarer å stable på beina et godt tilbud i samme område som dere selv, så hemmeligholdet deres begrenser muligheten til innspill på en uegnet måte for deres del.

Det finnes blandt de som tilbyr slikt til firmaer noen få som presenterer tilbudet slikt at det for meg som leder og turvant gjør meg interessert i å betale for et slikt opplegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En aktør som driver med noe lignende er Troll Aktiv, i Evje og Hornnes kommune..

Link til sidene deres med priser de har satt..

http://www.trollaktiv.no/no/forside.aspx

Om dette kan være til hjelp.

Tips!! Bruk google.

Ellers var tipset om å regne ut selvkostkost, for så å finne ut hvilket påslag dere ønsker (hvor mye penger dere skal sitte igjen med)..

Rimelig nyttig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirik78: det er bare at vi har blitt anbefalt å ikke gjøre det, siden dette er en skoleoppgave, eller universitetsoppgave, som ikke skal bli realisert. Men den beror på en idé som en i gruppa har som vi da derfor skjermer litt, så det ble litt kronglete. Men skjønner veldig godt at det var et vanskelig spørsmål å stille når vi gir så lite informasjon ;)

EA: det er sant, sånn vi har forstått det beror det på 3 ting: kundenes betalingsvillighet, hva konkurrentenes prisnivå er og hvilke kostnader vi må dekke med den prisen vi setter. Det siste har vi alt regnet ut en god del på - så godt vi kan som uerfarne til det. Samtidig skal vi kontakte "konkurrenter", noen har vi alt snakket med, og høre hva de setter som pris, som Kaif poengterer =)

tanken med å legge ut denne linken var rett og slett fordi vi ikke visste helt hvor vi skulle begynne med å finne ut hva kundene kunne være villige til å betale.

og takk for linken, Surre, skal sjekke den ut!

hyggelig at dere tar dere tid til å kommentere, blir klokere av det og ser at vår måte å spørre dette spørsmålet på hadde sine klare mangler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hyggelig at dere tar dere tid til å kommentere, blir klokere av det og ser at vår måte å spørre dette spørsmålet på hadde sine klare mangler!

Smart måte å se det på. Husk, det finnes ingen "feil", bare tilbakemeldingeer. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som leder er jeg villig til å betale 1000 kr pr person, og det gjelder begge pakketilbudene. Jeg kan ikke se at rebusløpet vil utgjøre noen vesentlig prisforskjell. Jeg har 14 ansatte, så det blir 14 000 totalt med moms, og det synes jeg er verdt å invistere i noe så viktig som teambuilding. Men det er et poeng at det legges til sommerhalvåret, for jeg er ikke interessert i at folka mine skal bli forkjøla og gi meg ekstrakostnader i sykefravær på toppen av de 14 000 for kurset. Jeg leker ikke butikk, vil jo drive lønnsomt da. Og det er også et poeng at rebusløpet skreddersyes for min bedrift, slik at jeg får en kunnskapsløft-effekt blant mine ansatte. Og jeg er ikke interessert i risikoaktiviteter med potensiale for knekte bein og armer med tilhørende langtidssykemeldinger, så fjellklatring utgår for bedriften min, og det gjør også ridning på hest, basehopping og kajakk ned fosser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som leder er jeg villig til å betale 1000 kr pr person, og det gjelder begge pakketilbudene. Jeg kan ikke se at rebusløpet vil utgjøre noen vesentlig prisforskjell. Jeg har 14 ansatte, så det blir 14 000 totalt med moms, og det synes jeg er verdt å invistere i noe så viktig som teambuilding. Men det er et poeng at det legges til sommerhalvåret, for jeg er ikke interessert i at folka mine skal bli forkjøla og gi meg ekstrakostnader i sykefravær på toppen av de 14 000 for kurset. Jeg leker ikke butikk, vil jo drive lønnsomt da. Og det er også et poeng at rebusløpet skreddersyes for min bedrift, slik at jeg får en kunnskapsløft-effekt blant mine ansatte. Og jeg er ikke interessert i risikoaktiviteter med potensiale for knekte bein og armer med tilhørende langtidssykemeldinger, så fjellklatring utgår for bedriften min, og det gjør også ridning på hest, basehopping og kajakk ned fosser.

1000 pr pers, som skal inkludere mat en hel helg, leie av utstyr (hvertfall lavoo), utstyr/kostnader for aktivitetene, lønn for instruktørene?

Gang summen med 3 (minimum) tenker jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore Bergby, som ennå ikke har kommet i mål i Finnmarksløpet (0900 17.3.12), har et lignende tilbud i Luksefjell i Skien kommune. http://www.luksefjell.com

Vi var der med jobben til julebord et år og synes det var greit nok.

Jeg har også vært der på hundekjøringskurs og synes også det var en flott opplevelse.

Prisene hans tror jeg er godt innarbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å sjekke hva Turistforeningen tar for et lignende opplegg?

http://www.turistforeningen.no/preikestolen_basecamp/

http://www.turistforeningen.no/files/Stavanger_Turistforening/Basecamp%20Preikestolen/Prisliste%20Preikestolen%20basecamp.pdf

Nå har sikkert Turistforeningen investert en del penger i dette anlegget som skal forrentes og tilbakebetales plus at de også sikkert beregner en liten gevinst, men like vel. Dette tilbudet er valdig populært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg sitter for tiden med omtrent samme oppgave som dere har. Tar et fag på høyskolen som heter Næringsutvikling i utmark og har nylig innlevert en forretningsplan som oppgave i faget. Ikke dumt å prøve seg på verdibasert prising men som andre har påpekt før meg så er det umulig å for andre å prissette produktet it ifra de opplysninger dere kommer med. Om dere trenger en pekepinn på hva dere kan ta for pris så sjekk opp lignende bedrifter og se på hva prisen ligger på i markedet. Dette sier også noe om hva folk er villig til å betale. I tillegg kan dere jo gjøre et overslag på omtrentlig hva dere trenger å ta for å få et akseptabelt utbytte. (Om oppgaven innebærer detaljert budsjett så må dere jo uansett tenke over kostnadene dere trenger for opplegget.) Ellers finnes det jo flere forskjellige prissettingsmetoder dere kan bruke men det regner jeg dere har i pensum? Evt. står det litt oppsummerende om det i:

Mehmetoglu (2007) Naturbasert turisme. Fagbokforlaget

Angående tips om å se på turistforeningen: Dropp dette. Turistforeningen er en non-profit organisasjon og kravene til avanse i prisingen vil være en helt annen enn om dere som (kommersiell) bedrift skal leve av dette. (DNTs turledere lever som kjent ikke av dette.) Sett fra et kommersielt synspunkt driver DNT med dumping av priser. (Jeg starter ikke enda en debatt her om frivillig dugnad versus næringsinteresser i fjellføring så de som måtte føle for å gi tilsvar på dette får ikke svar her :lol: jeg poengterer dette kun ut ifra at det er en forretningsplan som er bakgrunnen for prissjekkingen.)

En mulig ulempe jeg vil nevne angående å spørre direkte om pris på dette forumet er at folk antagelig i stor grad ikke kan gi et godt svar på hva de faktisk ville betalt da de gjerne vil ha en lavest mulig pris og dette påvirker nok svaret. Hva folk som er interessert i et slikt opplegg faktisk er villig til å betale avviker nok litt fra hva de ønsker å betale. En annen faktor er at mange folk her inne driver såpass aktivt at det ikke vil være aktuelt for dem å betale noe særlig for et opplegg de kan gjennomføre selv. Kundegruppen deres finnes nok i stor grad utenfor dette forumet. For at deres produkt skal være aktuelt for folk som går mye i naturen privat så må dere kunne tilføre noe ekstra. Kulturelle innslag f.eks... men når dere ikke kan oppgi dette(ingen feil i det, jeg holde også mine kort tett til brystet på produktet jeg jobbet med :lol: ) så vil det være vanskelig å få et reelt svar.

Håper dette var til noen nytte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 pr pers, som skal inkludere mat en hel helg, leie av utstyr (hvertfall lavoo), utstyr/kostnader for aktivitetene, lønn for instruktørene?

Gang summen med 3 (minimum) tenker jeg..

Nope, en høvding i døgnet pr pers er vanlig takst.

Sjekk

Aktiv fritid på Tjøme http://www.a-fritid.no/

Høyt og lavt på Hvarnes http://www.aktivitetspark.no/

Luksefjell villmarkscamp http://www.luksefjell.com/

DNT's basecamper ligger også rundt 1000 pr dag pr pers.

Dette er prisen vi bedrifsledere er villig til å betale, og det henger sammen med tilbud og etterspørsel. Jeg kjenner ingen ledere som er villig til å betale flere tusen kroner for at de ansatte skal sove ute i telt en helg, når det koster en femtilapp på en campingplass hvis du har eget telt.

Jeg får like bra teambuilding-effekt av å ta gutta med på bowling, øl og pizza en kveld, for en langt rimeligere pris enn at dem skal ligge ute i skauen i regnvær og bli oppspist av mygg. Og ikke fortell meg at en lavvo har høyere grunninvestering enn bygget til Peppes Pizza. Sannheten er at det er blitt alt for mange arbeidssky japper som vil tjene lettvinte penger på lettlurte bedrifsledere, ved å arrangere teambuilding ute i skauen. Ikke fortell meg at bunnlinja blir mer solid, eller at omsetningen øker, eller sykefraværet minsker, hvis jeg betaler tusenvis av kroner for at mine ansatte skal sove ute i skauen en helg. Halvparten av dem gjør det allerede når de har militær og HV-øvelser, og da må jeg dekke deler av lønna dems også. Så den typen ute-i-skogen teambuilding har jeg allerede innarbeida. Min erfaring er at feite men rettferdige bonuser utbetalt i klingende mynt og hard valuta er det eneste som får folk til å jobbe. Pølsefest med bål i skogen kan folk gjøre på fritida helt gratis, uten at jeg må betale for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Min erfaring er at feite men rettferdige bonuser utbetalt i klingende mynt og hard valuta er det eneste som får folk til å jobbe. Pølsefest med bål i skogen kan folk gjøre på fritida helt gratis, uten at jeg må betale for det.]

Som Hawthorne beviste for evigheter siden er høyere lønn den dårligste motivatoren som finnes, og dette er utrolig bra dokumentert. Slik har det alltid vært.

Selv får vi bonus av arbeidsgiver, men den tenker ingen på før den skal bli utbetalt. Alle mine kollegaer hadde gjort like mye om de ikke hadde fått 50.000 i bonus, eller null kroner i bonus. Kan kanskje være med på at bonus er en mer motiverende ordning enn høyere timelønn, men det er uansett ikke en veldig god motivator.

Lav lønn derimot er bevist at er med på å demotivere.

Ansatte jobber bedre av økt oppmerksomhet, goder, gaver, annerkjennelse, bedre arbeidsforhold og lignede.

Så det beste er å gi en grei lønn, og heller økt "lønn" i form av turer, sosiale goder, gode arbeidsforhold osv..

Og de i din bedrift som drar på pølsegrilling med ungene, eller hv-øvelse gjør det alene uten kollegaer. Så dette gir null teambuilding effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og de i din bedrift som drar på pølsegrilling med ungene, eller hv-øvelse gjør det alene uten kollegaer. Så dette gir null teambuilding effekt.

Nå er det veldig stor gjennomtrekk i bedriften min, folk kommer og går, så å bruke penger på teambuilding føler jeg er bortkasta. Min største utfordring er å få ned sykefraværet, og jeg tviler på at en helg i lavvo til blodpris vil utgjøre mirakler i den sammenhengen.

Jeg er også uenig i at penger og bonus ikke er en motivator. Min ambisjon er å tjene mest mulig penger. Jeg går ikke på jobben for å være sosial. Jeg er der for å få penger, ikke venner. Jeg tror du har missforstått en del.

Men tilbake til trådstarter. Det er tilbud og etterspørsel som dikterer pris, på tross av at vi bor i den sosialistiske sovjetstaten Norge som leker sosialkontor for hele verden. Med så mange aktører vil det bli prisdumping, og det må nye aktører ta med i regnskapet. De fleste som driver med dette har andre jobber ved siden av, og har disse helgekursene kun som bi-inntekt, eller nesten som en betalt hobby. Det er svært få som klarer å leve av slikt hele året. Sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MH skrev:

Angående tips om å se på turistforeningen: Dropp dette. Turistforeningen er en non-profit organisasjon og kravene til avanse i prisingen vil være en helt annen enn om dere som (kommersiell) bedrift skal leve av dette. (DNTs turledere lever som kjent ikke av dette.) Sett fra et kommersielt synspunkt driver DNT med dumping av priser. (Jeg starter ikke enda en debatt her om frivillig dugnad versus næringsinteresser i fjellføring så de som måtte føle for å gi tilsvar på dette får ikke svar her jeg poengterer dette kun ut ifra at det er en forretningsplan som er bakgrunnen for prissjekkingen.)

(Ikke starten på en ny diskusjon, men bare en "replikk".)

Det er helt riktig at T er en non-profit organisasjon som i stor grad drives av frivillighet, men jeg er ikke sikker på om "Base camp" er en del av dette. Den sorterer under Preikestolen fjellstue og denne mener jeg blir drevet etter vanlige foretningsmessige prinsipper med vanlige ansatte som har sin faste lønn. Men selvfølgelig, eieren er jo T, og da er vel kanskje ikke kravet til overskudd det samme som i en vanlig bedrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det veldig stor gjennomtrekk i bedriften min, folk kommer og går, så å bruke penger på teambuilding føler jeg er bortkasta. Min største utfordring er å få ned sykefraværet, og jeg tviler på at en helg i lavvo til blodpris vil utgjøre mirakler i den sammenhengen.

Siden du har stor gjennomtrekk i bedriften burde du kanskje tenkje litt alternativt på kva du bør gjere for å få ned trekken og sjukefråværet? Om Lavvohelg ikkje utgjer mirakler gjer det iallefall ikkje situasjonen dårlegare.

Jeg er også uenig i at penger og bonus ikke er en motivator. Min ambisjon er å tjene mest mulig penger. Jeg går ikke på jobben for å være sosial. Jeg er der for å få penger, ikke venner. Jeg tror du har missforstått en del.

Kven som har misforstått kan sikkert diskuterast. For å bli verande på ein arbeidsplass så er trivsel viktig. Sosialisering mellom arbeidstakarar er viktig for mange.

Etter å ha lest innlegget ditt føler eg du svarer sjølv på kvifor bedrifta di har stor gjennomtrekk og høgt sjukefråvær.

Edit: tyrkleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

Dere kan vurdere å ringe noen som driver profesjonelt med dette og få noen tips.

fjellguiden.net

villmarkstur.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tid er det dyreste mine folk har, så ting som sarer dem tid utløser betalningsviljs. Likaså om man kan arbeide. Dersom tilbudet fungerer i både bra og dårlig vær øker betalningsviljan. Exempel: en to-dagers på Oscarsborg der man kan geocashe eller drikke ... Brus er bra, eller en helg på grd der man kan kaste kubb går fint. Husk å at en bedrift kan ha folk som veier 50-120 kg. Opplegget er alltså kanskje ikke for alle?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har stor gjennomtrekk i bedriften burde du kanskje tenkje litt alternativt på kva du bør gjere for å få ned trekken og sjukefråværet? Om Lavvohelg ikkje utgjer mirakler gjer det iallefall ikkje situasjonen dårlegare.

Kven som har misforstått kan sikkert diskuterast. For å bli verande på ein arbeidsplass så er trivsel viktig. Sosialisering mellom arbeidstakarar er viktig for mange.

Etter å ha lest innlegget ditt føler eg du svarer sjølv på kvifor bedrifta di har stor gjennomtrekk og høgt sjukefråvær.

Edit: tyrkleif

Tror man bør vite hvilken bransje Adler driver i før man dømmer han.

Problemet kan ligge i AP's ønske om fri flyt av arbeidskraft fra land hvor man kan leve i stor overflod for en brøkdel av det man må ha for i det hele tatt å overleve i Norge.

Jeg er redd den beskyttede tilværelsen for arbeidstagere i Norge snart kan bli erstattet av en kamp for å overleve. Og i tilfelle kan norske velgere takke seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man bør vite hvilken bransje Adler driver i før man dømmer han.

Problemet kan ligge i AP's ønske om fri flyt av arbeidskraft fra land hvor man kan leve i stor overflod for en brøkdel av det man må ha for i det hele tatt å overleve i Norge.

Jeg er redd den beskyttede tilværelsen for arbeidstagere i Norge snart kan bli erstattet av en kamp for å overleve. Og i tilfelle kan norske velgere takke seg selv.

Velkommen til det demokratiet de fleste av oss omfavener og benytter oss av! Det er ikke noe verre med "konkurranse" fra utenlandske arbeidstakere, enn den konkurransen småbutikkene, slakterne, fiskebutikkene,melkebutikkene, etc, for lengst tapte i kampen mot de store kjedene. Ei heller er det verre når enslige sy-Laila tapte kampen mot de store bedriftene som nå får alt sydd i Kina. Det er bare det at du og jeg ser oss blinde mot dette, fordi det tjener oss selv! Hva skal så vi gjøre med de utenlandske arbeiderne met lilleputtlønn som "truer oss" fra de baltiske landene, Polen og nå i det siste også Italia, Spania, etc? Melde oss ut av EØS? Eller "fungerer" bare argumentet ditt bare når du omtaler folk utenfor Vesten, slik jeg ofte hører andre sier? Hadde det ikke vært for mange av disse så hadde ikke Norge fungert. Det er f.eks. ingen som gidder å vaske lenger, og du og jeg benytter den samme arbeidskraften til å vaske i våre hjem, fordi vi ikke gidder selv. Det er ingen som stenger sykehusene om legene streiker. Men, dersom renholderne streiker, så stenges dørene, og da er det jaggu godt at noen gidder å ta de jobbene slik at vi kan overleve sykdommene iallfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.