+TomasF Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Hva er hovedforskjellen på multifilament og monofilament snøre? Har prøvd multifilamentsnøre, men det bare floker seg. Av monofilamentsnøre har jeg brukt Berkley Trilene Sensation Clear. Fins det bedre monofilamentsnøre enn denne? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knutis Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Mono er som navnet sier ett enkelt snøre. Multi består av flere snører flettet sammen. Dessuten er materialet annerledes. Fibrene i multi strekker seg ikke. Og er dessuten mye sterkere. Konklusjon: Mono er elastisk. Multi er "dødt" og mye sterkere i forhold til tykkelse. Til vanlig ferskvannfiske er det vanlig å bruke ca 0,20 - 0,25 mono. Multi gjerne ned i 0,10 - 0,12. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
seven Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Fordelen til multifilamentsnører er at man får lengre kast da man kan gå ned i diameter. Noe som gir mindre friksjon mot stangringene. Ulempen med multifilamenter er at de tåler mindre slitasje enn monofilamenter. De er også mye dyrere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
raggsokk Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Multifilamentsnører er mye "glattere" enn vanlig mono, derfor må du være nøy med knutene. Til multifilament foretrekker jeg å bruke palomar-knuten som bl.a. er beskrevet her http://www.home.no/laksen/fiskeknuter.htm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pikachu Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Ulempen med multifilamenter er at de tåler mindre slitasje enn monofilamenter. Man kan vurdere å bruke monofortom mellom sluken og multisnøret. Jeg har ikke gjort det ennå, men planlegger å bruke monofortom til sommeren. Hvis en 2-3 kilos begynner å stange i botten så kan den nok fort slite av multisnøret mot stein... Det har gått bra hittil, men jeg tar nok ikke sjansen på det i år også.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
raggsokk Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Man kan vurdere å bruke monofortom mellom sluken og multisnøret. Jeg har ikke gjort det ennå, men planlegger å bruke monofortom til sommeren. Hvis en 2-3 kilos begynner å stange i botten så kan den nok fort slite av multisnøret mot stein... Det har gått bra hittil, men jeg tar nok ikke sjansen på det i år også.. Hvilken knute burde man bruke da for å skjøte sammen multilina og fortommen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pikachu Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Hvilken knute burde man bruke da for å skjøte sammen multilina og fortommen? Det har jeg faktisk ikke undersøkt selv enda, men må vel finne ut av det når juni nærme seg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knutis Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Denne funker: http://www.expertangling.com/coarse-fishing/knots/albright-knot.html Gjerne med litt flere runder enn på filmen. Spesielt når forskjellen i dimensjon er stor. Tipper jeg bruker minst 10, kanskje 15 til å feste 0,12 multi til 0,25 mono. For få så glir knuten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.