Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mye vann skal til....


REJOHN

Anbefalte innlegg

Det har vært noen innlegg som omhandler vann. Om det kan drikkes og en del hevder at vi bør drikke mye.

Jeg har lest en del om fysisk anstrengelser og inntak av vann, og i motsetning til (tror jeg) de fleste, mener jeg at det ikke er nødvendig å drikke i "hytt og gevær".

At det bør drikkes når det svettes litervis i varmen, er hevet over tvil. Men er det nødvendig å drikke hele tiden og i mengder?

Gjennom vinterhalvåret blir det litt kortere turer lørdag/søndag enn på sommeren. Turene blir normalt mellom 2 og 3 timer. (På sommeren blir de oftest mellom 4 og 6 timer)

Det er selvsagt også normalt noe kjøligere om vinteren enn om sommeren.

De siste vintrene har jeg normalt ikke stoppet for å drikke på turene. Jeg drikker selvsagt mer etter turen, men det er en annen historie. Jeg har drikke med i sekken og saften blir tømt ut før ny fylling til neste tur.

Jeg kan ikke si at prestasjonene er blitt dårligere.

Et av de nettsteder som jeg synes har behandlet dette på en skikkelig måte er:

http://scienceofsport.blogspot.com/2007/10/part-i-history-of-fluid-intake-and.html

Nettstedet har behandlet dette i 5 "bolker":

•Exercise and dehydration:

◦History of fluid intake during exercise and the evolution of the sports drink industry

◦Why dehydration does NOT CAUSE heat stroke

◦Drinking to thirst - what we learn from research in the field and elite athletes

◦Why DRINKING to thirst is the optimal way to drink

◦Do sports drinks really help prevent electrolyte loss, dehydration and impaired performance

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er vel så enkelt som å drikke når man er tørst så ordner det seg :-) Kroppen er fin sånn. Og veit man at man skal svette mye så skader det sikkert ikke å drikke litt ekstra, om det er nødvendig er jo ikke sikkert men tror ikke man taper så mye mer en en ekstra tissepause på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.