mariussteen Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Hei jeg lurer på hvor trekkpunktet på en hundeslede skal være? skal tauet festes helt fremst ved tuppen av skiene eller skal det sitte helt bak ved bremsen? Jeg har prøvd begge deler og synes de trekker bedre når trekkpunktet er ved bremsen. Har bare to store huskyer så er ikke så vanskelig og merke forskjell. Trekklina mi var først festet fremst mellom skituppene. Jeg løsnet etter hvert opp lina sånn at trekkpunktet ble værende ved bremsen. Lina ligger nå bare og hviler mellom skituppene. Hva er best? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oyvindbl Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Jeg har ikke kjørt hundespann siden det var vanlig med nordisk stil med slede også, men da hadde jeg trekkpunktet festet i skiene like bak fremre bukk på min 2 bukkers Fossum slede av Nansen modell. Dvs ca 1/3 av sledens lengde fra tuppen av skiene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gumitotten Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 hvordan slede har du Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EspenKaa Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Hei jeg lurer på hvor trekkpunktet på en hundeslede skal være? skal tauet festes helt fremst ved tuppen av skiene eller skal det sitte helt bak ved bremsen? Jeg har prøvd begge deler og synes de trekker bedre når trekkpunktet er ved bremsen. Har bare to store huskyer så er ikke så vanskelig og merke forskjell. Trekklina mi var først festet fremst mellom skituppene. Jeg løsnet etter hvert opp lina sånn at trekkpunktet ble værende ved bremsen. Lina ligger nå bare og hviler mellom skituppene. Hva er best? Det vanligste er å feste tauet helt bak ved bremsen. Når jeg tenker meg om tror jeg ikke jeg har sett noen som har festet det lenger fram... Espen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gumitotten Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 på en toboggan er det helt vanelig å ha trekkpungtet fremme Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Huskysas Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Det vanligste er å feste tauet helt bak ved bremsen. Når jeg tenker meg om tror jeg ikke jeg har sett noen som har festet det lenger fram... Jeg kjører i hvertfall ofte en Björkis-sled hvor festet er skrudd fast forran på meiene (det er en stor tung "tanks" av en slede, min vanlige har feste bak). Så lenge man kjører rett fram kan jeg ikke se at det har så stor betydning (feste foran må være "passe" høyt, dvs høyest mulig uten at fronten presses ned) Når man skal svinge en stiv slede kan det være greit å ha feste lengst mulig foran for å få satt opp en skrens, men hvis sleden er styrbar har det mindre betydning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gumitotten Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 får litt mere kontant trekk når det er festet lenger bak, meier og bunn plate fjerer litt merkest best med tungt lass og store spann. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan-Eilert Pedersen Skrevet 2. september 2012 Del Skrevet 2. september 2012 Trur jeg har trekkpunktet bak på min lille slede... Jeg bruker den forøvrig så lite som mulig. Dette fordi at sledehundkjøring med slede gjør at man alltid ønsker seg bedre trekk- kraft. Det er slik man får 12 hunder på tunet. Derfor sverger jeg stort sett til ski. Med to huskyer er det nok trekk- kraft til å skremme livskiten ut av en stakkar og er det noe man ikke ønsker seg så er det bedre trekk- kraft. Sledekjøring er livsfarlig.. Blir mye hund av slikt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gumitotten Skrevet 2. september 2012 Del Skrevet 2. september 2012 jeg har hørt mange si at det er mere vanedannende og dyrere enn heroin. nå har jeg lite efaring med heroin, men at hundekjøring er dyrt og avhengihets skapende er helt sikkert Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
på vidda Skrevet 2. september 2012 Del Skrevet 2. september 2012 Som bildet viser festes linesettet på fremre bukk(ben). Alaskan Malamute og Shiba på tur på Hadelands Østås Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TormodiFuruskogen Skrevet 2. september 2012 Del Skrevet 2. september 2012 Har du testet det der oppsettet i litt kuppert terreng eller kun preppa løyper? Ser for med at den Shiba får seg noen lufteturer eller er det draget veldig fleksibelt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bergtass Skrevet 2. september 2012 Del Skrevet 2. september 2012 Heroin er sikkert bra det men slår ikke dette! Har forøvrig 12 bikkjer på tunet, så ja, er noe i det eilert sier. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gumitotten Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 tror ikke det er mye som kann måle seg med ett vast storspann nei 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gumitotten Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 det oppsettet så ikke helt trykt ut, mulig det er noe der jeg ikke ser men slik det serut så står den shibaen i fare for å bli spidda ved en brå stopp Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
på vidda Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 det oppsettet så ikke helt trykt ut, mulig det er noe der jeg ikke ser men slik det serut så står den shibaen i fare for å bli spidda ved en brå stopp Ingen fare, stengene er butte med plastpropper.Utenpå de er det surret line og krympeplast.Ser heller ikke hva jeg skulle få bråstopp mot som evt skulle spidde en hund. Legg merke til at det ikke er Alaskan huskyer som "burner" avgårde, men turhunder i forsvarlig tempo Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gumitotten Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Ingen fare, stengene er butte med plastpropper.Utenpå de er det surret line og krympeplast.Ser heller ikke hva jeg skulle få bråstopp mot som evt skulle spidde en hund. Legg merke til at det ikke er Alaskan huskyer som "burner" avgårde, men turhunder i forsvarlig tempo ok fine greier Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.