Gå til innhold
  • Bli medlem

Mellomlag - 100g/m2 primaloft-jakke i kaldt vintervær? To utenpå hverandre?


mortonominus

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt meg ei Houdini Mr Dunfri primaloft-jakke. Den har 100g/m2 isolasjon, noe jeg synes er bra i byen nå på vårparten, men litt usikker på om vil holde på tur om vinteren.

Jakka er vel like tjukk som den største Arcteryx Atom-modellen, Atom SV. Noen som har erfaringer med noen av disse jakkene som mellomlag i kaldt vær? Jeg har lest på internasjonale forumer at folk bruker Arcteryx-jakkene ned til 26 minus, men jeg føler ikke at denne jakka er SÅ varm...og jeg er vanligvis ganske varm av meg.

Noen tanker om hvordan det vil fungere med to slike jakker utenpå hverandre som mellomlag? De er jo så små og lette å bære med seg, så jeg tenkte at istedet for å ha med seg ei primaloft-jakke og en tjukk ullgenser så kunne jeg hatt med to primaloftjakker når jeg skal på vintertur.

Tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du beveger deg holder det lenge med MrDunfri jakka godt ned mot -30, hvis den benyttes som mellomlag.

To primaloftjakker utapå hverandre høres klønte ut, mest fordi den ene må være ganske mye større enn den andre.

Hva planlegger du å benytte jakka til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To primaloftjakker utapå hverandre høres klønte ut, mest fordi den ene må være ganske mye større enn den andre.

Vi har jo brukt ullgensere på denne måten i alle år, hvorfor ikke fiberjakke? Fiberjakkene er gjerne ikke så enormt tykke(som dun) og kan ikke se at det skulle være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jeg har bruker jeg vel til alt fra vindbeskyttelse og pauseplagg på høst- og vårturer, langrennsjakke, mellomlang på vinterturer, generelt lett pakkbar nødjakke vår og høst i oslo. Ei evt jakke nr 2 er tenkt som ekstra isolasjon på kalde vinterdager, og også som reserve siden jeg er så fornøyd med jakka at jeg kommer til å ville ha en ny hvis denne blir ødelagt. Tenkte derfor på å slå til på et veldig godt tilbud heller enn å betale fullpris seinere.

men jeg lurer altså på nytten som ekstra isolasjon, ift å gå med den ene som mellomlag på en kald dag, og trekke på den andre i tillegg ved stopp. tanken er vel mest å slippe å bære med seg en stor ullgenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo brukt ullgensere på denne måten i alle år, hvorfor ikke fiberjakke? Fiberjakkene er gjerne ikke så enormt tykke(som dun) og kan ikke se at det skulle være noe problem.

Ullgensere er vel litt mer elastiske enn fiberjakker :D

Som ekstra isolasjon fungerer to fiberjakker brillefint så lenge den ene jakka ikke komprimerer den andre, og da vil den med høy sannsynlighet føles for trang. Men som jeg allerede har påpekt så bør vel den ytterste fiberjakka være minst et nr større enn den innerste, og vidden på armene være større.

Til den bruken du skisserer Mortonominus er en vest (dun eller fiber) veldig brukbart. Jeg syntest dunvest var et helt idiotisk plagg til jeg kjøpte en (så at så mange polfarere anbefalte det). Nå er det blant mine mest brukte plagg. Tynt ullundertøy underst, så skalljakke og så dunvest er min vanligste kombinasjon (og bruk av dunjakke ved pauser). I leir er dunjakken innerst, så dunvest hvis veldig kaldt, så eventuelt skalljakke.

Fiberjakkene mine er jeg også veldig glade i, men bruker dem mest til hverdags og på skogsturer med bål (dun pakker bedre i sekken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et veldig godt forslag med dunvest, det er jo både lettere og billigere enn ei hel dunjakke :roll: Til aktivitet i kaldt vær og allroundbruk på vår og høst så har jeg jo Mr Dunfri, og hvis en dunvest kan gi varmen man trenger ved stopp i kulda så er det jo et veldig lett og pakkbart alternativ. Jeg fryser sjelden på beina selv om jeg bare har ullundertøy under turbuksa, så det samme gjelder kanskje for armene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullgensere er vel litt mer elastiske enn fiberjakker :wink:

Joda, de er mer elastiske, men om elastikken i genseren må benyttes er den egentlig for liten til å tas over en annen. Samtidig er det ikke uvanlig å ta en fiberjakke over en ullgenser(eller skalljakke) og om jakken kan brukes til dette passer den nok også over en annen fiberjakke :roll: De er jo tross alt ikke så tykke. Men selvfølgelig den må være stor nok i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.