Erling Skrevet 12. april 2005 Skrevet 12. april 2005 Jeg skal opp til Fondsbu i helgen og har plukket ut Galdeberget, Langskavltinden og Slingsbytinden som aktuelle toppturmål. Er det noen som har oppdatert informasjon om snøskredfaren og sannsynligheten for å plumpe i en bresprekk Jeg tenker på om det kan være skredfare opp mot Galdeberget og om Uranosbreen har åpne sprekker på denne tiden av året. Om det er andre enkle toppturmål i området er jeg interesser i tips Siter
morten Skrevet 12. april 2005 Skrevet 12. april 2005 Sprekkfaren er vel minimal. I alle fall dersom snøen er noenlunde tørr / skarete. Skal du på Slingsbytinden, kan du jo lukte på Uranostinden. For øvrig er Mjølkedalspiggen en fin tur.... Søre Sagi lar seg og bestige, men da gjerne uten ski. Siter
Peder Skrevet 12. april 2005 Skrevet 12. april 2005 Var på Fondsbu for noen år siden akkurat på denne tiden. Vi så ingen sprekker på Uranosbreen, men vær likevel obs på breglepper inn mot fjell. Når det gjelder skredfare mot Galdebergtind, synes jeg å huske at traseen vår ikke hadde noen hellinger som var bratte nok for skredfare. I tillegg til hellingsgrad må man jo i hvert enkelt tilfelle også vurdere snøen og værhistorikken. Nedkjøringen ned til Bygdin var iallefall nydelig Eneste problemet vi hadde var den smale snøeggen opp mot Slingsbytind... men så hadde vi null sikt så det var veldig vanskelig å vurdere terrenget. Er man først her, er jeg enig med Morten i at man Uranostind absolutt er verdt et besøk - en flott topp! Siter
Gjest Anonymous Skrevet 12. april 2005 Skrevet 12. april 2005 Jeg ferierte på Eidsbugarden i påsken og var i begge områdene du snakker om. Dersom du unngår de aller bratteste partiene opp mot Galdeberget skal det være problemfritt. Dersom snøen er stabil og du ønsker en brattere nedkjøringe så finner du gode alternativer i en mer direkte linje ned igjen mot Bygdin ! Uranosbreen hadde i påsken fine forhold og sannsynligvis er det kommet mer snø der enn det har smeltet siden da. poo Siter
Erling Skrevet 14. april 2005 Forfatter Skrevet 14. april 2005 Tusen takk for tips og andre opplysninger. Nå går turen oppover mot Fondsbu om ti minutter Værmeldingene er ikke like lovende som da jeg opprinnelig skrev innlegget, men jeg tipper at det skal være bra nok forhold til Galdeberget og Slingsbytind på lørdag og søndag. Ellers har jeg vært på Uranostind en augustdag med nysnø på toppen. Jeg syntes eggen utover der var temmelig skremmende og krøp utover eggen. Så dit har jeg ikke tenkt meg med ski. Siter
Erling Skrevet 18. april 2005 Forfatter Skrevet 18. april 2005 Fredag ble den eneste dagen med toppturvær. Langskavltinden på 2014moh ble besøkt. En flott og enkel topp hvor man kunne gå på ski helt til topps. Særlig likte jeg å gå bortetter den lange fjellryggen med utsikt til Hurrungane, og fjell lengre øst som Knutsholstind, Besshø og Galdhøpiggen. Lørdag og søndag var det lavt skydekke og tåke - da ble det skiturer langs kvistaløypene i området. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.