Gå til innhold
  • Bli medlem

hardangervidda i påsken.


Anbefalte innlegg

Hei godt folk!

Vi er to jobbkamerater som vil ta oss en tur på hardangervidda i påsken.

Jeg lurer på om noen kan anbefale en rute for skitur med pulk og sekk. Vi er relativt nybegynner på lengre skiturer, men liker å strekke oss til det ytterste. Vi vil oppleve fin natur.

Har vel det som trengs av utstyr for en slik tur.

Hadde hvert fint å få et startsted. Vi tenker 5 dager. Vi har lyst til å gå langt vekk ( som folk flest) isfiske er et stort pluss også.

Hvilket kart skal jeg kjøpe? Tenk litt på de nye i plast. Har det kommet ut?

Vi har aldri vært på vidda før, så vi setter veldig stor pris på hjelp til "planlegging" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden dere ikke er så erfarne kan det være lurt å holde seg til Turistforeningens kvistede traseer. Se nettsiden deres.

Råder dere til å gå mot sola, dvs starte fra nord. Finse eller Haugastøl er gode utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki. så det er ikke til å råde å gå utenfor løyper? hvordan er et "typisk" påskevære på hardangervidda?

hva er grunnen til å gå mot sola? Regner med det er gode parkerings plasser på stedene du nevner.

Siden vi bare har en bil, så blir det nødt til å bli en runde på 5 dager. Start og mål på samme sted. Lar dette seg gjøre tror du ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye hyggeligere å ha sola i ansiktet, ikke noe annet.. Men siden dere skal tilbake til samme sted stiller det seg jo annerledes. Når det gjelder startområder så kommer det jo an på hvor dere kommer fra?

Østsiden av vidda er flatere enn vestsiden. Fra øst er et godt startsted Sønstevann i Uvdal. Haugastøl er fint. Finse er bilfritt.

Klart dere kan gå utenfor merkede løyper, fordelen med å gå i disse traseene er at de er lagt på skredsikre steder.

Jeg vil anbefale å bruke søkefunksjonen her og søke "Hardangervidda" og "påske" eller noe sånt. Det fins masse tråder om dette fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjører fra horten. så øst blir vel lettest. har søkt på forumet her ja, mye å ta tak i :)

Jeg ser for meg å parkere bilen, spenne skia fast og la naturen komme.

men ettersom jeg aldri har vært der oppe, så vet jeg ikke hvordan parkerings mulighetene er osv. så finse uteblir ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... så finse uteblir ?

Med mindre du har en svært spesiell bil er det ikke noen god ide å prøve å dra den med til Finse :)

Men en mulighet er å parkere på Haugastøl eller Ustaoset, og så ta toget til Finse (Disclaimer: Jeg aner ikke noe om parkeringsmuligheten på Haugastøl/Ustaoset)

En mulig retur til bilen kan da være: Finse, Kjeldebu, (via Dyranut) Stigstuv , Rauhelleren, Hein, Tuva, Haugastøl/Ustaoset

(Flere av strekkene er korte og kan evt. tas på en dag, eller man kan ta noen ekstra runder. Det er mange mulige variasjoner som gir kortere/lengre tur)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også vurdere å begynne mer sørover fra Rjukan mot Kalhovd eller dra inn fra Imingfjell mot Mårbu. Der er det mange vann å velge fra og det det gode muligheter for rundtur. Aner ikke hvordan det er med parkering.

Når det gjelder å gå i stakede løyper er at ruten er skredddsikker, og at stakene er til stor hjelp når det blir dårlig vær med lite sikt. Ellers kan det variere fra år til år hvordan snøen er og hvor godt en bærer. Hvis du går gjennom, er det ganske slitsomt og da er det greit å følge et spor der andre har gått før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solheimstulen(Uvdal) er også et fint utgangspunkt for start på østvidda.

Runden Solheimstulen - Mårbu - Lågaros - Sandhaug - Rauhellern - Solheimstulen er en fin tur. En runde jeg har gått 3 ganger

Enten med telt eller innendørs på hyttene.

En kveld på Lågaros, med solnedgang og utsikt vestover, ja da er du på vidda.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solheimstulen(Uvdal) er også et fint utgangspunkt for start på østvidda.

Runden Solheimstulen - Mårbu - Lågaros - Sandhaug - Rauhellern - Solheimstulen er en fin tur. En runde jeg har gått 3 ganger

Enten med telt eller innendørs på hyttene.

En kveld på Lågaros, med solnedgang og utsikt vestover, ja da er du på vidda.

God tur!

Høres fristende ut, skal definitivt sjekke det ut når kartet kommer. takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.